Kirjoittaja Aihe: LIIANKO VANHA  (Luettu 7263 kertaa)

pate

  • Viestejä: 13
LIIANKO VANHA
« : Maaliskuu 29, 2010, 13:59:19 ip »
Tässä taannoin kun posti toi vakuutusyhtiöltä laskun,ihmettelin pyörän tiedoissa olevaa
tehoa, siis KW arvoja, elikkä hevosvoimia. Lukema oli 77 kw. Soitto yhtiöön ja ihmettelyä
moisesta. Selitin oikean arvon olevan 68,5 hv/ SAE 7000rpm.  Eipä mittään, yhtiö saa kuulemma tietonsa AKE:a, eikä siellä muita arvoja kuulema ole tiedossa.
Tämähän ero voi jo olla vaikuttamassa näihin teho-paino-suhteeseen. Lupasivat kuitenkin ottaa asiasta selvää ja ilmoittaa jos sillä on minun tapauksessani jotain,rahallista,vaikutusta.
Uusi lappu tuli postista aika pian ja vaikutushan olikin ämpärillinen ecuja!!
Kiittelin kuitenkin ylim. hevosista, vaan kun ei ainakaan vielä ole tehonlisäys tuntunut.
  Toinen juttu poiki soiton yhtiöön kun arvelin osakaskon joutuneen hukkaan.
Eipä hätiä mitiä, ihmisääni ihmetteli:Herranen aika, pyörähän on yli 30v vanha, eihän siihen enään saa muuta kuin liikennevakuutuksen.
Että silleen, ollaanko tässä sittenkin liian vanhoja. Yhteisikä on n.89v.
 Kehoitti kylläkin ajamaan varovasti.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2010, 20:50:04 ip »
Kaskon maksaminen on joskus mietityttänyt niin paljon että, sitä ei ole nyt yhdessäkään ajopelissä. Ovat  nämäkin siksi iäkkäitä että, vuosimaksu+bonusmenetys+omavastuu=saa ostettuaa samanlaisen tilalle tai korjattua omatoimisesti. Jos vielä on tarvetta >:(.
Sohc van Helmi.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2010, 23:11:23 ip »
Hoi

Olen olen ollut Pekan kanssa samoilla linjoilla vakuutusasioissa koko mp harrastukseni ajan, perusteet aivan samat.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2010, 21:12:17 ip kirjoittanut Kari Sairanen »

JiiKoo59

  • Viestejä: 13
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2010, 09:29:37 ap »
Osakaskoa olen itse pitänyt siltä varalta, jos esim. talli, jossa pyörät ovat, kärähtää ja vaikka se talli on vakuutettu niin sen vakuutus ei korvaa rekisterissä olevaa ajoneuvoa joka tuhoutuu siinä samalla. Vanhempiin museopyöriin saa asiallisemman korvaussumman vakuuttamalla se tietyn arvoiseksi. Lopullisen arvon määrittää vakuutusyhtiö valokuvista tai katsomalla pyörän mutta on sinullakin sana sanottavana siinä prosessissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2010, 09:46:43 ap »
Peesailen Pekkaa ja Karia asiassa. Kaskovakuutus on ollut vain uusissa pyörissä mikäli ne on hankittu rahoituksella tai pyörä on ollut muussa kuin omassa käytössä.
Pari, kohtuullisen vakavaakin kolaria olen ajanut, ilman omaa syytä, kaskovakuutetulla pyörällä mutta yllättävästi kaskon perusteella ei ole korvattu kuin ajovarusteita muutaman satasen arvosta. Kaikki muut korvaukset ovat tulleet joko vastapuolen vakuutuksesta tai kun, viimeisin kolari hirven kanssa, tapahtui työmatkalla, korvattiin työnantajan vakuutuksesta.
En kiistä etteikö kaskovakuutus olisi tarpeellinen, varsinkin kokemattoman tai vähän ajavan, ajoneuvossa.
Suistumisonnettomuushan on edelleen yleisin tapaturmaan johtava onettomuustyyppi joka tehdään useimmiten aivan omin toimin.

Toinen syy meikäläisen kohdalla kaskottomuuteen ovat vakuutusehdot: Tyypillisesti pyöräni ovat niin pitkälti modifioituja että en edes saisi siltä osin vakuutusyhtiöltä riittävää korvausta, jos korvausta lainkaan.

Luotan edelleen omiin ajotaitoihini ja ennakoivaan ajotapaan: oletan että kaikki muut liikenteessä ovat idiootteja jotka voivat tehdä ihan mitä tahansa.

Viimeisin onnettomuuteni oli viime kesänä jolloin liikennenvaloissa pysähtyneenä ollessani autoilija ajoi takaapäin päälleni koska ei ollut huomannut minua ja pyörääni. Syytän itseäni koska en valvonut taustaani tarpeeksi tarkkaan. Tilaa olisi ollut väistämiseen kyllä.
Poliisi oli jossain määrin samaa mieltä ja sakotti liikenteen vaarantamisesta.
Ilmeisesti täälläkin ollaan menossa tähän suuntaan:
http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/463-oikeuden-paeaetoeksellae-motoristeista-suojattomia-norjassa

mm

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2010, 12:44:41 ip »
Mä oon osakaskoo pitäny pyörissäni lähinnä sen autopalvelu-osuuden takia kun vanhoilla värkeillä ajelee, ei koskaan tiedä mitä sattuu. Eli jos koneet hajoo johonkin mettäkumalle voi soittaa hinausauton hakeen pois, eikä maksa mitään, ei oo ees omavastuuta. Tässä pari vuotta sitte kun vaihdoin vakuutusyhtiöö niin sanovat Ihvissä että niillä se autopalveluvakuutus koskee vain 10v nuorempia värkkejä. Meinasin jo lähtee pois mutta tyttö sano että ootas vähä. Näpytteli konettaan vähän aikaa ja sano että pannaan täyskasko niin on autopalvelutkin voimassa. Hinta jäi kumminkin paljo halvemmaks täyskaskon kans mitä entisessä yhtiössä osakaskolla. Nyt on Guzzissa ja Mizissä täyskaskot ja aika kattavat semmoset. Ei oo ennen ollu missään värkissä täyskaskoo mutta oli pakko ottaa kun halvalla sai. On sillä autopalveluvakuutuksella joskus ollu käyttöökin takavuosina.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2010, 13:46:43 ip »
Joo, mut se autopalveluvakuutus ei oo voimassa ulkomailla, jos pyörä on yli 10 v. - on pitänyt yks pyörä vaihtaa, poropeukalo kun oon.  ???
Emeritus-guzzisti

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2010, 15:32:55 ip »
Autoliiton AL-turva on muistaakseni voimassa kaikille kulkupeleille, jopa museorekisteröidyille, aina ja kaikkialla, myös ulkomailla. Eikä maksa kohtuuttomasti. Sisältää mm. hinauspalvelun tai 2-pyöräisen osalta kuljetuspalvelun lähimmälle asianmukaiselle korjaamolle, ja runsaasti muita etuja aina tapauskohtaisesti. Ehtona on, että palvelupyyntö esitetään AL:n palvelunumeroon. Omatoimisuus siis tässä kohtaa ei kannata. Omakohtaistakin kokemusta on. Calin bensaletku irtosi tien päällä. Tankki lähes täysi eikä minkäänlaisia työkaluja mukana. Soitto AL:n palvelunumeroon ja alle 2:ssa tunnissa Cali oli jo asianmukaisessa huollossa ja matka jatkui  :D

Mosa

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Norjalaisten juttua
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2010, 16:20:49 ip »

Terve!

Kysyin tätä asiaa Norjasta asti välttääkseni "jonkun kuulleen erään kertovan, että yksi oli kuullut..."

No tässä on vastaus Norjasta:

lainaus alkaa

Hi Timo

 
SMOTO is quoting my story at www.mc-addict.com. Unfortunately, it's true. BUT - due to massive reactions from bikers the verdict seems to be appealed.

We'll know just after Easter holiday.

Mvh/Kind regards

Hans P. Strifeldt
www.mc-addict.com

lainaus loppuu

Ei sen sitten tarvi olla iso vika, kun se on päässä...huoh!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2010, 16:39:51 ip »
....  Eipä mittään, yhtiö saa kuulemma tietonsa AKE:a, eikä siellä muita arvoja kuulema ole tiedossa.....

Joo. Samaisen aken mielestä viime keväänä -62 250cc pannoniassa oli toistasataa hevosvoimaa.... Myönsivät kyllä että ompas tainnut tulla pilkkuvirhe. Oikeat voimavarat kun on kymmenen(laiskan)kaakin luokkaa. Mukavasti muuten vaikutti vakuutusmaksuun.

Mitäs muuten autopalveluvakuutuksella tekee kutsissa.  :P Eihän_ne_jätä_välille.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2010, 16:43:28 ip »
Kyllä mulla on Kasko vanhassakin ja syy on se että kun on 70 % bonuksia se on halpa ja koska pyörällä ajaessa ei pysty itse vaikuttamaan asioihin jotka autoa ajaessa on merkityksettömä, rengas kun menee tai kun on lähellä autoa vaikka juuri ohittamaan lähdössä ja tulee kissan raato tiellä vastaan tms. niin yleensä tulee pahaa jälkeä. Jos vaikka pyörän arvo on 3000 E niin on siinä taas kova kerääminen jos menee ihan muusiksi niin kun siinä helposti käy.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2010, 21:23:30 ip »
Hoi

Missä hintaluokassa nuo täyskaskot ja osakaskot ovat? Miten pyörän ika vaikuttaa hintaan ja saako yli 20 vuotta vanhaan pyörään kaskon?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2010, 21:29:47 ip »
<snip>
Mitäs muuten autopalveluvakuutuksella tekee kutsissa.  :P Eihän_ne_jätä_välille.

Guzzihan se just jättikin - Cali III - kytkinvaijeri poikki Tanskassa.  ???
Itse asiassa kävi sitten niin, että soitin sieltä vakuutusyhtiöön (Turva) ja kysyin hinauksesta ja sain vastaukseksi, että ei autopalveluvakuutus ole voimassa enää, pyörä yli 10 v, mutta sain kuitenkin SOS-palvelun numeron. Soitin SOSsiin ja sieltä kysyttiin, että mikä kieli (tässä vaiheessa englanniksi), vastasin että suomi - sieltä vastattiin, että hetkinen, teille soitetaan. Ja sitten sieltä soitettiin ja suomeksi - oikein ystävällinen naisihminen, sanoi että Falck tulee puolen tunnin sisällä, he etsivät korjauspaikan. No, minäpä soitin Piikkiöön, sieltä sanottiin, että maahantuojan huolto on Kööpenhaminassa noin 80 km päässä, että sinne vaan. Sitten soitti se SOS-tyttö ja sanoi, että he ovat olleet yhteydessä Tanskan Guzzi-klubiin (!!!) ja että heidän neuvoma huolto on muutaman kilometrin päässä. Falckin hinuri tuli, sen perään viriteltiin jonkinlainen ihme palkki, jonka PÄÄLLE Guzzi köytettiin ja vietiin korjaamoon - se olikin varsinainen Guzzi-ukko (paikka oli vissiin Slangerup) ja vaijeri vaihdettiin saman tien. Koko homma hoitui parissa tunnissa. Ja myös siellä SOSissa epäiltiin, että vakuutus ei ole voimassa, mutta jos niin olisi, lasku tulee perässä kotiin, niinkuin tulikin.
Niin että hyvää palvelua on SOS-palvelu.  :)
Emeritus-guzzisti

pate

  • Viestejä: 13
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2010, 10:46:44 ap »
Vakuutusyhtiöhän ei paikalle saavu jos pyörä tielle jättää. Vaan mites toimia jos tosiaan saiskin niin paljon aikaiseksi, ja vielä töistä vapaata, ja polkisi Jjänkhällä Jytisee tapahtumaan
ja kone panisikin klonk, klonk, klonk, keskellä ei mitään????? Onko olemassa valtakunnallista hinauspalvelun numeroa mihin soittaa, tai onko se autoliitto?
 Sähköt on kadonnut kesken ajon saksan moottoritiellä, kytkinvaijeri katki itävallassa plus
parissa muussa maassa. Vaan omilla työkaluilla aina on matka jatkunut
 Mutta jos joskus sattuu niin että pakko jonnekkin vaan soittaa, niin mikä olisi sellainen
paikka mistä apua voi saada ??
       
             TV: Pate

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: LIIANKO VANHA
« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2010, 13:07:43 ip »
Autoliiton kautta saa hinurin paikalle. Ainaski jäsenille maksuton tiedonvälitys. Turvalla on vakuutukseen liittyvä hinauspalvelunumero.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.