Sieltähän se syy sitten löytyi. Ei ollutkaan piuha poikki, suoranaisesti, mutta sähköinen yhteys kyllä. Sillä keskipultilla kiristetään laturin ankkuri kartiotaan vasten. Ruuvilukitteesta ei liene suurta apua jos kartiot ovat vaurioituneet. Toisin sanoe kampiakseli on pyörinyt tyhjää pyörimättömän tai huonosti pyörivän ankkurin sisällä.
Ihan ensi töiksi kannattaisi purkaa koko laturi pois kartioiden kunnon tarkistamiseksi. Kenttäkäämin kehällä on kolme pitkää ruuvia jotka avataan niin kenttäkäämi irtoaa. Sen jälkeen irrotetaan ankkuri. Kuten huomaat on keskipultissa kavennus siinä missä se menee ankkurin sisään. Tämä ruuvi ruuvataan ulos kokonaan ja sen jälkeen käytetään ankkurin ulosvetoruuvia, Moto Guzzi työkalunumero xxx, ja sillä vedetään ankkurin päässä olevaa kierrelttä hyväksi käyttäen ankkuri irti kartiostaan. Ulosvetoruuvin voi valmistaa itse esimerkiksi 5 mm kuusiokoloavaimen pätkästä ja 12.9 M8 teräspultista. Tavanomaisella usovetäjällä homma ei onnistu koska kampiakselin pää on piilossa ankkurin sisällä.
Selvitin tämän siksi että jos ankkuri vielä irtoaa niin kampiakselin päässä oleva kartio menee piloille lopullisesti ja vaatii täytön ja korjaushionnan tai uuden kampiakselin.
Homma voi siis olla vielä pelastettavissa.
Ei ole ennen kuullut tällaiseta tapauksesta. Olisiko joskus jäänyt ankkurin ruuvi kiristämättä? Vai onko laitettu vääränlainen ruuvi?
Kun kartio on kunnossa ja ankkuri siihen kerran kiristetty niin ei se helposti irtoa ja ulosvetoruuvikin joutuu koville silloin kun huoltotarpeen sattuessa pitää irrottaa laturi.
Siellä laturin takana kun on kampi- ja nokka-akselin (pikkulohkossa) etupään stefat ja nokkaketju jotka vaativat huomiota silloin tällöin. Samlla kun laturi on irti niin kannattaa katsoa em kohteet ettei ole isompaa kulumaa tai jos melua ja vuotoa siellä päin ilmenee.
mm
mm