Ottamatta mitään kantaa niihin ostosteeveehärveleihin toteaisin varsinaisten höyrypainepesurien olevan sellaisia väörkkejä että niillä oikeassa paikassa tekee tehokkaasti jälkeä. Tällainen laite on kuin painepesuri jossa höyry ns tulistetaan korkeassa paineessa (Yli 200 bar) ja ruiskutetaan paineella kohteeseensa. Maalatut pinnat eivät enää olleet maalattuja toimenpiteen jälkeen. Itse käytin kyseistä laitetta raskaiden koneiden huollossa kun haluttiin puhdistaa osa rasvasta ja maalista ennen hiekkapuhallusta. Kaikenlaiset mekanismien tiivisteet, puu- ja muoviosat oli suojattava tai poistettava työalueelta.
En käyttäisi tavallista painepesuria tai em laitetta moottoripyörien yhteydessä muutoin kuin irto-osien puhdistukseen, silloinkin varauksella. On olemassa kemiallisia, hydraulisia ja mekaanisia materiaalia särkemättömia menetelmiä jolla mp:n osat saa takuupuhtaiksi. Itse hyödynnän normaalisti kemiallisia maalin- ja tiivisteenpoistoaineita sekä liuottimia kun poistan vanhaa maalia. Sen jälkeen hiekkapuhallusta jos tarpeen. Ruoste lähtee pois esim sitruuna- tai fosforihapolla jos ei ole mahdollisuutta hioa tai hiekkapuhaltaa. Paljaan alumiinipinnan saa lasikuulapuhalluksella mattakiiltoiseksi tai varsin kiiltäväksikin sekä hapettumaa kestäväksi, riippuen lasikuulan koosta ja paineesta.
Kaasuttimille, suuttimille, ruiskutussuuttimille, laakereille, sähkölaitteille ja mekaanisille laitteille on ultraäänipesu ylivoimainen menetelmä. Esimerkiksi laturin käämit tai piirilevyt voi puhdistaa uä-pesussa. Eri materiaaleille on toki siinäkin eri pesuaineet ja annostus sekä puhdistusaika. Yleensä sillä ei kuitenkaan saa osia rikki, vain lika lähtee.
Totesin että asianmukaiseen moottoripyörän korjaus- ja rakenteluharrastukseen edellä mainitut laitteet asianmukaisen puhdistamisen suorittamiseksi ovat varsin välttämättömiä niin tulin sellaiset ajan mittaan hankkineeksi. Tallin seinustat ovat väärällään kaikenlaisia värkkejä. Niitä harvoin tarvitsee mutta eipä tarvitse lähteä etsimään kyseisiä palveluita muualta. Samalla perusteella myös sorvi ja muita koneistuslaitteita on tallin perälle ilmestynyt.
Siitä tulikin mieleeni että kaveri oli tuomassa minulle joululahjaksi muutaman sadan dollarin kierteitysvälinesalkkua työmatkaltaan Amerikasta. Alkumatka meni hyvin mutta välilasku Lontoossa tuotti ongelman. Työkalusarja takavarikoitiin nykyisiin lentoturvallisuusmaääräyksiin vedoten. Oli olemassa epäily että kyseisiä välineitä voitaisiin käyttää lennon sabotoimiseen. Siis lennolla Englannista Suomeen. Ongelmaa ei ollut Usan päässä vaikka turvatarkastuksessa kyseiset matkatavarat tarkastettiin. Että toistaiseksi turha tulla pyytämään tuumaisia hienokierteitä Yhtymän Miesten tallilta. No. Guzzeissa ei tuumaisia kierteitä juurikaan ole ilmennyt...
mm