Lakiin ja asetuksiin perustuvaa sääntöä löytyy asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
käyttöaika, joulu-,tammi- ja helmikuu määritellään kolmannen luvun 16§ pykälän toisessa momentissa ja moottoripyörän renkaiden laatu 18§ toisessa momentissa seuraavasti:
2.
Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on
käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt
poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.
rengasmerkinnöistä ei ole tarkkaa määrittelyä, mutta esim. kuvan mukaiset renkaat tuskin pykälän vaatimuksia täyttävät - eli suuri vaara on, että poliisit voisivat sakottaa ja kolarin sattuessa katsottaisiin syyllistyneen ainakin tuottamukselliseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen...esim. vakuutusyhtiö voisi sovitella korvausta jne.
Mainio porsaanreikä sen sijaan löytyy kohdasta "säädetyt poikkeukset" 16§ toisen momentin tekstissä mainitaan, että talvirenkaita EI tarvitse käyttää ...c) museoajoneuvoissa

Mopon kun saa museorekisteriin, niin ei huolenhäivää ympärivuotisen ajelun suhteen

16§ b) kohdassa on tietysti myös toinen joskin aika hatara porsaanreikä ...korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa.
Tätä kun lähdettäisiin tulkitsemaan niin moottoripyörän osalta varmasti arvioitaisiin ajon välttämättömyys vs esim. pakettiautolla tai peräkärryllä kuljettaminen.
Nämä tulkinta-asiat on semmoisia, että joku poliisi tilanteen mukaan kirjoittaa sakon toinen ei - kun annettua sakkoa sitten vastustetaan, joku tuomari tapauskohtaisesti hylkää sen toinen ei...se on sitä oikeuskäytäntöä.
Mitään kirjoitettua joka tilanteeseen sopivaa tulkintaohjetta ei mistään tietenkään löydy.