Kirjoittaja Aihe: Calin männät  (Luettu 2936 kertaa)

Pezzi

  • Viestejä: 9
Calin männät
« : Toukokuu 16, 2010, 19:58:34 ip »
Onko kellään kokemusta että Calin männistä lähtee se musta pinnoite? Pyöräksi Cali EV, vuosimalli 2002, mekaaniset venttiilit. Oireeksi oli moottorista kuuluva kolina, joka tuntui tulevan yläosasta; venttiilien säätö ei vaan siihen vaikuttanut millään tavalla. Kolina riippui kaasun määrästä, niin päätin, että pakko olla mäntien osastolta. Mikä voisi olla syy? Huono öljy? Seissyt kauan ilman käyttöä? Ostin pyörän 2 vuotta sitten 5 vuoden ikäisenä ja 569 km ajettuna. Mukana tuli tyhjä huoltovihko. Voiko olla, että aika ja tehtaan öljyt ovat aiheuttaneet männissä hapettumaa niin, että se musta kerros irtoa? Riittääkö mäntien vaihto tai pitääkö sylinteritkin uusia? Mittarissa on nyt noin 6000 km eikä sylinterin pinnassa näy mitään ongelmaa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin männät
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2010, 18:33:19 ip »
..jonkin sortin teflon pinnoite mikä pienentää liukukitkaa -paksuus on tuhannesosia. Omasta v11 oli kanssa osa kulunut ja samoilla männillä jatketaan..

JuhaV

  • Vieras
Vs: Calin männät
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2010, 19:51:38 ip »
Moro,

Joskus laitoin 1100 Sporttiin tälläiset Hi-Comp männät : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/mr_3d.JPG
Niissäkin oli tuollainen pinnoite. Eli tuo pinnoite on todellakin varsin ohut kerros kitkaa vähentävää ainetta, joka jo uutena on sellainen että irtoaa männistä kynnellä raaputtamalla.

Koska kerros on ohut ja vain männän helmoissa, todennäköisesti helman välys ei merkittävästi kasva siitä että pinnoite puuttuu. Jos Calissa on Nikasil-pinnoitteiset pytyt niin ne ovat aika kestävät ja sinällään varsin liukaspintaiset.

Olisin samoilla linjoilla kuin kvlm eli jos nuo löytyisivät omasta pyörästäni niin todennäköisesti  vain putsaisin irtonaisen pinnoitteen pois ja löysin samat männät takaisin koneeseen. Pahin mitä voi tapahtua on että joskus 50-100 tkm jälkeen pitää uusia männät ja ehkä pytytkin. Noita saa kohtuu hintaan eli ei tuossa kovin isoa riskiä ota.

Kolinan syytä voisi hakea myös kiertokangen ylä- tai alapään laakereista nyt kun pytyt on irti. Sivusuuntaista välystä noissa on mutta pystysuunnassa ei pitäisi tuntua mitään välystä.

Noita mäntiä saattaa olla mahdollista myös uudelleenpinnoittaa ( http://www.martelius.com/index.php?id=24 ). Asiasta voisivat tietää moottorikoneistamot ?


- JuhaV



FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Calin männät
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2010, 20:59:51 ip »
Tulpat, säädöt etc. ok? Kuten aiemmin tuumailtiin - pinnoitteella/sen puuttumisella tuskin lienee merkitystä. Kuvassa näkyvässä männässä ei näy minkäänlaista kulumaa...
Mikäli pärähtää(kolisee) kaasuttaessa - http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus

Muussa tapauksessa metalli liian etäällä toisesta esim. aiemmin mainitussa kohdissa.

Meinaavat nuo säädöissääkin olevat kaksitulppaiset 95:lla nakutella - viinasta huolimatta.

Shellin Poweria vielä kuin sitä saa mittarista - hinnan erolla ei ole merkittävää osuutta harrastuksen kokonaiskustannuksista.


T,
Jukka

Ps. Nelitahti pienkonepensa on vielä parempi laatuista!

Ps.Ps. Säät kohillaan ;D ;D ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin männät
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2010, 09:16:00 ap »
Hyvä pyörä, parempi mieli.