Kirjoittaja Aihe: calin ostoon ja guzzimieheksi??  (Luettu 6073 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
calin ostoon ja guzzimieheksi??
« : Kesäkuu 30, 2010, 03:41:39 ap »
Piti sitten oikeen hankkia tunnus että pääsisin kysyyn alan asiantuntijoilta guzzista. Eli tilanne on se että toista kesää rimpuilen intikan pienten mutta kiusallisten sähkövikojen kanssa ja mieleen on tullut merkin vaihto. Californiat on aina miellyttäny silmää. Koeajollakin jo kävin tollasella vajaat kymmenen vuotta vanhalla ruiskucalifornialla. Mukava peli tuntu olevan. Ehkä vähän kankee kaupungilla kieputellessa mutta vallan mainiolta tuntu matka-ajoon (jos matka ajosta voi puhua tunnin koelenkeillä...) Vaihdelaatikko tuntu vaativan vähän huolellisempaa vaihteen asettelua kuin intikassa, mutta tää lienee guzzin ominaisuus?
   Mites varmoja ja huolettomia nää californiat sitten on? Toki kaikki tarvii huoltoo, mutta kuinka tavallista on yllättävät oikuttelut? Mikä sitten yleensä oikuttelee, jos joku oikuttelee? Mihin kehottaisitte kiinnittään erityishuomioo kun lähen tekeen kauppaa tollasesta +/- kymmenvuotiaasta calista? Mitä mielipiteitä siitä pitäskö olla ruiskuilla vai kaasareilla? Millon ne ruiskut on tullu muuten kaikkiin malleihin? Prätkän sähkökaaviot on tullu liiankin tutuiks näinä intikkakesinä -mites on guzzissa, esiintyykö sähköpuolen ongelmaa noin yleensäkin? Kaikenlainen guzzi-info otetaan kiitollisena vastaan!
PS. niin en mä tätä asiaa normaalisti yökausia pohdi, mutta just nyt sattu iskeen yövuoro, joten siks kirjotan tähän aikaan... :)

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2010, 07:32:23 ap »
Jotenkin noin se tauti eteni minullakin... päätös oli jo olemassa, mutta mukava saada siihen vahvistusta täältä muiden uskossa olevien joukosta :-). Omalla kohdallani se päätöksen kypsyminen vei tosiaan kauan - olen tässä miettinyt, että varmaan ensimmäiset haaveet guzzista syntyivät joskus silloin 70-luvun alkupuolella kun näin ensimmäisiä poliisiguzzeja. Kun tämä harastus omalla kohdalla vaimon painostuksesta heräsi uuudelleen kymmenkunta vuotta sitten, piti silti ajella pari hndaa ja bmw. Nyt on sitten uuusi MG AN menossa ekaan huoltoon...
- niin, että onko vikoja? Onneksi ei ainakaan vielä, ominaisuuksia sen sijaan on - vaihteet vaatii määrätietoista otetta, kuten itsekin totesit. Kytkin pitää hiukan ääntä, kun kahva on pohjassa jne. Mutta kertokoot ne, joilla on oikeasti kokemuksia kysymäsi ikäluokan vehkeistä. Sähköpuoli, kuten melkein kaikki muukin, näkyy ainakin olevan melko helposti "esillä" - noin jos huolto- tai korjaustoimia ajattellee...

Omalla kohdalla fiilis Calin sarvissa on juuuri sitä, mitä tällainen "kadonneen nuoruuden metsästäjä" kaipasikin...

KariL -

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2010, 09:37:29 ap »
Tuolla tekniikkapalstapuolella on runsaastikin keskustelua Guzzien tekniikasta. Tosin sinne ei kirjoittele kuin ne joiden pyörissä vikaa on ilmennyt. Että sikäli hiukan masentavaa luettavaa ja antaa yksipuolisen kuvan. Toisaalta nällä keskustelupalstoilla saa myös tietoja ja hyvin usein myös ratkaisun ongelmiin. Asiota ratkaisseita ja kokeneita löytyy...
Lisäksi Merkki omaa ja on omannut jo samalla omistajapohjalla erittäin palveluhaluisen ja toimivan maahantuonti- ja jälkimarkkinointitoiminnan jo vuodesta -82 alkaen.

California ei ole huono ratkaisu kruisailu- ja matkakäyttöön laisinkaan kunhat opettelet pois edellisen pyörän ajotyylistä. Vaihteetkin Guzzissa toimivat paremmin kun käyttää kierroksia. Yleinen havainto on että alle kolmen tonnin ei kannata paukuttaa jos haluaa että voimansiirto pysyy huolettomana yli ensimmäisen 100000 kilometriä.

Toivotamme tervetulleeksi porukkaan mikäli aikeesi toteutuu.

mm

Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2010, 14:50:40 ip »
       Banzai!

Mun töissä ainaki Intruder ukot (3.kpl)kovasti antaneet kehuja ja jopa jokusen ostotarjouksen meikäläisen -99 Californiasta,eli voitaisiin ajatella,että suunta oikea vaihdon suhteen. Aikaisemmin omistin -98 Cali EV:n,jolla 3.kesää. Useampi kesä Sport Corsalla kaikki ajot ja nyt toinen kesä menossa -99 EV:llä suu messingillä! Jäävi kehumaan hirveesti,mut ei myöskään osaa kuvitella ajavansa millään muulla kuin Guzzilla matkaa tai muuta siirtymää. Käsittääkseni haarukassa 97-02 Calit kokolailla ok. Uudempia ei ole tullut ite kokeiltua. Fiilispohjalta ite diggaan jytinöistä ja tutinoista, harvinaisuus aspektista (ei vieläkään tule joka kylässä Guzzia vastaan),hyvä ajettavuus ja eikä ole tähän päivään mennessä tarvinnut hävetä Guzzilla parkkeeraamista,oli paikka mikä tahansa!    T.Isä-Masa

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2010, 16:19:44 ip »
Calia kehtaa kyllä suositella.

Vaihteistoa on yleisesti haukuttu alan lehdissä, mielestäni turhaan. Kestävä lienee ja toimii hyvin, vaihdepoljin on poljin eikä hipaisukytkin ja vapaan merkkivalon kanssa oppii helposti elämään. Ajossa vaihteistoon ei kiinnitä mitään huomiota. Jos vielä ajoasento passaa niin mikä ettei.

Omani ostin 10 kesää sitten, öljyjä ja renkaita ja pari polttimoa ja muutamat tulpat on vaihdettu, nyt 30 tkm kohdalla jarrupalat alkaa olla vaihtokunnossa. Läppärungot säädin juuri ensimmäisen kerran, eikä siihenkään mitään pakottavaa tarvetta ollut. Öljyäkään ei ole tarvinnut lisäillä. Huoletonta menoa on ollut.

Hankintapäätöksen perusteena oli että pitää näyttää selkeältä moottoripyörältä, liikkua 2 päälläkin vinguttamatta ja kyytiläiselle hyvä istuin, helppo venttiilien säätö ja tulppien vaihto. Putket piti olla molemmille puolille. Ja mieluusti pyörä sais riittää lähes maailman tappiin saakka. Ilman koeajoa ja muuta Guzzikokemusta ostin. Cali vei voiton Kawan ja BMW:n customeista.

Calin ulkonäkö on ajaton, ei siihen kyllästy ja kaikki sitä ihastelee. Calissa on luonnetta ja sopivasti tutinoita, se ei ole persoonaton tusinatuote. Odotukset pyörän suhteen on osoittautuneet oikeiksi. Sillä voi ajaa hissukseen ja pyydettäessä Guzzi vie reippaasti. Sen myös sopivasti kuulee eikä ääni ärsytä naapureitakaan.

Pinnoittamattomat alumiinivanteet ja venttiilikopat vaativat huomiosta osansa jos niiden haluaa säilyvän hyvinä. Meinaavat hapettua ihan väkisin. Ja soratiellä aika levoton ajettava.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2010, 17:03:03 ip »
Kymmenisen vuotta vanhat Guzzit rupeavat vissiin olemaan kaikki jo ruiskuvehkeitä. Olisiko '98 se vuosi, jolloin viimeisetkin jäljellä olleet Dell'Ortot kuskattiin verkonpainoiksi Como-järvelle. Jos valinnan mahdollisuus on, suosittelen ruiskua. En ainakaan ihan heti keksi kaasarista mitään etua.

Vedätystä kun välttää, huolehtii öljyistä ja pitää venttiilit mitenkuten säädöissään, niin eihän näistä mekaniikkaa ajamalla rikki tahdo saada.  Sähkötkin rupeavat olemaan uudemmissa koko lailla luotettavia, jopa vapaan merkkivalo toimii! Omassani (-99 Jackal) on on tässä parin-kolmen vuoden aikana ilmennyt pari sähkövikaa, mutta kummastakaan ei oikein voi syyttää tehdasta: Ekalla kerralla syy löytyi lopulta nixmannin aikoinaan asentamasta virtapistokkeesta (oli muuten sitkeä paikannettavaksi), toisella kertaa virtalukon kiinnityksestä (löysällä edellisen vian etsinnän jäljiltä ;D). Releitä ovat noissa vuosituhannen vaihteen Caleissa haukkuneet ainakin rapakon takana, siinä vosi kai olla yksi potentiaalinen oikuttelun kohde.

Mitäs muuta... kytkin on raskas, mutta jos se on kohtuuttoman raskas, vikana voi olla voitelematon vaijeri. Tärinöitä on (täälläkin löytyy asiasta keskustelua), mutta Intikkaan tottuneelle tuskin häiritsevässä määrin. Ja sivukopat (ne muoviset siinä satulan alla) tuntuvat olevan aika murtumisherkkiä. Kannattaa olla huolellinen,jos niitä joutuu irrottelemaan/kiinnittelemään.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2010, 21:15:16 ip »
Alla - 01 Cali Sport, toinen kausi menossa ja yli 20K takana, ja vielä jytisee ilman vikoja. Rasvojen vaihto kymppitonnin välein ja venttiilien säätö aina kun on tekemisen puutetta. Ihan tyydyttävää kulku on sorallakin. Pari kertaa olen viihtynyt satulassa yli tuhat kilsaa saman päivän aikana, vaikeuksitta. Valkoisen miehen pyörä. ;D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2010, 10:34:11 ap kirjoittanut Paavo »

pate

  • Viestejä: 13
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2010, 12:00:10 ip »
Osta ihmeessä!  Varo vain elinikäistä kiintymistä. Itsellä sama Guzzi-78 Cali vieläkin päivittäisessä ajossa. Kun nuorena ja viisaana (vahingossa) ostaa oikean merkkisen, ei siitä osaa luopuakkaan.Tänäkesänä 4tkm jo tullut mittariin. Omssani joutuu värkkäilemään venttiilinsäätöjen lisäksi myös katkojan kärkien ja sytytyksen säätöjen kanssa, jotka ovatkin aivan luku sinänsä. sytytyksen säädön kiemuroista voi vain tietää se jöka sen on kokenut. Tuskin muun merkkinen olisi näin kauan itselläni ollut kuin Guzzi California.       Lykkyä tykö hankinnalle toivoo pate.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2010, 12:46:16 ip »
Harrastus vehkeet pitää ostaa sellaiset mitä mieli tekee eikä kuunnella esson paarin juttuja -silloinhan me kaikki ajaisimme jonkun toisen valitsemalla laitteella.


motoesa

  • Vieras
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2010, 13:56:10 ip »
Semmottiis mullakin alko gutsikausi, menin kafveen tähren gutsia koittaa, koestajat sai sämpyläkafeet, ja nyt menossa neljäs gutsi, enkä viel oo katunu vaikka kafeet vähän maksoikii  :D :D :D

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2010, 21:32:43 ip »
Vaikuttaa siltä että kellään ei oo mitään suurempia varotuksen sanoja jaeltavana...? Tää lisää kyllä kuumetta ja yöllisiä pohdintoja siitä mitä intikasta sais vaihdossa... Venttiilien säätö on ilmeisesti yhtä yksinkertaista ku tupakin poltto sittenkun sen ensin oppii... Kaikkee muuta intikassa on pitäny säätää muittei venoja.  ;D

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #11 : Heinäkuu 02, 2010, 23:00:14 ip »
Sen verran varoituksen sanoja, että kun Guzzin hankkii, rupeaa tekemään mieli myös ajaa sillä.
Pojan kanssa käytiin äsken Kontiorallissa - eilen Pudasjärvelle ja tänään Paljakan kautta kotiin Tuusulaan = 1430 km (pitää päästä ZZ Toppia katsomaan huomenna ;D ) Ajokkeina -79 California T3 ja -05 Breva 750 (25kW). Ei toki voi verrata ihan nykyaikaiseen vakio Caliin, mutta matka taittuu ja fiilikset ovat samat.
Itselläni on myös ollut -90 Cali III i - eli ruiskumalli jo silloin. Seitsemän kesää ilman huolia, sitten  vaihto nykyiseen -97 Cali 1100 i - ja sama juttu. Perän remontteja ei lasketa, koska nämä ovat olleet tosi kovassa sivuvaunukäytössä..

Tervetuloa porukkaan, lähetä sitten jäsenhakemuskaavake minulle, saat pari vanhaa lehteä ja jäsenkortin paluupostissa  ;D

t: Kaijus


[ylläpito on poistanut liitteen]

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2010, 16:37:24 ip »
Tuolla myydään palstalla olis sisäänajettu 1100 cali myynnissä..... halvallakin, ehkä ;)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2010, 00:11:18 ap »
Päätös edenny senverran että oon alkanu katteleen "vähän enemmän" vakavissani näitä ilmotuksia. Heittäkeepä mielipiteitä tästä härvelistä... http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/976146. Eiks californiassa oo yleensä toi öljynsuodatin piilossa? Miks se tässä näyttäs olevan tossa moottorin etupuolella niinku muissakin prätkissä? Vai onko tästä olemassa eri variantteja?

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: calin ostoon ja guzzimieheksi??
« Vastaus #14 : Heinäkuu 09, 2010, 08:29:19 ap »
Calissa on normaalisti öljynsuodatin öljypohjan sisällä. Pyörään on saatavan "korotuspala", joka asennetaan öljypohjan ja koneen väliin. Tällä saadaan filtteri ulkopuolelle.
Maksaa muistaakseni muutaman satasen.

Oma mielipide:
Näyttää suodatin olevan täysin suojaamatta "tyrkyllä" ihan kaikille ohimeneville roiskeille, kiville jne. Itse en tuohon sitä asentaisi.
Öljypohjan irroitus on tietysti jonkinsorttinen vaiva, mutta en ole vielä sitä varsinaiseksi projektiksi tunnistanut. Normaalisti se joutuu tekemään kahdesti vuodessa.
Lisäetuna on se, että öljypohjan saa hyvin puhdistettua sisältä lopusta "liejusta".