Kirjoittaja Aihe: Kuolematilastot  (Luettu 8581 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2010, 15:14:27 ip »
Varsin tarkoitushakuista uutisointiahan tuo "moottoripyörä...kaksinkertaistuneet..." on. Sehän ei kerro varsinaisesti mitään.

Näinkin voisi asioita kertoa:
Vuonna 200X putosi yksi lentokone Suomessa. Jos seuraavana vuonna putoaa kaksi, niin onnettomuudet ovat kaksinkertaistuneet.
Entäs jos v 200X lpienkoneonnettomuudessa kuolee pelkästään lentäjä, mutta seuraavan vuonna putoaa vaikkapa liikesuihkari. Kuolonuhrien määrä vaikkapa 12. Repivätkö otsikot, että lento-onnettomuuksissa kuoli 1100€ enemmän?

Ja jos tilastoidaan tilastoja:
- rattijuoppoja kuoli ~90 vuosittain
- jalankulkijoita ~50
- polkupyöräilijöitä ~28
- hlöauton matkustajia ~220
- raskaassa liikenteessä ~109
- mp-onnettomuuksissa ~27

Mikä näistä liikennemuodoista kielletään? No moottoripyöräily tietenkin!!!
Tupakkaa ei voi kieltää, vaikka sen altistamaan keuhkosyöpään kuolee vuosittain muutama tuhat. Mutta kun tupakan valmistevero on valtiolle tuloa...
Tai jospa kielletään morapuukot? Montako henkirikosta vähemmän?

Nuo tilastot voidaan vääntää ihan mihin asentoon halutaan, tarkoituksesta riippuen.
Joskus tulee mieleen, että okis kirveellä töitä...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2010, 17:56:53 ip »
Moottoripyöräilyä ei kielletä, koska verotuloa tulee.
Teitä ei paranneta, koska se maksaa.
Kameroita tulee lisää, koska sakkotuloa tulee.
jne.
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #17 : Helmikuu 17, 2010, 18:18:01 ip »
Ajotaidon kehittämisestä, ennakoivan ajotavan opiskelusta ja varusteista huolimatta aina välillä kolahtaa - näin se vaan menee :)

Mikäli yön jälkeen silmät aukeavat ja näkevät seuraavan illan säännöllisesti ilmastonlämpenemisen vaikutuksessa olevan talven taittumiseen asti, harrastus jatkuu - tilastoista huolimitta ;)

T,
Jukka

Ps. Edellisen vuorokauden aikana oman käden kautta kuoli 4 immeistä -  siinäpä olisi päättäjille pähkinää keksiä kieltoja ja rajoituksia kyseisen hengenvaarallisen, vuosittain samassa mittakaavassa jatkuvan, harrastuksen vähentämiseksi ???

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2010, 20:11:51 ip »
Rummukaisen veljesten (Aapeli) sanoin: "oletkos sinä milloinkaan nähnyt oikein viisasta miestä" - tässä yksi hyvä ehdokas: http://kemppinen.blogspot.com/

"
- - - media tarjoaa huomattavan usein erilaista moskaa mielipidetutkimuksina - - kuolinsyyt jaettuna ikäkausiin ja sukupuoliin sisältää tietoa, joka ei yleensä näy mediassa. Sekään ei taida kuulua joka miehen tietoihin, että liikennekuolemat ja vahingoittuneiden määrät ovat pudonneet kolmannekseen vuoden 1973 tasosta – absoluuttisina määrinä.
"
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2010, 21:31:27 ip »
Sitäpä tarjoaa median ohella myös Liikenneturva - oletetun liikenneturvallisuuden puolesta valehteleminen on aivan hyväksyttävä urheilumuoto.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #20 : Maaliskuu 16, 2010, 10:49:37 ap »
Tänään 16,3,2010 toimittaja Tapani Olkku kirjoittaa Kouvolan Sanomissa Liikenneturvan motoristeille räätälöimastä uudesta koulutuksesta.
Koulutuksen markkinoimiseksi jutussa vedotaan Liikenneturvan tilastoihin mainiten että, viime vuonna kuoli tieliikenneonnettomuuksissa 144 moottoripyöräilijää ja loukkaantui 3294. Luvut siis pitänevät paikkansa kun lähde on näin arvovaltainen ja tunnettu?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #21 : Maaliskuu 16, 2010, 11:27:41 ap »
OHO!
Julkisuudelta salattua tietoa...

Lehden nettiversiossa kuitenkin ihan asiallinen artikkeli: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4

mm

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #22 : Maaliskuu 16, 2010, 12:02:53 ip »
Tilastot ovat, kuten keskustelusta huomataan, sitä mitä haluamme niiden olevan. Kuitenkin erittäin hyviä keskustelun avaajia. Aiemmin palstalla on esitetty mm. omien turvaliivien käyttöä ja ajokoulutusta parantamaan turvallisuutta. Kannatan kumpaakin. Kohdallani on nyt vain niin, että aktiivisesti olen etsinyt hyvää ajo- / turvallisuuskurssia kevääksi, mutta tarjonta on vaisu. Cali touring-kuskina ei ratapyöräilyyn liittyvä kanttailu oiken sovi "ikkunaan" ja yleistilaisuudet tuntuisi olevan täyttymässä kerhojen omasta väestä. Mitä jos te kokeneemmat gruppolaiset voisitte ottaa ohjat haltuun ja tehtäisiin oma turvallisen ajon kurssi? Samalla saataisiin oppia myös näistä MG:n erikoisominaisuuksista kuten integroidut jarrut, hitaahko vaihteisto jne.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Koulutusta
« Vastaus #23 : Maaliskuu 16, 2010, 13:16:17 ip »
>>...saataisiin oppia myös näistä MG:n erikoisominaisuuksista kuten integroidut jarrut, hitaahko vaihteisto jne. ...<<
Olin vuosi sitten eräällä ajokurssilla. Sinänsä aihe, opetus ja harjoittelu oli ihan ok, paljon tuli hyviä ja uusiakin asioita.
Se, mitä kouluttaja ei ilmeisesti sisäistänyt, oli hänen 650cc kevyen crossipyörän ja minun umpirauta-Calin välinen ero. Cali ei esim. käänny ihan niin pienessä tilassa, kuin tuo toinen. Crossarissa oli perinteinen jarrusysteemi (käsi-etu, jalka-taka ) jne. Pyörän hallittavuus, mm. massan aiheuttama hitaus ja vipuvoima, ovat ihan erilaiset. Eihän ne voikaan olla samanlaiset, ei tietenkään. Tuo seikka vain tuo suuren eron erityisesti hitaaseen liikkumiseen.

Suurin oppi, tai oikeastaan oman tiedon vahvistus, oli se, että tärkein turvallisuustekijä on riittävä ennakointi. Siis riittävä turvaväli, rauhallinen ajotyyli, liikenteen "lukeminen" eli "mitäs tuokin aikoo" jne.
Jos tällaisen pystyisi sisäistämään, niin turvallisuus on jo paljon parempi: "Vähennän nyt nopeutta ( kaasua ) niin 5s. kuluttua on helpompi tilanne".

Varovasti sitten - kun se pian alkaa!  ;D

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #24 : Maaliskuu 16, 2010, 15:53:13 ip »
OHO!
Julkisuudelta salattua tietoa...

Lehden nettiversiossa kuitenkin ihan asiallinen artikkeli: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4.


Paperiversio. Näyttää aiempi koulutus siis menneen ns. harakoille.
Tämän lukevat kaikki?
Toisaalta työporukassani on monta moottoripyöräilyä harrastavaa. Kukaan muu ei
noteerannut/huomannut.

Pekka


[ylläpito on poistanut liitteen]
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Kuolematilastot
« Vastaus #25 : Maaliskuu 16, 2010, 17:05:39 ip »
Tuossa nettiversiossa oli aika paha otsikko : "Liikenneturva tähtää motoristin pään sisään".

Toivottavasti ei millään kovin kovalla esineellä... :)

Eniten noissa liikenneturvan toistuvissa tietoiskuissa harmittaa, että aina otetaan esille, että parempi ajoneuvonhallinta on muka riskitekijä, kun se mitataan lisääntyneellä nopeudella.

Asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Minä ainakin kohtaan liikenteessä mielummin ajoneuvonsa paremmin hallitsevia motoristeja kuin ylivarovaisia kuskeja, joilla on vaikeuksia hallita pyöränsä hitaissa nopeuksissa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Korjaus
« Vastaus #26 : Maaliskuu 16, 2010, 17:32:37 ip »
Kyseinen toimittaja Tapani Okku kertoi, että tarkoitus oli tilastoida, että 2005-2009 kuoli tuo määrä.
Pahoitteli asiaa.
Huomisessa lehdessä on korjaus - näin ainakin lupasi.