Kirjoittaja Aihe: 1100 Sport pätkii.  (Luettu 11331 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
1100 Sport pätkii.
« : Toukokuu 16, 2010, 21:37:42 ip »
Nyt kun kunnon ajokelit on just alkamassa Guzzi rupes tietysti temppuilemaan, toisaalta takana on jo 1500 ongelmatonta kilometriä että kai se on jo aikakin..

Kyseessä on siis 1997 mallinen 1100i ja tapahtumien kulku on seuraavanlainen: Kun olin ajanut noin 30km pyörä "sammui" yhtäkkiä pariksi sekunniksi mutta alkoi vetämään taas ennen kuin ehdin edes pysähtyä, tämä tapahtui kahteen kertaan. Pääsin kuitenkin perille ja kun tunnin päästä starttasin uudestaan kaikki tuntui toimivan. Muutaman minuutin päästä just kun olin kiihdyttämässä moottoritielle ongelma ilmaantui taas. Tälläkertaa pyörä ontui pidempään, mutta parani taas itsekseen. Kokoajan pystyi ajamaan kun piti kiekat alle 2000, kiihdytettäessä sen yli kierrokset tippuivat yhtäkiä tyhjäkäynnille. Pyörä ei siis sammu kokonaan vaan jää tyhjäkäynnille.
Korjauskirja ei ole just nyt kädenulottuvilla ja koska tää on mun eka Guzzi en ole vielä ehtinyt tekniikkaan tutustua, siispä kysyn: Onko näissä joku anturi kaasunasennolle? Jos on niin voisiko esim. se luulla kaasun olevan kiinni? Veto katkeaa terävästi ihan kuin sytytys katkeaisi, mutta eihän se voi olla sytkä kun käy kuitenkin tyhjäkäyntiä..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2010, 15:37:13 ip »
Onko 1100 Sportissa semmosta pitkää relesiltaa satulan alla? V11 Sportissa tuli jos vaikka millaisia outoja ilmiöitä, joiden syynä oli relesillan naarasliittimien löystyminen. Ne kun kiristin, loppuivat käynti- ja sähköhäiriöt siihen. Oikean suutinrungon päältä löytyy Throttle Position Sensor (ainakin V11 Sportissa), tsekkaa että sen liitin on kunnolla kiinni.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2010, 23:47:02 ip »
On siellä releitä jonossa, täältä löytyy pari kuvaa: http://www.saunalahti.fi/~kannit/Guzzi/Guzzi.html
Irrottelin kaikki releet ja liittimet tuntu olevan kunnossa ja kiinni.

Tänään ajoin mopon duunista tallille (noin 35km) ja oikeen kahteen kertaan ilmesty sama ongelma. Ekat 5km toimi ihan hyvin, sitten taas yhtäkkiä alko pätkimään ja yskimään.
Jotain 5 kilsaa ajoin pientareilla kolmeakymppiä ja taas alko pelittämään. 10 kilsan päästä vika tuli takasin ja kesti tälläkertaa kotiin saakka.

Aika ihmeellinen vika kun kierrokset tippuu aina just tietyssä kohdassa, eikä sen yli pääse mitenkään edes alamäessä rullaamalla tai vapaalla, ja alle maagisen kierrosluvun kaikki tuntuu pelaavan ihan hyvin.
Piikkiöönkin soitin ja sieltä ehdotettiin että vois olla TPS:n johdoissa katkos tai muuten vaan huono yhteys. Vikakoodeja kattelin äsken ja ekalla kertaa löyty oikeestaan kaikki korjauskirjassa mainitut viat. Tyhjennyksen ja lyhyen käyttelyn jälkeen löyty taas koodit 3-3 ja 1-6, eli bensapumpun katkasija ja akkujännite. Varsinainen vika oli tosin taas kadonnut...

PS. Viimesessä kuvassa näkyy läppärungossa aika reilusti mustaa öljyistä törkyä. Onko normaalia vai pitäiskö sitäkin alkaa tutkia? Huohotin näytti menevän ilmanputsarikoppaan eli sieltä ne töhnät varmaan on peräisin..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2010, 23:57:17 ip »
Katso myös latausvirta ja akun jännite.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2010, 00:01:48 ap »
AKun jännitettä mittailin jo, ei laskenu startatessakaan paljoa ja lataus pyöri 13,8-14 voltissa. Kirjan mukaan vikakoodi pitäis tallentua jos jännite on alle 8 tai yli 16. Jostain syystä se kuitenkin semmosenkin heti tallensi..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2010, 11:07:37 ap »
Tässä vastaus ruotsalaiselta kaverilta, jolla on 1100 Sport ja kunnioitettavasti tietotaitoa:

First, the ECU can not actually make the diagnose "petrol pump cutout" with any certainity, as it

a) does not get any feedback on actual fuel pressure, and
b) does not get any feedback on [electrical] pump current.

It could theoretically sense that the current passing the power relay coil is too small, but that would be it. If that's the case, the correct error description should be power relay coil cutout, although the fuel pump (as well as the injectors and spark coils) will obviously lose power as a result. I have no idea what the code really means. It could even be just "deceleration when expecting acceleration" and in that case this error would also pop up if you run out of fuel or even outpower the engine with your rear brake.

I would check the power relay and the ECU relay (and why not all relays) as well as the ground strap fitted to the ECU cover. Relays are said to be failure prone but I think the sockets are even worse. Clean them and grease with battery pole vaseline, and perhaps even use zip ties around the relays (I've had the power relay pop out of its socket twice in 150 kms!). In case a relay is actually bad, swapping them around should make the problem move or go away.

When this appears, does turning off headlight make any difference?

Ignoring the codes (sometimes they are just there to confuse you) I would replace the fuel filter.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2010, 12:15:50 ip »
Centaurossa oli taannoin samantapaisia oireita. Lisäksi oli lähes kymmenen litran kulutus satasella. Kesän kestäneen vian haun jälkeen koko ECUn uusiminen poisti ongelmat. Nyt ei ole pätkimistä ja kulutus on normaali alle kuusi litraa satasella. Odottelen mielenkiinnolla mistä vika löytyy. Onnea matkaan. ECUn ohjehinta oli jotain 850€.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2010, 17:36:45 ip »
Kiitoksia Lempparille ja ruotsalaiselle vaivannäöstä. Täytyy sitten vielä tutkia noita releitä ja maajohtoja. Viimeksi kun starttasin vika oli taas hävinnyt, nyt pyörä on pikkusen osina ja joudun odottamaan että huoltokamat saapuu Piikkiöstä ennen kuin saan ajeltua niin paljon että vika ilmestyy taas. En viitsi nyt koota tankkeja, katteita yms. sälää kun bensa- ja ilmafiltterit pitää kuitenkin vaihtaa. Nyt kun katteet on poissa edestä ajattelin myös tutkia ja puhdistella kaikki liittimet ja piuhat.
Täytyy yrittää muistaa toi valo juttukin kokeilla kun pääsee ajamaan.

Jos oletetaan että vika ilmestyy taas ja haluaisin vaihdella releitä paikasta toiseen niin onko tässä mitään vaaraa rikkoa jotain? Vai onko releet kaikki sisältäkin identtisiä?

Kiitoksia vastauksesta Kaidellekin. Vaikken ole tarkemmin mitannutkaan kulutus on ollu mielestäni hyvinkin kohtuullinen, ehkä jotain 6 litraa.



lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2010, 23:33:10 ip »
Kuvassa keskimmäistä lukuunottamatta muut on identtisiä. Tolla tavalla paikkoja vaihtamalla sain V11 Sportissa varmistettua, että mystillinen kiekkamittarin ja valojen ja torven yhtäaikainen päältä pois putoaminen oli sen relepohjan kontaktionkelma. Sama kontaktivika aiheutti myös mielettömiä jännitevaihteluja latausvirrassa, kaikkea 10 ja 18,6 voltin välillä!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2010, 22:59:07 ip »
Alottelin äsken öljyjenvaihtoa ja kattelin samalla uudestaan releitä ja pohjia, ihan kunnossa näyttivät ulkoisesti olevan ja liittimetkin oli puhtaita ja tiukkoja. Täytyy toivoa että joku rele olis paskana niin pääsis helpolla..

Ei liity sinäänsä aiheeseen mutta öljypohjaa irrottaessani törmäsin aika erikoiseen ilmiöön kun öljypohjassa ja runkoon menevissä öljyletkuissa oli semmosta kermaa mitä moottoreistä löytyy kun vedet menee öljyn sekaan. Heti tulee mieleen että on jopa mulle aika hyvä ostos hommata Guzzi jossa menee öljyt ja vedet sekasin..
Rungon takaosasta töhnää löyty enemmänkin, mutta vaikka irrottelin kaikki jäähdyttimen letkut jne. mistään varsinaiselta painepuolelta ei kermaa löytyny. Ilmeisesti vettä on vaan kertyny rungon takaosaan alimpaan kohtaan. Vai keksiikö joku jotain muuta syytä?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #10 : Toukokuu 22, 2010, 01:01:22 ap »
Ei liity sinäänsä aiheeseen mutta öljypohjaa irrottaessani törmäsin aika erikoiseen ilmiöön kun öljypohjassa ja runkoon menevissä öljyletkuissa oli semmosta kermaa mitä moottoreistä löytyy kun vedet menee öljyn sekaan.  

Älähän huolestu, ominaisuus.... ;D Ei vaarallista. Huono huohotus.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #11 : Toukokuu 23, 2010, 09:14:10 ap »
Oletko käyttänyt sitä viileässä tallissa talven mittaan tai oliko ajokausi pitkä syksyyn ?

Töhnä lähtee kun käyt heittämässä kunnon kuuman lenkin hellepäivänä.

Syksyisin kun säätää venntiilit talvea vasten sitä on aina venakopat täynnnä sitä töhnää, kosteus ja öljy, siksi en käytäkkään pyörää talvella.


TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2010, 01:36:45 ap »
Töhnät on nyt vihdoin putsattu, suodattimet ja kaikki öljyt vaihdettu, uudet tulpat jne. Kaikki toimi taas reilut 5km sitten iski taas nyt jo tutuksi käynyt pätkiminen.
Liittimiä ja piuhoja tutkin kun tankki ja katteet oli irti enkä löytänyt ainakaan mitään selkeää vikaa. Releiden liittimet näyttää hyviltä eikä releiden paikkojen vaihtaminen korjannut tai muuttanut vikaa. Valojen yms. sähkölaitteiden räplääminenkään ei vaikuttanut.
Kotia kohti taas kerran alle 2000 kiekalla ajellessa pysähdyin pari kertaa ja jostain syystä tällä kertaa käynnistäminen oli välillä aika vaikeaa. Pakoputkissa posahteli mutta muuten ei edes luvannut. Pääsin ekaa kertaa oikein työntämään Guzzia, on muuten aika helvetin kivaa hommaa keskellä yötä, varsinkin kun sattu tietysti reilujakin ylämäkiä reitille...
Lopulta pyörä taas käynnisty ja pääsin nilkuttamaan tallille, työntämisen jälkeen 30km/h tuntu ihan mukavalta vauhdilta.

Arvauksia ja toiminta ehdotuksia saa taas esittää, jotain pitäis keksiä ettei taas mee koko kesä autonratissa. Jos ois ylimääräistä rahaa niin ostaisin samantien kaikki uudet sähkömötikät ja piuhat jne. eihän siihen menis kun muutama tonni...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #13 : Kesäkuu 04, 2010, 09:36:59 ap »
Saattoi olla jonkin toisen keskustelun yhteydessä jossa mainitsin kyseisenlaisen vian satunnaisesta ilmenemisestä. Välillä toimii ja välillä toimii vähän ja toisinaan ei ollenkaan.
Moottorinohjauspurkissa on sisäänrakennettu vianetsintäjärjestelmä ja sitä voi tulkita itsekin jos malli on sellainen että joko satulan alla tai kojetaulussa, riippuu mallista, on punainen ledi joka vilkahtaa silloin kun virta kytketään. Siihen liittyy moottorinohjausboksin yhteydessä oleva näennäisesti tyhjä liitin jossa roikkuu irtonaisen näköisenä sen vastakappale. Sen kun laittaa paikoilleen alkaa virrat kytkettynä punainen ledi "morsettamalla" kertomaan missä on ongelmia. Tulkintaohje löytyy pyörän korjaamokäsikirjasta. Tätä järjestelmää on ollut käytösssä vuodesta -93 kakstuhatluvun alkupuolelle useissakin moottoripyörämerkeissä. H-D, Ducati, Cagiva, jne.

Hommaa helpottaakseni voin kuitenkin tehdä sivistyneen arvauksen: Vaihda kierroslukuanturi.

Valitettavasti en ole ehtinyt tutkimaan minkä auton anturi korvaa esimerkiksi Motonetin luettelossa tämän alkuperäisen palikan. Alkuperäisellä varaosalla on hintansa, tarvikkeella todennäköisesti myös...

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #14 : Kesäkuu 04, 2010, 12:58:48 ip »
Jos kierroslukumittarin anturi on yhtään kuten pikkulohkoissa, niin siihen tarttuu magneettista töhkää. Sen putsaaminenkin voi jo tuoda tuloksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.