HD:ssä painaa sellaiset pienet jäänteet historiasta, kuten valuteräksiset osat rungossa ja kohtuullisen paksuseinäinen rautaputki rungossa. Kone ja loota ei juuri Guzzin vastaavia painavampia ole, ehkä samoissa.
Jos vertaa mun omaa pikkupläskiä ja Ekun kevennettyä rataherkkua (

), ollaan suunnilleen samoissa kilolukemissa, mutta Ekun Lemppari on painopisteeltään erilainen, yläpainoisempi. Tähän vaikuttanee varmaan pikkulohkon kevyempi tekniikka, omassani akun sijainti ja pienempi rengaskoko.
Tarkoitan vain tällä esimerkillä, ettei kilolukema kerro yksistään yhtään mitään. Lähinnä siitä voi päätellä, miten ajopeli kiihtyy suoralla osuudella, vartilla tms.
Olen kokeillut varmaan toistakymmentä erimalllista Guzzia, ja kaikkia yhdistää kyllä vähintään riittävä runkosuunnittelu ja sen kapasiteetti valitulle moottorille. Eniten kokeilemistani malleista painosta kärsii Californian eri mallit. Moottorin suorituskyky on siinä ja siinä (minulle) riittävään etenemistahtiin. Painopiste on miellyttävän matalalla. Riittävällä roikkumisella ja määrätietoisella käskemisellä eteneminen on suhteellisen vikkelää myös mutkaisella tiellä.
Nämä uudenpolven Guzzit ovat oma ryhmänsä, ne piilottavat kyllä painonsa ajossa komeasti. Pääasiallinen ajatus tässä lienee kohtuullisen modernilla alustamitoituksella. Keulakulma, jättö jne, ovat aika näppärällä alueella. Tuo tonnikakssatainen Sportti kyllä kertoo massansa hitaassa ja keskihitaassa vauhdissa. Ehkäpä parikymmentä konia koneeseen auttaisi tai sitten parikymmentä kiloa pois vaa'alla..