Kirjoittaja Aihe: Guzzin katsastus  (Luettu 5782 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Guzzin katsastus
« : Marraskuu 17, 2009, 20:36:24 ip »
Jossain yhteydessä kirjoittelin kummitusjuttua siitä kun aiemmin oli saksalaisen maahantuojan varastosta myyty california silloiseen ei-eu-maa Eestiin ja rekisteröity siellä liikenteeseen. Siis huomattavasti valmistusajankohtaansa myöhemmin. Eikä tietenkään täytä EU-näkökannan mukaan käyttöönottoajankohdan päästövaatimuksia. Mutta rekisteröintimaassaan tällä ei tietenkään ollut merkitystä vaikka maa sinänsä oli liittynyt eu: jäseneksi.
Voitaisiin siis käsittää että pyörästä ei tullut eu-kelpoista vaikka rekisteröintimaastaan tuli.

 Pyörä on sittemmin kulkeutunut maahamme ja sitä omistajansa oli yrittänyt katsastaa Suomen (eli myös eu:n tieliikenteeseen) huonolla menstyksellä. Syynä siihen tuo ensirekisteröintipäivä johon mennessä eu-säännökset olivat kiristyneet ja siten maahntuotaessa tuo Eestin ensirekisteröintipäivä oli liian myöhäinen. Katsastuksessa sanottiin että pyörälle pitää löytää aiempi ensirekisteröintipäivä esimerkiksi sieltä Saksasta. Selvityksen mukaan pyörä oli ollut vain varastossa ja myyty juuri sen takia eu:n ulkopuolelle. 

Samanlaisia pyöriä on toki maassamme rekisterissä ennestään aivan laillisesti mutta se johtuu siitä että valmistusajankohdan ja rekisteriajankohdan välillä ei ole ollut lakimuutoksia tai pyörän on saanut rekisteröidä poikkeusluvalla kuten japanilaisten eu.normeja täyttämättömien pyörien kohdalla tapahtui viime vuosina. Siitä johtuivat eräiden mallien edulliset "ylivuotishinnat".

Nyt kyseinen California on rekisteröity. Tosin kyseessä on ilmeinen virkavirhe jonka erään katsastusaseman insinööri on tehnyt.
Tämä tapahtui siten että "pojat" rahtasivat pyörää eri konttoreille niin kauan että se vihdoin hyväksyttiin kilpiin.

Tästä voimme päätellä että katsastuskonttoreilla, tai Akella, ei siis ole tilastoa eikä rekisteriä keskeytettyjen katsastusten osalta. Muutoinhan edellä mainittu ei olisi mahdollista.

mm



TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2009, 15:34:30 ip »
Jäikö asia roikkumaan jostain todellisesta puutteesta vai ihan pelkästään papereista / päivämääristä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2009, 19:59:08 ip »
Samantapainen juttu tuli vastaan kesällä. Työkaverin poika oli ostanut itselleen kunnostettavaksi kiinalaisen Monkey-kopion. Mopedi oli tullut virallista maahantuojan reittiä vuonna -06, mutta sitä ei koskaan rekisteröity. Malli oli siis Suomeen tyyppihyväksyttyä mallia, mutta maahantuojan ei ole tarvinnut vielä nollakuus malleista toimittaa coc-sertifikaattia, vasta -07. Täten mallin vastaavuus rekisteriin kelpaavan mallin kanssa on asiakkaan itse todistettava.. En tiedä vermeen nykytilaa, onko kilvissä tätä nykyä vai ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2009, 14:21:08 ip »
TimoEV:lle tiedoksi.

Mitään papereita ei puuttunut. Tällaisessa tapauksessa on tapahtunut katsastusmiehelle virkavirhe kun on hyväksynyt ajoneuvon liikenteeseen.

Kyseinen ajoneuvo on hyvässä kunnossa eikä sen rakenteessa tai varusteissakaan ole mitään puutteita. Lainsäädäntö maassamme vain yksiselitteisesti kieltää tällaisen historian omaavan ajoneuvon rekisteröinnin.

Syy: se ei täytä rekiströintiajankohtansa määryksiä.

Se siis olisi pitänyt rekisteröidä johonkin maahan heti valmistumisensa jälkeen niin sen olisi voinut rekisteröidä täten Suomeenkin koska se täytti silloin rekisteröintiajankohtansa määräykset. Mutta näin ei ollut toimittu.

Itse asiassa Eestiin toimittaminen oli vain Saksan kauppiaan etu. Rekisteröinnin kanssa sillä ei olut muuta tekoa kuin että ei-EU-maassa sen vielä sai rekisteriin mutta ei EU:ssa johtuen sillä välin kiristyneistä määräyksistä.

Olisikohan tämä nyt rautalangasta väännetty?

Onnea pyörän omistjalle onnistuneesta rekisteröinnistä ja toivotaan ettei mp-katsastusta ihan heti tule ettei käry käy ja kilpi kaikkoa.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2009, 08:04:41 ap »
>>...rautalangasta...<<
Niin...en todellakaan ensin ymmärtänyt ( uskonut ), että kyseessä oli pelkästään lakitekninen juttu, eikä jokin puute papereissa / pyörän tekniikassa.

Onneksi Piikkiössä myydään laillisia laitteita... ;)


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2009, 12:52:18 ip »
Tällainen lakitekninen näpertely ei tosiaankaan herätä viranomaisten kunnioitusta. Mutta lain kirjainta on noudatettu.
Jopa kansanedustajilla, niillä samoilla jotka ovat olleet tätä laika säätämässä, on ollut vaikeuksia uskoa että näin menetellään.
Kuten on monasti huomattu lakeja säädettäessä on myöhemmin lain käyttöönoton jälkeen löytynyt väliinputoajaryhmä. Tässä tapauksessa se on ollut tarkoituksellista. Eikä tarkoitettu haitanteoksi.

Kas kun markkinataloudessa voitaisiin menetellä toisellakin tavalla: Jos jää suuri määrä myymättömiä pyöriä esim. tehtaan varastoon ja valmistuspäivämäärä ja sen ajankohdan määräykset ratkaisisivat ajoneuvon laillisuuden, eikä ensirekisteröintipäivä, niin tehtaathan voisivat myydä näitä laillisesti jatkossakin vaikka kuinka pitkään.

Taanoin EU myönsikin muutamalle japaninvalmistajalle poikkeusluvan myydä aiemmin valmistetut kaasutinpyöränsä pois vaikka ne eivät täyttäneet normeja. Yksityinen henkilö tuskin saa tai hakee EU:lta tällaista lupaa.

Nyt jää katsottavaksi millaisia muutoksia MMAF:n ja Smoton yhteinen APU2 -projekti tuo tullessaan. Nopeimman aikataulun mukaan tähän perustuva lainsäädäntö tulisi voimaan ensi vuoden alkupuolella.

Lisätietoa: www.mmaf.fi

Tarkemmin: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=6qnn4sh6rtqm30t58oqjf4f9l2&action=search2

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2009, 14:03:51 ip »
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1068.0  ???
Tämänkin asian hoito on helppoa, yksinkertaista ja nopeaa - varsinkin EU:n myötä :o

T,
Jukka

Ps. Ilmasto ei ole lämpenemässä. Sytytän illalla saunan kiukaan ja padan pesän alapuolelta - ilman huonoa omaatuntoa ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2009, 16:22:54 ip kirjoittanut FOT »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2009, 09:10:39 ap »
<snip>
Ps. Ilmasto ei ole lämpenemässä. Sytytän illalla saunan kiukaan ja padan pesän alapuolelta - ilman huonoa omaatuntoa ;)

Huono sauna, jos siellä ei ilmasto lämpene.  ;D
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #8 : Joulukuu 10, 2009, 10:32:18 ap »
Yksittäiset moottoripyörien katsastukset antavat suuntaa tulevalle:
Kaksipyöräisistä kokematon katsastusinsinööri suorittaa hänelle annettua lakisääteistä tehtävää sopimattomilla välineillä tulkiten määräyksiä ja lakeja, jotka puutteellisen ammattitaidon omaavat edustajat ovat laatineet... ???

Kenenkään motoristin ammattitaitoa kyseenalaistamatta mahdollisesti tuleva, varsinkin toimiva moottoripyörien katsastusjärjestelmä on vielä suuren työn takana - kiitos niille, jotka jaksavat asian eteen työskennellä!

T,
Jukka

Ps. Ilmasto ei ole lämpenemässä. Tulisijojen ohjeiden vastaisesta sytyttämisestä huolimatta onnistuin saamaan saunan sisäpuolelle tarkoitusta vastaavan miellyttävän lämpöisen mikroilmaston ulkopuolisesta pakkasesta huolimatta. ;)

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #9 : Joulukuu 15, 2009, 09:29:24 ap »
TimoEV:lle tiedoksi.

Olisikohan tämä nyt rautalangasta väännetty?

mm

Ei auennut minulle tuo rautalankavyyhti.  
Mikä on ko. kirjoituksen pointti?
Lisää valvontaa ??
Katsastus moottoripyörille??

Suomeen on kautta-aikain  tuotu yksityisten ihmisten, sekä liikkeiden toimesta ajoneuvoja, jotka eivät täytä "sarvikuonomaan" määräyksiä. Tuodaan nykyisinkin lähes päivittäin.  Osa ko. ajoneuvoista on maahantuojan toimesta muutettu vastaamaan täkäläisiä määräykisä osa taas ei, mutta vähemmän näitä "korjailtuja" ajoneuvoja lojuu ihmisten talleissa.

Katsastusmiehen virkavirhe ???  Minusta on hienoa, että joku osaa käyttää maalaisjärkeään, soveltaessaan noiden "eu-byrokraatien" hölmöilyjä.
"Näitä pilkun viilaajia"  sanotaan  "mulkuiksi", joita täällä "kekkoslandiassa tuntuu riittävän.

Mitä taas tulee noihin tilastoihin, niin kyllä meitä ja meidän kalustoamme tilastoidaan ja seurataan jo aivan riittävän tarkasti. Ei lisää stasi-kontrollia kiitos!
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin katsastus
« Vastaus #10 : Joulukuu 15, 2009, 21:13:13 ip »
Vastaanpa taas kun kerran jutun aloitin.
Sinänsä en varsinaista pointtia asiaan halunnut laittaakaan vaan kerroin kuten asia tällä kertaa oli.

Toiselta kannalta ajatellen voi olla epäreilua kun toinen saa pelinsä leimattua ja toinen ei. Jos nämä jutussa mainitut "pojat" olisivat uskoneet ensimmäistä vastaantulevaa katsastusinsinööriä niin olisi varmasti harmittanut kovasti turha hankinta. Hetken harmittikin mutta sitkeä yritys palkittiin.

Tämä juttu on toistaiseksi, toivottavasti jatkossakin, omistajansa kannalta onnellisessa tilassa. Se mahdollisuus että jokin muu taho huomaisi tässä tehdyn virheen lienee toistaiseksi häviävän pieni. Tälllä tietoa kun maahamme ei kansallista moottoripyörien katsastusta tule ja jostain "kummasta" syystä katsastusdirektiivikin on melkoisen pitkissä kantimissa ei tarvinne pelätä että ns käry käy. Katsastuskäytännön läpi käymistä kun kyseinen ajoneuvo ei siedä vaan kilvet lähtevät. Nykyisen lainsäädännön valossa kyseinen ajoneuvo on edelleen lainsuojaton.

Tällä hetkellä tilanne on sellainen että ajoneuvon omistaja, tässä tapauksessa, on se joka on "harhauttanut" virkamiestä ja vastuussa asiasta vaikka virkamies, katsastusinsinööri, on virheen tehnyt.

Tämä varmaan sotii monen oikeustajua vastaan mutta tilanne nyt vain on näin.


Jaa ettäkö mistä tiedän tämän asian: Olen ollut läheisessä toiminnassa niiden tahojen kanssa jotka tällä hetkellä maassamme ja EU-tasolla kantavat huolta moottoripyöräilyä koskevasta lainsäädännöstä ja sen toteutumisesta. Itse olen enemmänkin teknisten asioiden, lähinnä moottoritekniikan, asiantuntijana ollut. Nyttemmin olen jo jättäytynyt sivuun päivänpolitiikasta ja aktiivisesta järjestötoiminnasta. Asiat kinnostavat silti ja yhteydet ovat osittain kunnossa Euroopan tasolla FEMAan että kansallisella puolella MMAF:iin sekä Smotoon.

Lisätietoa järjestötoiminnasta: http://www.network.mag-uk.org/fema.html 

Kuten kaikki vuosikokouksessa käyneet, toivottavasti muukin jäsenistö, tiedämme on Gruppokin sitoutunut tämän järjestön toimintaan vuodenvaihteesta alkaen ja jäsemaksusta menee sinne "kymmenykset".

Smoto edustaa siellä suomalaista moottoripyöräilyä ja omaa merkittävän aseman sekä yhdessä muiden Pohjoismaiden mp-yhdistysten kanssa muodostaa äänienemmistön.

mm