Kirjoittaja Aihe: Öljyn tihkuminen?  (Luettu 3260 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Öljyn tihkuminen?
« : Heinäkuu 07, 2010, 21:42:04 ip »
Huomasin tänään että oikean sylinterin venttilikopan alta tihkuu öljyä. Tai siis valuu. Mistä tuo voisi johtua, koska venttiilikoppaa ei ole avattu huollon jälkeen ja huollosta on n. 7000 kilometriä. Lämpötila ja tärinä rikkoo tiivisteen? Ruuvit löysällä? Kiristin ruuvit kylmässä koneessa Moto Italian Nurmen antamaan 10 Nm momenttiin, mutta vuoto jatkuu? Huomenna haen ehkä uudet tiivisteet venttiilikoppiin. Miksi vain oikea puoli?

Miksi nämä tapahtuvat aina loman alussa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyn tihkuminen?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2010, 00:37:11 ap »
Tarkista kopan tiivistepinnan suoruus tason päällä välysmittaa apuna käyttäen. Voi olla joskus joku lujanäppi vääntänyt kopan kieroksi kiristämällä ruuvit liian tiukkaan.

Tason päällä kopan voi myös oikaista. Santapaperi teipillä kiinni tasoon ja siihen hiertämään.

Loman alussa on aina kiire ja häslinki ja stressii, stressi, stressi...

Ostin äsken pimeestä kopan neloskaljaa. Eihän tätä muuten kestä.

mm

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Öljyn tihkuminen?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2010, 20:57:02 ip »
Voiko se öljy kiertää sinne muualta, miten huohotin putki siellä kannen takana tulisiko sieltä, on siinä vaan niin paljon ruuveja ja kevyt koppa että miten ihmeessä, mää oon nyt avannut ne 60000 km aikana noin 18 kertaa enkä ole tiivisteitä koskaan vaihtanut vaikka semmoset on kylllä varalla, vai tuleeko kannen alta kumminkin ????

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyn tihkuminen?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2010, 22:22:34 ip »
Mullakin pikkulohkossa muka valuu vasemman venttiilikopan alta, mutta se kulkeutuu huohotinletkun tyvestä ja valuu kanta pitkin alapuolelle. Sotkee. Toimii liimattuna muutaman viikon ja kostuttaa vasurin taas kohta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Öljyn tihkuminen?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2010, 19:14:22 ip »
Tarkista myös kanteen tulevan öljypytken liitos, jos on momentissa niin tarvitsee viilaa - liitos kantaa.
Samoin kannessa  olevan tulpan o-rengas vanhemmiten kovettuu tai se on saanut siipeensä karkesta koneistusjäljestä.

T,
Jukka

Ps. Voihan niitä tiivisteitäkin välillä uusia ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2010, 20:33:21 ip kirjoittanut FOT »

Summu

  • Viestejä: 348
Ei tihku enää
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2010, 03:24:16 ap »
Hain uudet tiivisteet ja kun avasin kopan, niin vanha tiiviste repesi. Todennäköisin syy tihkumiseen oli liiallinen kiristys jossain historian vaiheessa jolloin tiiviste oli litistynyt ja työntynyt sisäänpäin ja kopan ja kannen välissä oli vain noin 1 mm leveydeltä tiivistemateriaalia. Vähän huonosti selitetty, mutta kännykkä jäi yläkertaan eikä jaksanut hakea kuvausta varten.

Tarkistin kopan suoruuden taloyhtiön pesutuvassa rosterisen pesukoneen päällä. Suora näyttäisi olevan eikä keikkunut. Pyyhin öljyt kyllä pois pesukoneesta...

Kävin myös läpi kaikki liittimet ja mahdolliset vuodot. Nope. Zip. Nada.

Vasemman puolen koppatiiviste oli samassa kunnossa (ei tosin vuotoa) ja vaihdoin senkin, kun tuo tiivisteen hinta ei maailmaa kaada. 3,25 euroa kpl.

Jos nyt hakemalla jotain syytä haluaa etsia, niin sadekuuro tiukan ajomatkan jälkeen kuuman kopan päälle - se oikea kun on sopivasti esillä - voisi aiheuttaa pientä elämistä nopean jäähtymisen myötä. Lämpölaajentumista tai jotai. Miksi sitä muuten sanotaan laajentumiseksi kun tapahtuu myös ns, kutistumista kuten kylmässä järvivedessä?

Ongelmaa ei siis enää ole, mikä on hyvä asia.