Kirjoittaja Aihe: Stelvio on...  (Luettu 5073 kertaa)

Tutmos

  • Viestejä: 19
Stelvio on...
« : Maaliskuu 22, 2010, 20:00:05 ip »
... alkanut jossain määrin kiinnostaa. Katselin netistä TM:n lyhyen kommentoinnin ko pyörästä ja sanoivat täristelevän 2000 - 4000 kierroksilla. Minä kun vanhana motoristina tykkään ajella rauhallisesti juuri noilla alueilla niin kuinka häiritsevää tuo tärinä todellisuudessa on?
Ei oikein jaksaisi lähteä täältä köyhästä keski-suomesta tuonne rintamaille Piikkiöön koeajolle.
Stelvion omistajat: mitä vastaatte?

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2010, 21:53:16 ip »
Hoi

Kävin koeajamassa viime keväänä liki koko Guzzi tarjonnan. Stelviosta jäi juuri tuo värinä hieman häiritsemään, eli parhaalla ajoalueella värinä häiritsi. Samaa ilmiötä oli myäs Crisossa mutta ei niin voimakkaana. Kumpikin oli muuten tosi mukavia ajettavia.
Parhaan maun jätti 1200 sport, siinä on pyörä joka olisi meikäläisen makuun, siinä tuntui kaikki sopivan käteen kuin vain saattoi toivoa!!! värinäkin oli poissa, joka on sikäli ihmeellistä koska kaikissa kolmessa edellisessä on kaiketi sama perusmoottori.

Eri ”luokassa” oli tietenkin Norge jonka matka-ajo-ominaisuudet tuntui aivan ensiluokkaisilta, mukava moottori, pehmeästi tienpinnan epätasaisuudet ”poistava” jousitus lisättynä hyvään säädettävään plexiin, niin matkanautinto on taattu.

Vintage olikin V7 sportin kanssa sitten oma kokemuksensa, kumpikin varmaan juuri sattuva niihin käyttökohteisiin joihin ne on tarkoitettu.

Jos vertaa noita 2010 luvun Guzzeja vertaa 20 vuotta vanhaan LM4:een, niin ”pehmeys ja herkkyys” ovat ehkä suurin ero, mutta yhtäläisyyksiäkin on ”tallella”.       


Tutmos

  • Viestejä: 19
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2010, 18:14:45 ip »
Tutmos kiittää tiedoista. Vielä pyydän uudehkojen Nevada-omistajien kommentteja:
Mitä haluaisitte että tehdas muuttaisi tulevissa Nevada malleissa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2010, 21:00:53 ip »
En kyllä itse allekirjoita Grison tärinää. Tämä saattaa johtua ajotottumuksista, sillä käytin kierroksia koko skaalalla, tuntui luontevimmalta käyttää toiseksi suurinta vaihdetta siirtymänopeuksilla. 8v Grisossa taasen en tunnusta havainneeni mitään häiritsevää tärinää. Koeajoin sitä ennen lastua ja putkea Piikkiössä vajaan satakunta kilsaa ja lastun jälkeen joitain kymmeniä. En varsin huomannut tärinöitä. Voihan tosin olla, että oma Pläski on opettanut minut sietämään pahempaa tärinää  ;)

Nevadoita koeajaneena; Alusta kaipaisi päivitystä, lähinnä takaiskarit. Samoin ulkonäöstä takalokari pitäisi muotoilla uusiksi. Nämä siis tehtaalta lähtöisin, itse en tyytyisi tehtaan tarjoamaan vielä puolivalmisteeseen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JiiKoo59

  • Viestejä: 13
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2010, 21:46:19 ip »
Ei minulle Stelviolla ajosta päälimmäiseksi mikään tärinä tai varinä ole jäänyt mieleen, pikemminkin päinvastoin. Kun tallissa on mm. -55 vuosimallin Ural niin hyvinkin tasaiseksi kehuisin Stelvion kyytiä siihen verrattuna ;-)

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2010, 11:25:35 ap »
En määkään ole mitään tärinää huomannut Stelvio NTX ssä ja kerkesin sillä nyt viime ajokautena ajella 4600 km.
Tasasia kilsoja pitkin erilaista maastoa ja epämääräisiä teitä.
Moto1 7/2009 lehdessä testi kannattaa lukee.

Itte oon tykännyt ajella tällä kuorma-autolla (istuu niin korkeella) ja sopii pitkille immeisille mutta ei pers jalkasille :)

Suhtkoht helppo hallita pehmeähköllä hiekalla tiellä mutta aika raskasta ajaa pehmeällä hiekalla ainakin vakio kumeilla. Mutta noilla yleisillä hiekka teillä kulkee vakio kumeillakin pehmeästi eikä tarvii niin hirveesti mutkissa hiljentää kuten piti Norgella tehdä vaikka ei sekään ole huono ajaa hiekalla :)
Kesä kuussa sitten testaan alpeille kuin sillä kääntyy mutkaan ja muistaa kuinka inhoittavaa onkaan ajella Saksan baanoja :)

Ps.
Kuopion amiskalla MP näyttely 18.4.2010 Jossa on ainakin yksi MG Stelvio 1200 NTX näätillä.
 
MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2010, 11:37:36 ap »
Yleinen ohje jos mutkatielle menee: Perän korotus auttaa kääntymiseen. Ajelin alpeilla Brevalla taannoin kovalla kuormalla kaksi päällä ja se oli hieman työlästä vaikka takajousesta oli kaikki otettu irti. Nyt kun on uusi vieteri ja pieni lisäpala jatkona niin on kuin eri peli. Yllätyin todella positiivisesti näinkin pienen toimenpiteen vaikutuksesta. Mieluimmin näin kuin vaikka 15 lisäheppaa koneesta. Eihän toki voimastakaan haittaa ole... Vai mitä FOT?

mm

Tutmos

  • Viestejä: 19
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2010, 13:51:39 ip »
Kiitos kommenteista, odotellaan Jyväskylän mp-näyttelyä jos vaikka Moto-Italia toisi taas joitakin mielenkiintoisia malleja näytille!

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2010, 16:23:47 ip »
Jousituksen säätö:  Pieni toimenpide, mutta suuri vaikutus - myös turvallisuuteen!

Säädöt kannattaa etsiä valmiiksi eri tilanteisiin/kuormille.
Öhlinsin sivun: http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ alaosassa hyvät kuvat.

T,
Jukka

Ps. Turvaliivin sijaan - valitsen mielummin säädöiltään kohdillaan olevan pyörän.
No - molempi parempi... ;)
Pss. Voimaahan Guzzin uuteen 4v-koneeseen saa helposti yli 110kW...

JiiKoo59

  • Viestejä: 13
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2010, 23:12:23 ip »
Lainaus
Pss. Voimaahan Guzzin uuteen 4v-koneeseen saa helposti yli 110kW...

Kerro lisää?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Stelvio on...
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2010, 09:31:10 ap »
Toki puhutaan kampiakselitehoista.
Vakion noin 80 kW:stä 100 kW:iin: Hyvä putki, avarampi ilmanotto sekä RabidBike/alkuperäisen kartan muutos.
Esimerkissä takapyörätehona eli kampiakselilla n. +17%:
http://farm5.static.flickr.com/4020/4373635795_830052ebd3_o.jpg
Onnistuu Piikkiössäkin.

Jonkin matkaa yli 100kW:n pääsee ilman osien vaihtoja/koneistuksia. Mutta siitä  ylöspäin "helppous" vaatii varsinkin taloudellista panosta:
Ahtamalla ala´ Motomatti tai
http://www.dynotec.de/diagramme/pn-jh0901.png
+ www.turbotec.com / Karala.

Tehon lisäystä helpottaa uuden 4-v koneen tuplaöljykierto:
http://www.v11lemans.com/forums/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=10059

Luotettavuudesta ei ole tietoja.

T,
Jukka

Ps. Itse odottelen mitä uutuuksia 4v koneen ympärille ilmaantuu ;)