>>...saataisiin oppia myös näistä MG:n erikoisominaisuuksista kuten integroidut jarrut, hitaahko vaihteisto jne. ...<<
Olin vuosi sitten eräällä ajokurssilla. Sinänsä aihe, opetus ja harjoittelu oli ihan ok, paljon tuli hyviä ja uusiakin asioita.
Se, mitä kouluttaja ei ilmeisesti sisäistänyt, oli hänen 650cc kevyen crossipyörän ja minun umpirauta-Calin välinen ero. Cali ei esim. käänny ihan niin pienessä tilassa, kuin tuo toinen. Crossarissa oli perinteinen jarrusysteemi (käsi-etu, jalka-taka ) jne. Pyörän hallittavuus, mm. massan aiheuttama hitaus ja vipuvoima, ovat ihan erilaiset. Eihän ne voikaan olla samanlaiset, ei tietenkään. Tuo seikka vain tuo suuren eron erityisesti hitaaseen liikkumiseen.
Suurin oppi, tai oikeastaan oman tiedon vahvistus, oli se, että tärkein turvallisuustekijä on riittävä ennakointi. Siis riittävä turvaväli, rauhallinen ajotyyli, liikenteen "lukeminen" eli "mitäs tuokin aikoo" jne.
Jos tällaisen pystyisi sisäistämään, niin turvallisuus on jo paljon parempi: "Vähennän nyt nopeutta ( kaasua ) niin 5s. kuluttua on helpompi tilanne".
Varovasti sitten - kun se pian alkaa!
