Pelle Peloton -mallisen mittarin saa tehtyä alle 10 euron kirkkaasta muoviletkusta, kuusiokoloruuveista ja jarruputkesta.
Muutamien kokeilujen jälkeen päädyin seuraavaan:
-Vajaa 10 metriä sisämitalta 9 mm letkua, letkuun vettä reilun metrin mittainen patsas letkun mutkaan suunnilleen keskivaiheille ja viritys roikkumaan niin että pystysuoraa nousuvaraa vesipatsaalle jää vaikka metri.
-Liitosnippelit tein sopivista kuusiokoloruuveista. Porasin niihin 1,5 mm reiät läpi. Kuusiokoloon tinasin letkulle liittimet jarruputken pätkistä. Noihin nippeleihin laitoin pienempää letkua ensin pätkät muutaman päällekkäin niin että 9 mm letku on tiiviisti. Ruuveille o-renkaat tiivisteeksi, niin käsikiristys läppärunkoon riittää.
Jos vesipatsas käyttäytyy liian levottomasti on letku lyhyt, vesipatsas lyhyt tai liittimien reiät liian suuret. Kokeilun aikaisemmassa vaiheessa tinasin liittimen reiän kevyesti umpeen ja porasin uuden reiän alle 1 mm terällä. Jos epäilee laitteen tarkkuutta niin vaihtaa vaan letkunpäät keskenään ja tuloksen pitää olla edelleen sama.
Vasemman läpän säätöön ei TPS:n takia kannata koskea jos ei ole yleismittaria tai muuten tiedä miten se tapahtuu. Siitä on ollut täällä toisaalla kattavat ohjeet.
Cali EV vm -00 kone tulille ja alipaine-eroa löytyi 200-240 mm H2O. On tehtaan säädöissä ja ajettu 30tkm. Joku tietävä osaa varmaan sanoa onko se paljon.
Epätasapainoa epäilin, koska menossa oli toisinaan tasaisella pintakaasulla sellaista meinaamisen tuntua varsinkin siellä 3-4 kilovarvin alueella, veto ei ollut aivan tasaista. Kulutuskin on aavistuksen korkea. Alle 5 litran ei pääse mitenkään ja liki 7 menee helposti. Onhan tossa toisaalta toi suurempi orkkispleksi ja laukut.
Omalle työllehän ei hintaa lasketa...

EDIT: mittasin vielä veden määrän letkussa, yhteensä 120 cm. Letku on heitettynä seinätikkaan puolan yli, ylämutka on jossakin pään korkeudella.