Kirjoittaja Aihe: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa  (Luettu 5414 kertaa)

rauman

  • Viestejä: 10
Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« : Kesäkuu 26, 2010, 14:35:28 ip »
Heips,
Ostin tällä viikolla ensimmäisen Guzzini (Norge -07), jolla on ajettu 22000 km. Etusella jarrutettaessa etupää "pumppaa", varsinkin hitaissa nopeuksissa
Mp-mekaanikko koeajolle ja selitys on, että jarrulevy(t) on ilmeisesti soikeat.

Heräsi kysymys, että onko vika jotenkin tyypillinen Guzzeissa ja onko levyt Guzzin omaa tekosia? Jarrut ainakin ovat Brembon, mutta entä levyt?

Täällä palstalla joku myy runsaat 13000 km ajettua -08 Guzzia ja ilmon mukaan jarrulevyt on uusittu...

On kyllä todella hyvän tuntuinen pyörä ajossa ja emäntä tykkää kyytiläisen paikasta.
Vielä kun vakionakin on upeat äänet, niin avot.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2010, 15:04:53 ip »
Onnea hyvästä pyörävalinnasta! Ainakin Grisoissa on Brembon ja Sunstarin valmistamia levyjä. Sunstar-levyt on maahantuojan mukaan olleet parempia kuin Brembot, eli ei ole niin herkästi menneet levyt uusintakuntoon. Olen tehnyt saman huomion, että uudemmissa Guzzeissa jarrulevyt menee helposti vaihtoon. Konsteja levyjen hoitoon löytyy tältäkin palstalta; kelluvien jarrulevyjen "herkistely" otsikon alta. Ainakin omaan pyörään sain vastaavaan ongelmaan (osittaisen) ratkaisun noilla konsteilla. Edellisessä pyörässäni, (Triumph Sprint vm-97) oli myös kelluvat jarrulevyt. Siinä ei kolmen kesän ja n.35 tkm aikaan ollut minkäänlaisia vastaavia jumputusoireita, eli lie hieman paremmat (raskastekoisemmat?) levyt siinä?

motoesa

  • Vieras
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2010, 18:53:00 ip »
Sehän on gutsin perusvika, etujarrut pakkaa tekemään pumppausta ainakin nevarassa, galissa ja norgessa, mutta olen saanut joskus korjattua vian ilman vaihtoa, kun pidän etujarrua pikkasen päällä, niin että se lämpii, noin 1-2km matkan, ja taas on hienosti pelittänyt. Onnistuu ainakin nevarassa ja galissa. Norgessani ei vielä pumppaa, mutta kaverini pyörässä jo ongelma, lupasi ensiviikolla koittaa josko siinä onnistuu.

rauman

  • Viestejä: 10
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2010, 20:29:02 ip »
Vaiva ilmeni heti oston jälkeen (koeajolla huomasin sen, mutta en silloin osannut kiinnittää siihen vaadittavaa huomiota) ja myyjäliikkeen piikkiin vika korjataan.

Olen lähdössä ensi viikon lauantaina pyörällä yllätys, yllätys Norjaan  :). Lähipaja yrittää tekohengittää levyjä niin, että reissuun pääsee. Uudet osat (levyt?) eivät ehdi lauantaiksi tulemaan.

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2010, 01:01:37 ap »
Ostin Norgen vm -07 käytettynä noin 14,5 tkm ajettuna vuonna -08 jossa etujarrut nypytti hitailla vauhdeilla ja joskus kovemmillakin. Vika korjautui kun nitkuttelin jarrulevyjen niitit hereäksi eikä ole sen koommin vaivannut.
Jossain näillä palstollakin löytyy ohjeita ko. toimelle.
Ei sillä etteikö vika olisi levyissäkin, mutta pieni epäilys hiipii mieleeni.

Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2010, 10:42:04 ap »
Kolmenlaista vikaa, pääosin, on ilmennyt kelluvissa jarrulevyissä. Tappien jumitusta, kieroutta että pinnanlaadun, sitä myöden myös kitkan muutoksia, joka myös aiheuttaa nyoytystä. Eli jos on havainnut että levyt elävät hyvin kiinnityksissään, eivät ole kierot (0,05 sivuttaisheitto mm riittää nypyttämään) niin levygjen hionta saattaa auttaa.
Nopein ja halvin keino on käydä ostamassa Bilteman jarrupalat ja ajaa niillä jokusen päivän ja vaihtaa sitten alkuperäisiin kun nypytys on mahdollisesti loppunut. Bilteman jarrupalat ovat hyvin hiovia ja vaikkakin jarruteho on ihan ookoo niin levyt kuluvat silmissä.

mm

rauman

  • Viestejä: 10
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2010, 17:40:34 ip »
Pyörä on tänään pajalla ruuvattana. Saas nähdä mitä tuomioksi sanotaan...
En viitsi tässä vaiheessa itse yrittää tehdä siihen mitään, kun se menee myyjäliikkeen "takuuseen".

Täällä on kyllä hyvin ja asiallisesti vastattu uuden guzzistin ihmetyksiin. Kiitokset siitä.
Mikäli vika ilmenee tuonnempana uudelleen, niin sitten tiedän mistä aloittaa...

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2010, 23:38:35 ip »
63 tkm Norgella takana eikä ole etujarruongelmia ollut ainakaan vielä mutta täytyypä pitää silmällä...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

rauman

  • Viestejä: 10
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2010, 11:07:18 ap »
63 tkm Norgella takana eikä ole etujarruongelmia ollut ainakaan vielä mutta täytyypä pitää silmällä...

Ei nyt liity just tähän, mutta, mutta. Aikaisemmassa öljykeskustelussa mainitsit kokeilevasi Castrolin Edge -öljyä Norgeen. Oletko käyttänyt sitä ja mitä kokemuksia
öljystä on?
Itsellä on lähtö Norjaan ovella, enkä tiedä viekö pyöräni öljyä ja kuinka paljon. Ostan litran pullon mukaan kaiken varalta. Letkun pätkän olen jo hommannut, että sitä
öljyä voi koneeseen syöttää ilman katteiden purkua  :)...

Niin tai jos jollain muulla on tietoa tuosta öljystä, niin otetaan kiitollisuudella vastaan...

edit: Ohjekirjassa on A.P.I. SG Juuri tuollaista kirjainyhdistelmää en ole pullojen kyljestä löytänyt. Sae-luku kyllä täsmää ja joku api -luokitus...

klain

  • Viestejä: 86
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2010, 20:21:57 ip »
Viime kesänä 09 Norgessa meni toinen jarrulevy 2000km ajelun jälkeen sellaiseen kuntoon että jarruttaessa meinasi yrjö lentää tai paikat irrota
hampaista rippuen mikä oli nopeus jarruttaessa. Takuu hoiti homman kuntoon.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2010, 21:31:05 ip »
Edge autoon, mutta tuosta:
MP-LiquiMoly 10W60. Täyssynteettinen racing-öljy moottoripyöriin äärimmäisiin olosuhteisiin. Täyttää vaatimukset API SG/SH.
 
Edelliselle kympille laiton 3,3l eli alle ohjeen -ei huohotellut, eikä öljyn pinta vaihtovälillä juuri vajunut.

T,
Jukka

Ps. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-3055

rauman

  • Viestejä: 10
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2010, 22:05:11 ip »
Edge autoon, mutta tuosta:
MP-LiquiMoly 10W60. Täyssynteettinen racing-öljy moottoripyöriin äärimmäisiin olosuhteisiin. Täyttää vaatimukset API SG/SH.
 
Edelliselle kympille laiton 3,3l eli alle ohjeen -ei huohotellut, eikä öljyn pinta vaihtovälillä juuri vajunut.

T,
Jukka

Ps. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-3055

Tämä oli loistava tieto/linkki. Iso kiitos. Tuo öljyhän on jopa halpaa, ainakin Motorexiin verrattuna...

rauman

  • Viestejä: 10
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2010, 20:08:24 ip »
No niin siinä sitten kävi, että molemmat etulevyt menee vaihdettavaksi. Reissulle nähden huomenna aamulla pumppaavilla etusilla...

Reissun jälkeen sitten sovitellaan ajankohtaa, jolloin levyt vaihdetaan...
Tiätty vois reissun jälkeen yrittää herkistelyä, ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ongelmia etujarrulevyjen kanssa
« Vastaus #13 : Heinäkuu 04, 2010, 23:12:09 ip »
Vime kesä oli tuo Castrolli koneessa eikä mitään lieveilmiöitä ollut kulutuksen tai muun osalta Nyt on koneessa Selenia Racinkia kun Heikalta sai toimituskuluineen 20 litraa hintaan 160€. Samaa tavaraa on Pegasossakin.

63 tkm Norgella takana eikä ole etujarruongelmia ollut ainakaan vielä mutta täytyypä pitää silmällä...

Ei nyt liity just tähän, mutta, mutta. Aikaisemmassa öljykeskustelussa mainitsit kokeilevasi Castrolin Edge -öljyä Norgeen. Oletko käyttänyt sitä ja mitä kokemuksia
öljystä on?
Itsellä on lähtö Norjaan ovella, enkä tiedä viekö pyöräni öljyä ja kuinka paljon. Ostan litran pullon mukaan kaiken varalta. Letkun pätkän olen jo hommannut, että sitä
öljyä voi koneeseen syöttää ilman katteiden purkua  :)...

Niin tai jos jollain muulla on tietoa tuosta öljystä, niin otetaan kiitollisuudella vastaan...

edit: Ohjekirjassa on A.P.I. SG Juuri tuollaista kirjainyhdistelmää en ole pullojen kyljestä löytänyt. Sae-luku kyllä täsmää ja joku api -luokitus...




Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99