Nyt voi jo joku tuskaantua kun on näitä motomatti-kirjoituksia liki jatkuvasti tyrkyllä. Johtuu siitä että olen sairauslomalla selkävaivan takia ja juuri muuhun ei taivu kuin kirjoittelemaan. Sattumalta on myös tapahtunut merkittäviä motoristeja koskevia lainsäädännön muutoksia jotka vaikuttavat jatkossa lähes jokaisen motoristin harrastukseen.
Lisäksi on tämä Gruppon liittyminen Smotoon vuodenvaihteessa.
Smoton kokous syksyllä hyväksyi Gruppon yksimielisesti jäsenekseen. Jäsenyys alkaa 2010 alusta.
Smoton organisaatio on hyvin yksinkertainen: Jäsenyyksiä on kolmenlaisia.
- Kerhojäsen, kuten Gruppo. Äänioikeus jäsemäärän mukaan. Edustajalla puheoikeus
- Henkilöjäsen, yksityishenkilö. Äänestää yhdellä äänellä. Puheoikeus.
- Kannatusjäsen, kerho, henkilö, firma tai muu yhteisö. Ei äänioikeutta, Edustajalla puheoikeus.
Ylintä päätösvaltaa käyttävät kerhot ja henkilöjäsenet yhdistyksen kokouksissa.
Hallitus on toimeenpaneva elin. Organisoi, priorisoi, tiedottaa ja edustaa jäsenkerhoja.
Hallituksella ei ole valtaa yli kerhojen ja henkilöjäsenten.
Tähän vallattomuuteen eivät kaikki ole tottuneet. Joistakin ihmisistä on tuntunut oudolta kun ylhäältä päin ei tulekaan käskyjä ja määräyksiä tai vaatimuksia tehdä jotain.
Kerhojen tehtävänä on toimia omien periaatteidensa ja tavoitteidensa mukaan. Tähän asti eri kerhojen toimintatavoitteet ovat olleet erinomaisesti sovitettavissa yhteisten etujen ajamiseen. Vain muutama iso kerho on Smoton toiminnan aikana (Yli 20v.) katsonut pystyvänsä hoitamaan asioita paremmin omatoimisesti tai kuuluminen Smotoon on ollut haitaksi toiminnalleen.
Tulemme siis kuulumaan suureen jäsenkenttään kerhojäsenen ominaisuudessa. Voimme toimia ilman rajoituksia omin päin tai siinä ohessa ottaa vastaan tehtäviä Smoton hallitukselta jos haluamme. Näin ovat monet yhdistykset tehneetkin kuten usein mainitsemani MMAF lainsäädännön alalla. Ei siis pidä ihmetellä jos asiat joita viedään eteen päin Smoton nimissä ovat värittyneet johonkin suuntaan kuten tässä tapauksessa moottoripyörien rakenteluun. Yksittäinen muutaman kymmenen jäsenen kerho tuskin olisi saanut asiaansa kuuluville mutta väkirikkaan organisaation kautta asiat saavat painoarvoa.
Näkisin että Gruppon tehtävä on Smoton jäsenenä hoitaa Smoton tiedotusta jäsenistölleen aktiivisesti: Meillä on siihen erinomaiset edellytykset nettisivujen ja Il Falconen kautta. Lisäksi tiedotusta voi olla kokoontumisten ja muiden yhteisten tilaisuuksien yhteydessä. Yhteistyö vapaa-ajan käytön suhteen muiden Italianpyöräkerhojen kanssa on jo olemassa ja yhteistyön kehittämiseen meillä on lisäedellytyksiä kuulumalla Smotoon ja saamalla tiedotukseemme lisäarvoa sitä kautta.
Yhteydet ovat myös EU-tasolle kunnossa. Smoto on siellä FEMAn kautta arvostettu toimija.
Smoto on myös FIMin liitännäisjäsen. Sitä kautta voimme järjestää vaikka FIM-rallin jos uskomme rahkeittemme riittävän.

Ehkäpä emme kajoa siihen asiaan.
Mihin jäsenmaksut menevät: Pääosa Smoton aloittamien projektien ja tutkimustyön rahoitukseen, talouden ja jäsenkirjanpidon ylläpitoon, kokouspaikkojen vuokriin ja sen semmoiseen aika arkiseen. Toisinaan on ollut palkattu toiminnanjohtaja, toisinaan ei. Riippuu kulloisestakin taloudellisesta tilanteesta. Yksi euro päätä kohti on FEMAn jäsenmaksu. Smoton Kevätkokous tulee päättämään seuraavan jäsenmaksun suuruudesta.
Gruppon hallitus tiedottanee tavallaan näistä asioista virallisesti mikäli niin katsoo tarpeelliseksi.
mm