Kirjoittaja Aihe: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista  (Luettu 5474 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« : Joulukuu 16, 2009, 13:28:56 ip »
Jo aiemmin olen sivunnut muutoskatsastusaihetta tai mahdollista rekisteröintikatsastusta kun pyörä on muualta hankittu tai sitä on muutettu ja näiden seikkojen mukanaan tuomia ongelmia. 2010 alusta maassa on uusi järjestys tältä osin. Itsekään en ole sitä vielä sisäistänyt kunnolla niin että pystyisin varman päälle sanomaan kussakin ongelmatapauksessa miten tämä uusi säännöstö vaikuttaa. Suosittelisin lukemaan ajatuksen kanssa läpi.

Pääosin voidaan todeta sen olevan hyvinkin edullinen monessa suhteessa vanhempien moottoripyörien osalta niitä korjattaessa  tai muutettaessa. Pakoputken vaihdot ja muut muutokset määritellään tarkasti mutta muutoksien tosittaminen, joka aiemmin oli lähes tai kokonaan mahdotonta, on nyt osoitettavissa olemassa olevilla menetelmillä.

Lienee ensimmäisiä lakitekstejä maassamme jonka ovat saaneet tehdä ne joita asia koskee, eli motoristit itse.

Asiasta tulee varmasti vielä pitkään tarkennuksia ja käytännön esimerkkejä.

Itse aion ottaa XO-konjakkinaukut asian juhlistamiseksi. Tästä eteenpäin on mahdollista pyrkiä puuttumaan muihinkin mp-asioita sivuaviin lakeihin kun pään avaus on tehty.

Jos ei lakiteksti avaudu niin keskustelu aiheesta ehkä kertoo jo jotain siitä millainen vaikutus näillä pykälillä on moottoripyöräilyyn. Ja jos nyt joku sanoo että tämä asia ei koske itseä koska ajaa alkuperäiskuntoisella pyörällä, eikä chopperilla, niin on ehkä jäänyt sisäistämättä jotain oleellista.

Linkit aiheeseen:

http://www.mmaf.fi/documents/Muistio_L-luokka%20081209.pdf

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_kaksi%20ja%20kolmepyoraisten%20seka%20nelipyorien%20rakenteesta%20ja%20varusteista%20annetun%20lvm%20asetuksen%20muuttamisesta.pdf

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf

ja keskustelua siitä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=ormor1njght2m0ulmjmr8ssui4&topic=1182.0

Yleisesti: www.mmaf.fi ja www.smoto.fi

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2009, 15:13:12 ip »
Luin läpi - varsin hyvä juttu.
Erityisesti jäi mieleen:
>> Koska direktiivit on kehitetty sarjavalmisteisille ajoneuvoille, jotka on huolellisesti
säädetty ennen testejä, ajoneuvo voi liikenteessä käytännössä vain harvoin
osoittaa täyttävänsä siltä uutena vaaditun osoittamistavan mukaisesti kaikkia vaatimuksia. <<

Kerrankin jotain todellista käytännön huomioimista! Toisaalta - siinä on myös porsaanreikä.
Mutta eihän kaikkea voi laatia idiootteja ja pilkunviilaajia ajatellen. Eihän laissa esim. kielletä anopin pudottamista kaivoon, mutta kaiketi se on silti kielletty.
Eikä lukkojakaan tarvita rehellisiä varten, vaan varkaiden tähden...

Vaan siksikin hyvä, että asiassa on kuunneltu järjestöjä - SMOTOakin, joka edustaa mm. GMGF:aa. Juuri tällaisten syiden vuoksi sitä jäsenyyttä menny suvena puolustin ahkerasti.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2009, 16:15:25 ip »
Uusi kopterilaki -  kohti parempaa motoristin tulevaisuutta, mutta samallako virkavallalle uusia rahastuksen kohteita.
Lainaus
Kenenkään motoristin ammattitaitoa kyseenalaistamatta mahdollisesti tuleva, varsinkin toimiva moottoripyörien katsastusjärjestelmä on vielä suuren työn takana - kiitos niille, jotka jaksavat asian eteen työskennellä!

Meille riitäisivät jo nämä kahdesta autosta menevät katsastus- ja ympäristömaksut:
Katsastus tuntiveloitukseksi muutettuna 600e/h.
Käyttömaksut nousevat 500e/v määräysten tultua voimaan.
Ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen ei ole katsastuksessa ollut mitään huomautettavaa ???  
Eikä tuo ilmastokaan näytä lämpenevän  ;)

Eiköhän noita pyöriä rahasteta jo ihan tarpeeksi ilman kaikkien pyörien kaikkien osien yksittäistä lakisääteistä kontrolliakin - muusta puhumattakaan.

Autojen eikä moottoripyörienkään nopeuksia rajoiteta ajoneuvokohtaisilla
nopeusrajottimilla - ainakaan toistaiseksi.
Puutteellisista resursseista huolimatta virkavalta pystyy hoitamaan kyseistä tehtävää maastossa tosi tomerasti.
Perheen viimeisen 20:n vuoden ylinopeussakot mp = 0 ja auto = 2 rikesakkoa :o - jokainen päätelköön...

Mp:n katsastukselle ehdoton ei - vaikuttamisen pää on jo auki.

T,
Jukka

 

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2009, 17:08:24 ip »
Moto Guzzeille:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

T,
Jukka

Ps. Onko Guzzin jytinä jäämässä historiaan?  Vai kuten pari kymmentä vuotta sitten kisoissa -  katsastaja siirtyi mittarinsa kanssa riittävän kauas saadakseen tarpeeksi alhaiset lukemat ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2009, 18:01:08 ip »
Aika näyttää miten asiat käytännössä järjestyy.
Mitään pakollista katsastusta ei ole näköpiirissä. Juuri tämä lainsäädäntö oli vaihtoehto katsastukselle. Jos luitte aiemmat Smoton lausunnot aiheesta niin niissä katsottiin vapaaehtoispohjalta tapahtuvan moottoripyörien katsastuksen ja liikennevalvonnan pitävän kaluston kunnossa.

Hiukan lisäilen että tulee erittäin selväksi tämä katsastuksen kanssa puuhailu. Jos pyörä on ja pidetään siinä kunnossa kuin se tehtaalta lähtiessään oli niin milloinkaan ei pitäisi tulla tarvetta katsastukseen. Sillä edellytyksellä tietenkin että käytetään alkuperäisiä varaosia tai ainakin kyseiseen pyörään E-luokiteltuja tarvikeosia. Eikä poliisi keksi jotain omituista vikaa ja ruuvaa kilpeä pois maantien laidassa...

Katsastuksia tulee sitten olemaan muille tapauksille kahdenlaisia: Muutetuille pyörille, esimerkiksi viritetty hepoja yli 10% alkuperisen ilmoitetun, mutta alle 20%. Viedään kulkine tarkistettavaksi katsastuskonttorille tehomittauspapereineen. Päästöt ja melut mitattaisiin konttorilla myös.

Raskaammin muutetuille ja omavalmisteille tekee tietyltä osalta tarkastuksen MMAF omalla konttorillaan. Siellä katsotaan mm ajo-ominaisuudet, jarrut, runkogeometria, melu ja emc. Ehkä jotain muutakin. MMAF:n lausunto kourassa mennään sitten sinne varsinaiselle katsastuskonttorille jossa katsotaan paperit, tehdään mittauksia ja tarkastetaan että mitään vilunkia ei ole havaittavissa.

Jako on karkea ja tarkentuu käytännön myötä.

Kuten jo aiemmin sanoin, katsastaminen on vapaaehtoista kuten pyörän muuttaminenkin. Jos rakentelet tulee siitä tietyillä ehdoilla luvanvaraista ja luvasta otetaan rahaa...

mm
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2009, 19:04:39 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2009, 18:44:57 ip »
MMAF:n suunnasta pukkaa selväkielistä tekstiä pykälien soveltamisesta eri aiheista. Huomattava toki on että käytäntö vasta sanelee kuinka asiat tulevat olemaan kun on muutama vuosi eletty. Uskoakseni nämä "suomennokset" ovat varsini valistunut arvaus siitä kuinka asiat todennäköisesti ovat. Käännökset on tehnyt sama henkilö joka on alkuperäisen esityksenkin kirjoittanut ja sen virkamiehille ja kansanedustajille esitellyt. Joiltakin osin olivat virkamiehet alkuperisestä hiukan sitä muokanneet.


Melujuttua:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

Renkaista:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1184.0

Lisää tulee tässä:

Keula-asiaa:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1183.0

Moottorin viritys:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Lisää odotellaan.
Jos nuo linkit eivät toimi niin sinne pääsee myös suoraan lukemaan: www.mmaf.fi/forum ja hieman sieltä alempaa pöyhäisee tai oikean reunan linkeistä näpyttämällä.

Näistä todennäköisesti tulee kirjallisempi ja virallisempi yhteenveto kun aikaa kuluu ja kääntäjä on saanut loivenneltua itsensä normaalitilaan. Huomatkaa että teillä on mahdollisuus kirjautua, ei vaan rekisteröityä, noille sivuille ja kysyä tai kritisoida esillä olevia asioita ettei tarvi jurnuttaa omissa neliöissä ja saada vahinkoa motoristisielulleen.

mm
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2009, 13:13:10 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #6 : Joulukuu 16, 2009, 19:35:31 ip »
Nyt jos hiukan jälkiviisaasti kommentoi asioita nimimerkillä "Oma pyörä ojassa", on menneinä aikoina tullut joitakin pyöriä tullut muuteltua sen verran raskaasti että laki on jo silloin vaatinut niille muutoskatsastuksen mutta seurausten pelossa (lukuohje: kyseinen pyörä menettäisi kantakirjansa ja kilpensä katsastuksen tuloksena) en sitä ole tehnyt ja koska kiinnijäämisen vaara oli pieni niin vain lievästi omatunto kolkuttaen taivalsin Euroopan teitä.

Siinä tapauksessa että ministeriön ja Aken suunnittelema pakollinen moottoripyörien katsastusmenettely olisi astunut voimaan olisin ollut kalustoni kanssa pulassa jokaisen katsastuspäivämäärän yhteydessä. Lisäksi katsastusmenettely olisi ollut sisällöltään huomattavasti laajempi ja yksityiskohtaisempi, etten sanoisi v****maisempi kuin nyt omista lähtökohdista tehty vapaaehtoissysteemi.

Omalta kohdaltani tämä nykyinen systeemi näyttää olevan varsin helppo luovia läpi. Ahtopaineet "kohdalleen" seos laihahkolle ja äänenvaimentimeen villatolloja sekä tehomittaus kaverin dynopenkistä niin eiköhän se siitä lutviinnu, Konttorilla todennäköisesti plommaillaan joitakin oleellisia tehoon vaikuttavia komponentteja.
Mielenrauhasta se on pieni hinta. Kyseinen pyörä on ensirekisteröity -96 joten homma menisi aika lievin vaatimuksin.

Kahdeksankymmentäluvun alun projektipyöräni eivä näytä tarvitsevan juuri minkäänlaista syyniä vaikka käyttövoimakin muuttuu.

2003 jälkeen valmistetuilla pyörillä tuo muutos-, viritys- ja rakenteluosasto onkin melkoisen rajoitettua. Kyllä sitäkin näköjään pääsee tekemään mutta vain hyvin hallitulla tavalla ja kaikki muutokset tarkkaan tosittamalla niin että alkuperäiset arvot eivät oleellisesti muutu.

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #7 : Joulukuu 16, 2009, 20:20:25 ip »
Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät - mikäli se tarpeellista :-\

T,
Jukka

Ps. Kotkanpesä hereille! Heiltä http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=30 toivoisi aktiivisuutta  - kuuluuhan rakentelu oleellisesti Guzzeihin.
Tämä kannustukseksi - ei kalahtavaksi kalikaksi.

Pss. Ei täällä jurnuteta.

MOT: Järki kurkistaa jopa haja-asutusalueiden jätevesiasioissakin - tosin koijarit kerkesivät jo tälläkin rahastaa >:(
Jätevesilakia noudattamatta jättäneistä mahtunee valtion täysihoitoon prosenttin verran.Tämäkin asia etene edelleen - ainakin olosuhteiden pakosta.
Ulkonakin on pirusti pakkasta ;)


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2009, 14:14:11 ip »
Mietteitä muuttamisesta ja rakentelusta.

Tähän astiset aktiiviset Guzzien kanssa nyrkkinsä tahrineet ovat olleet enimmäkseen entisöitsijöitä ja käyttökuntoon vanhan kaluston saattajia. Varsinaiset rakentelijat ovat olleet melkoisen harvassa. Onneksi Guzzi on jo kauan ollut ns. CafeRacer-rakentelijoiden suosiossa brittipyörien ohessa. Olisi mukava nähdä näitä luomuksia enemmänkin.

California-ja miksei muutkin Tontimallit soveltuisi myös customoitaviksi. Se tietysti rajoittaa että ei ole perheraamatun paksuisia tingeltangeliluetteloita kuin eräällä läntisellä merkillä. (Niitäkin voi tosin hyödyntää)
Toisaalta todellisia rakentelijoita arvostetaan niistä syistä joilla saadaan aikaiseksi persoonallista jälkeä ja ominaisuudetkaan eivät huonone liiaksi. Ns showpyörät ovat erikseen.

Nykysistä Guzzimalleista, ja joistakin harvinaisista 90-luvun malleista, on mahdollista rakentaa myös bombertyyppinen laite kunhan tehoa nostetaan sopivasti ja pysytään päästönormien rajoissa.

Tämä uusi lainsäädäntöhän antaa huomattavasti enemmän vapauksia päästöjen tosittamisen suhteen kuin aiempi lainsäädäntö. Mttaukset voidaan tehdä paikallisella katsastuskonttorilla tai MMAF:n toimipisteessä sitten kun se avataan. Toivottavasti piakkoin. Laitteistoa on hankinnassa.

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2009, 14:58:54 ip »
Mitenkähän tuon kanssa kävisi jos sattuu tinanapit kohdalle tien päällä     ???

[ylläpito on poistanut liitteen]
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2009, 16:54:47 ip »
Mikäpä tuossa. Toivottaisivat todennäköisesti hyvää matkaa. Ei tuossa näytä olevan mitään, mitä ei paperille saisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Uudet lait ja asetukset moottoripyörän rakenteista
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2009, 18:12:02 ip »
Korkeintaan sepelimylly-Termignoni mies taustalta saattaisi joutua melumittaukseen..  ;D :P