Kirjoittaja Aihe: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella  (Luettu 3690 kertaa)

DB2

  • Viestejä: 62
Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« : Joulukuu 17, 2009, 21:08:56 ip »
Pyörä edelleen MG Daytona 1000 (1992) ja seuraavat kysymykset:

1. Clip-onit nimelta "Gilles Variobar wiht risers"
2. Ajaminen 5-vaihteella

1. Onkohan kellään kokemuksia tai kommentteja ko. kapistuksista? Itselläni pitäisi olla mittaa n. 20cm enemmän tai ungefär15cm pitemmät kädet, että ajoasento ei kiusaisi lyhyenlännän ja vanhan (57v.) miehen alaselkää niin pahasti. Netistä asiaa tutkiessani ovat nuo Gillesit alkaneet miellyttää yhä enemmän. Säätöä joka suuntaan ja hintakin nyt vain 315£. Gilles tekee kuitenkin vain merkkikohtaisia clip-oneita ja Moto Guzzi ei ole valmistuslistalla. Oman mittaukseni mukaan Daytonan Marzozzin yläputkien kaliberi on 41,5mm ja Gilles tekee 41mm ja 43 mm kaliberin sovituksia. Kummman valitsen? Toinen asia on; mitä temppuja jarrukahvan ja mahdollisesti kaasupuolen kanssa joutuisi tekemään...mutta se kai sitten aikanaan, jos kellään ei ole valmista reseptiä.

2. Minulle sanottu "valan tehneen MG tuntijan" toimesta, että Daytona on "urheilupyörä" jolla ei saa "edes ajaa alle 4000 kierroksen ... tai jos nyt erityisesti haluaa alle 3500 kierroksen". Erityisesti isoimmalla, 5-vaihteella ei kuitenkaan missään nimessä saisi ajaa noin alhaisilla kierrosluvulla ainakaan pitkään, koska  vaihdelaatikko ei sitä kestä. No oma pyöräni kulkee mainiosti nikottelematta pintakaasulla vitosella 90 - 110 vauhtia ja silloin kierrosluku on aikamoisesti alle tuon "suositellun". Teenkä siis syntiä?
 
Selittäkää siis viisammat, kun en itse käsitä? MG Galiforniat jytkyttää isolla vaihteella pikku nopeuksilla sujuvasti, eikä niitä kielletä tätä tekemästä sen takia, että vaihdelaatikko hajoaa. Samoin autolla voipi jytkiä vaikka miten hiljaa isoimmalla vaihteella, enkä ole kenekään koskaan kuullut sanovan, että vaihdelaatikko hajoaa.  No...tietysti asia voi liittyä välityksiin, jolloin oman Daytonani 5-vaihe on niin pitkä, että se todella rasittuu moisesta ajosta, vai onko se vaan rakennettu kehnosti? Jos näin on, niin sitten lisään kierroksia, mutta tykkään vaan ajella vitosella "hissuksiin" ja kuunnella siinä ohessa moottorin ääntä.

t. Seppo
 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2009, 09:27:18 ap »
Tuntuvat melko korkeilta alakierroksilta. Moto Italiasta annettiin aikoinaan alarajaksi muistaakseni 2500 rpm - pyörä oli California III - eipä tykkää niidenkään voimansiirto liian pienillä kierroksilla jytkyttämisestä.
Emeritus-guzzisti

th

  • Viestejä: 29
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2009, 09:44:43 ap »
Eihän se laatikko hajoa. Aski vain huolletaan vaihtamalla 5-rataspari uuteen, mieluumin ajoissa, kun laatikko alkaa antaa ylimääräistä ääntä /"kutinaa" tennareihin vitosella ajettaessa.....
th

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #3 : Joulukuu 18, 2009, 10:24:01 ap »
1. Tuolta ainakin löytyy sopivat: www.daes-mototec.de. Ohjeitakin putiikista saa vaikka s-postilla.
2. Ei varmaankaan kannata turhaan vedättää +(3500)4000 - omalla pyörällä ajetaan mikä hyvältä tuntuu ;)

T,
Jukka

Ps. Hieno pyörä - tullut joskus ajettua :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #4 : Joulukuu 18, 2009, 11:42:12 ap »
Clip-onien kiinnitys kun putki on puoli milliä paksumpi kuin reikä: Tuntematta ko hantaakien rakennemateriaalia on olemassa riski että reikää ei saa avarrettua sitä neljännesmilliä puolelleen taivuttamalla jos se on koneistettu esim. duralista. Jos se on terästä niin mikä ettei. Jos ensinmainitussa tapauksessa on koneistusvaraa niin aarporaamalla saa varmasti sopivan. Päinvastaisessa tapauksessa voi koneistuttaa holkin joka on halkaistu toisesta reunastaan ja siten mahdollista kiristää clip-onin pannan ja telariputken väliin. Jos pelkää että Clip-onit pyörähtävät niin siihen on apuna pienet laakerinkuulat. Porataan kolmen millin reikä holkin läpi ja laitetaan siihen sen kokoinen laakerinkuula ja kiristetään  paikoilleen. Kuulasta on tällöin suora kontakti clip-onin ja telarin välillä, mikäli äkillinen laskelmani täsmää.

Nykyinen "APU2"-lainsäädäntö ei sano suoraan tähän ohjetta mutta sarvien vaihdon se tekee mahdolliseksi. Vielä tänä vuonna sarvien muuttaminen ja vaihtaminen on lainsäädännöllä kiellettyä ilman poikkeuslupamenettelyä. Ensi vuonna asia on erilainen. Kannattanee tutustua uuteen lainsäädäntöön tältä osin. Asiasta olen aikas paljon kirjoitellut tuolla "seurustelupuolella".


Kierrosten käyttö isolla vaihteella on suotavaa. Mitään lukuarvoa on paha antaa mutta ns kuormittamatonta ajoa ja kovaa vedätystä en suosittele alle 3000 rpm.

Daytonassa on kokonaisvälitys pidempi joten kuormituskin on isolla vaihteella hieman suurempi. Daytonoissakin on eroja vuosimallin ja tyypin suhteen. RS-mallissa taisi olla hieman erilainen voimansiirto. Daytonan joistakin malleista puuttuu myös takanavan sysäyksenvaimennin. Vaihteiston sysäyksenvaimentimesta en mene sanomaan onko siinä eroa vakioon mutta arvelisin että on koska teholukemat ovat oleellisesti erilaiset. Vaimenninjousen varaosanumerosta voisi ehkä päätellä jotain. Kytkin on erilainen ja se välittää moottorin sykäykset tehokkaammin voimansiirtoon. Myös kardaaniakseli on erilainen kuin muissa Guzzi-malleissa. Mm. sen voitelusta ja kiinnityksien tiukkuudesta pitää pitää hyvää huolta.

Riippuen vielä siitä mitä mallia kunkin Guzzi on ja minä vuonna valmistettu on vaihdelaatikoissa melkoisia eroja vaikka kuoret saman näköiset ovatkin. Nelivaihteiset ovat liukulaakeroituja ja suorahampaisia. Viisivaihteiset ovat vierintälaakeroitua mutta toisissa malleissa on akseleilla päittäislaakereita ja toisissa ei. Riippuen siitä on kyseessä vino- vai suorahampainen vaihteisto. Sporttimalleissa on tyypillisesti suorahampainen. Em. teksti ei liity ns. pikkulohkoisiin Guzzeihin.

Itselläni on Centauro joka alkuperäasetuksiltaan on lähempänä perusguzzia kuin Daytona. Molempia räplänneenä tiedän jo "sulakekohdat" molemmissa malleissa. Heijkoin lenkki on perävaihteen keskiössä oleva neulalaakeri joka laakeroi takatuennan suuntaisvivuston liikkeen taka-akselille. Alkuperäinen kytkin saattaa murtua jos kyse ei ole RS-mallista. Kardaanin ristikoiden kiinnitys vaihdelaatikkoon ja perävaihteeseen löystyvät helposti ja spoorit murtuvat. Itse ristikot hyvin huollettuina kestävät paremmin kuin tehtaan ohje antaa ymmärtää. Kardaanissa on kolme rasvanippaa. Se etummainen on hieman hankalassa paikassa. Itse olen rasvannut ne aina sateessa ajon ja pesun jälkeen. Yli satatuhatta km on jo takana. Ohjauslaakeriin kannattaa myös kiinnittää huomiota ja purkaa ne parin vuoden välein huollon yhteydessä ja voidella hyvästi. Läppärunkojen välillä oleva kaasuvivun nivel kuluu ja balanssi kärsii myös ja säätö voi herkistyä ja pyöriä itsekseen. Bostikkia jenkaan säädön jälkeen niin ei nitku.
Jakopään hihnoista pitää pitää lukua etteivät pääse vanhenemaan liiaksi. Kilometrit eivät ratkaise vaan ikä ja säilytyspaikka.

Alkupään Daytonat ovat urheilullisimmat mallit joita Guzzin tehtailta on siviilikäytöön valmistettu. Kokemukseni mukaan ei tämän päivän uusimmillakaan malleilla ole jakoa siihen kyytiin. Loppupään Daytonat kesytettiin päästövaatimusten vuoksi. Kyllä niistäkin kalun saa. Jäsen Kylmänen omistaa myös alkupään Daytonan. Häneltä liikenee varmaan havaintoja.

mm

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2009, 13:30:04 ip »
Niissä alkupään Daytonoissa on tietääkseni suorahampainen laatikko aivan kuten 1100-kaasari-Sporteissa ja joissakin ruiskukoneella olevissakin sporteissa.

Ne viitosvaihteen rattaat eivät kestä kovin kauaa sitä pienillä kierroksilla vedätystä. Se rataspari on melko kallis uusia ja hankalasti saatavissa.

Centauroissa ja uudemmissa 1100-sporteissa on viistohampaiset askit ja myöskin välitys-suhde on hieman erilainen samoin kun näyttävät olevan eri vaihteidenkin välitykset ainakin korjaamokirjan mukaan.

Itse en ole purkanut yhtään Guzzin vaihdelaatikkoa, mutta olen keskustellut sellaisten henkilöiden kanssa, joilla on kokemusta noista suorahampaisista laatikoista ja näistä "tavallisista" Guzzin laatikoista.

Asia kiinnostaa siinä mielessä, kun minulla on tuo Centauro ja sitten yksi Lemans-kolmonen, johon pitäisi suorahampainen laatikko löytää. Tuntuu vain olevan melko harvinaista kamaa, joten jos sinulla on hyvä sellainen, niin kannattaa pitää se kunnossa.

Tuo 4-venttiili-moottori tuntuu kyllä pitävän kierroksista. Lisäksi tätä kierrosherkkyyden tuntua lisää kovasti ainakin Centaurossa sellainen asia, joka havaittiin penkityksen/säädön yhteydessä.

Vääntökäyrässä on sellainen 15nm kuoppa siinä 4 ja 5 tuhannen kierroksen välissä ja ainakin Centauron välityssuhteella ollaan noilla kierroksilla isoimmalla vaihteella siinä sadan paikkeilla todellista nopeutta. Eli jos ajaa 3500 kierroksella, niin vääntöä on itseasiassa käytössä enemmän kuin 500 kierrosta ylempänä ja tärinäkin on sen verran miehekkäämpää, että sen voi vaikka sekoittaa "vääntöön" :)

Olisi joskus mukava päästä kokeilemaan sellaista alkupään Daytona-mallia, kun niiden tehoista liikkuu niin monenlaisia huhuja, mutta tietoa asiasta on tarjolla kovin vähän. näkisi onko se "perstuntumalta" tehokkaamman oloinen.


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Gilles variobar & ajo 5-vaihteella
« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2009, 10:18:31 ap »
Menee jo kysymysten ohi, mutta 5-vaihteella kumminkin.
1992 Daytona jaksoi kiertää ylimmällä vaihteella kevyesti pitkä matkaa punaselle. Mitään järisyttävää en muista kokeneeni - mutta hieno kokemus, kuten Guzzilla yleensäkin :)
Tunteeseenhan Guzzin valinta perustuu, kuten ajaminenkin.

Todellisuus raadollisesti penkissä tai kellolla.
Tuolta löytyy hyvät raamit mihin eri Guzzit pystyvät:
www.dynotec.de

Ainakin näistä löytyy dokumentta:
Hämeessä ahtimella terästetty palkkirunkoinen neliventtiilinen ja erittäin nopea/tehokas 7 A-luokkanen + rajaseudulla ahtimella varustettu Cali.
Sekä aiemmin aiheessa "penkkii".

T,
Jukka
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2009, 12:47:19 ip kirjoittanut FOT »