Kirjoittaja Aihe: Guzzissa vähemmän voimaa?  (Luettu 4508 kertaa)

pastori

  • Vieras
Guzzissa vähemmän voimaa?
« : Lokakuu 23, 2009, 19:51:16 ip »
Kun vertailee eri pyörien teho- ja vääntölukuja niin MG:n lukemat ovat usein huomattavasti pienempiä kuin vastaavan kokoisten ja tyylisten pyörien lukemat vaikka ne perstuntumalta tuntuisi olevan toisin päin. Muistanko väärin mutta eikös se ole niin että Guzzi ilmoittaa teho- ja vääntölukemat takapyörältä eikä kampiakselilta kuten useimmat valmistajat? Jos näin on niin tuosta mittatapojen erosta tulee helposti 13-17% ero. Voimahan on tunnetusti eri asia kuin teho... ;D

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2009, 02:09:11 ap »

Muistat väärin, Guzzi on vaan tehottomampi.


Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2009, 17:07:16 ip »
Niinpä, paperilla Guzzit ovat tehottomampia - perstuntumaan vaikuttaa aika paljon vääntökäyrä.
Se niin sanottu voima on lähinnä sitä vääntöä näin kärjistäen yksinkertaistettuna.
120 hv 11 000 rpm antava kone tuntuu vaikkapa 3000-6000 välillä aika elottomalta.
Eräässä artikkelissa virityspajan kaveri totesi ihmisten haluavan itse asiassa lisää vääntöä toivoessaan lisätehoa...

pastori

  • Vieras
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2009, 15:03:44 ip »
Joo, näinhän se on että 1100 cc suht matalaviritteinen V-2 on tosi nöyrä ja riski jo heti tyhjäkäynnistä alkaen. Mutta esim. BMW:n hieman suurempi boxerikone on ainaskin ajotuntumaltaan laiskempi kuin tuo Griso 1100 vaikka teho ja vääntöarvot on paperilla Bemun eduksi. Voi tietysti Bemarin hieman tasaisempi käynti saada aikaan tuon mielikuvan. Ja vielä tuohon pääasiaan eli onko Guzzin lukemat takapyörältä vai ei, H.S. Pitkäsen (Guzziliike Kuopiossa) myyjä oli sitä mieltä että asia on Guzzin suhteen niin. Mutta oli miten oli, jos perstuntuma on hyvä niin eikös se ole ihan hyvä juttu?

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2009, 15:10:59 ip »
Ei ole tutina ja tärinä sama asia kuin voima... :)

Vähän karkeammin käyvä "luonteikas" moottori kyllä pystyy luomaan illuusion "voimasta" ja tähän jos vielä lisätään kohtuullisen lyhyet välitykset, niin kyllähän siitä voiman tuntu tulee.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2009, 17:35:44 ip »
Pohdimme tätä asiaa eilen illalla hartaina savusaunan aiheuttamaa nestehukkaa eliminoidessamme.

Perusteellisen neuvonpidon lopputuloksena jotenkin päädyimme siihen, että ensinnäkin Guzzissa tuntuisi kaikki teho olevan käytettävissä jo kierroslukualueella 3000-6000 rpm. Moottorin kierrättämisestä 11000 rpm saakka ei ole siten mainittavaa etua. Toiseksi kardaanivedon ollessa ylivertainen voimansiirto-ominaisuuksiltaan muihin voimansiirtomuotoihin nähden se pystyy olennaisesti häviöittä välittämään kaiken voimattomuuden kampi-akselilta aina takapyörälle saakka.

Eli loppujen lopuksi ei taida olla merkitystä sillä mitä hevosvoima-arvoja tässä tapauksessa tarkastelee.

Tärinän ja äänen aiheuttamaa mielihyvää ei pidä missään tapauksessa aliarvioida.

Terv. JuhaV

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2009, 19:15:36 ip »
Omassa pikku-läskissä on tehtaan mukaan 47-53 heppaa (riippuu mistä katsoo). kierroslukumittaria en ole käyttänyt ainakaan kolmeen kesään, joten en tehokkaimpia kierroslukuja osaa sanoa, mutta sen osaan kertoa, ettei sitä voimaa ainakaan merkittävästi enempää ole. Jos Kemoran pääsuoran päähän ei saa juurikaan 160 enempää hangattua, voi hyvällä omatunnolla uskoa tehtaan arvion olevan kohtuullisen lähellä.

Liian vähän tai ihan sopivasti, potentiaalia tuntuu olevan vielä käytettävissä, niin pyörässä kuin kuskissakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2009, 09:19:57 ap »
Vanhemmissa pikkulohkoissa oli enemmän tehoa, mutta vähemmän vääntöä.  :)
Florida 650 52 hv, Nevada 750 48 hv, mutta kyllä Nevada meikäläistä jaksoi kuljettaa jyrkähköä mäkeä ylös (testipaikkana Paimion mäki moottoritiellä) vaihtamatta pienemmälle, mutta Florida ei viitosella jaksanut.
Marco Tozzinin ja italialaisen In Moto -lehden mukaan Nevadankin vääntö kasvoi vuosien mittaan vuoden 1991 4.68 kpm:stä vuoden 1998 5.67 kpm:ään (mitä lienevät newtoneissa) ilman että tehtaan julkaisemissa teknisissä tiedoissa tapahtui muutoksia.
Emeritus-guzzisti

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2009, 13:13:08 ip »
Italiassa tehtaat ilmoittavat pyörien tehon takapyörältä, koska muistaakseni niiden verotus perustuu kotimarkkinoilla tehoon, eli saadaan hinta pysymään näin alempana.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2009, 15:39:24 ip »
Voihan ne siellä Italiassa niin ilmoittaa, mutta ainakin Suomessa teknisten asiakirjojen ja myyntiesitteidenkin teho- ja vääntölukemat eivät ole takapyörältä. Tämä on ihan käytännössäkin todettu penkissä monet kerrat. Mutta eihän ne huippulukemat ratkaise sitä ollenkaan, millainen moottori on ajettavuudeltaan. Kyllä se Guzzin V2:n viehätys perustuu ihan muihin seikkoihin, kuin huipputehoihin, vaikka en nyt kyllä keksi millään mihin...

Jouko

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Guzzissa vähemmän voimaa?
« Vastaus #10 : Lokakuu 27, 2009, 21:17:51 ip »
Kyllä se Guzzin V2:n viehätys perustuu ihan muihin seikkoihin, kuin huipputehoihin, vaikka en nyt kyllä keksi millään mihin...

Jouko

On tässä kolmen kesän aikana selvinyt tuo viehätys. Ihan jo vakioäänet ynnä mukavan eloisa kone. Kuulostaa ja tuntuu moottoripyörältä.  Ei oo muuten saksalaisessa samaa... ainakaan vakiona.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99