Messukulut ovat periaatteessa ihan samanlaiset kävijämäärästä riippumatta. Eli vaikka ei kävisi kuin kymmenen...Iso osasto on kallis sekä rakentaa, että pyörittää. Paljon neliöitä = paljon rakennettavaa = paljon rahaa. Samalla paljon väkeä töissä osastolla.
Yleensä päämies on osallistunut kustannuksiin jollain tavalla erityisesti silloin, kun kyseessä on kansainvälinen tapahtuma. ( Pajupillimessut eivät ole tällainen... ) Messujen "tuottoa" lasketaan sekä tehtyinä kauppoina, että asiakaskontakteina. Valitettavasti - ainakin takavuosina - messuhallin neliömaksu oli verrannollinen kävijämäärään. Mutta samaan aikaan kaikki muutkin kustannukset ovat nousseet. Jos lisäksi yritys tulee toiselta paikkakunnalta on jossain kai asuttavakin.
Juuri nyt on tilanne ilmeisesti sellainen, että maahantuojilla ei ole varaa hankkia 200m2 osastoa kaikkine välineineen semminkin, kun valmistajat eivät ole mukana. Eikä sitten mennä ollenkaan.
Ymmärrän hyvin tämän. Lasketaanpas hyvin yksinkertainen osasto: 200m2 osasto, vuokra 16000€ + perusrakennelmat 8000€. 4 hlöä to-su paikalla 160h ( = 3000€ ) ja hotellissa 1600€. Kuljetuksia, esitteitä yms. 1000€. Nyt on saatu jo 29´600 €. Jos mainostoimisto designeeraa ja lavastaa rakennelmat, se voi maksaa esim. 40´000€. Jos sinne palkataan vielä pari-kolme tytsykkää, niin... ( Gruppon osastollahan eivät he maksaneet mitään...).
Kaikkiaan summa voi nousta tästä vielä, jos esim. pyörät on tuotava näytille ulkomailta saakka. Helposti
KAIKKI kulut ovat 40´000 - 60´000 euroa. Jos tehdään sellainen megalomaaninen ständi, joita on noilla jaappanilaisilla nähty, niin >100´000 € palaa siihen helposti.
Vaihtoehtonahan voisi olla ns. Ikebana-messut. Siis "karu, mutta kamala" -tyylisesti: "Roudataan pyörät halliin keskelle, muut tavarat seinille ja päästetään ihmiset sisään." Olisikohan kävijöitä?
Mainos- ja markkina-arvon mittaaminen on vaikeaa. Miten lasketaan kannattavuus, kun Perä-Mettälän kylästä tulee bussikuorma humalaisia Riepu-Pettereitä, jotka napsivat kuvia guttaperkkapyörän päällä loikoilevasta maneskiinitytöstä? Kun kuvia sitten kuitenkin katselee ent. matkahuollon baarissa pitäjän muut repuusit, joilla ei ole Opelia ( vm. 1989 ) parempaan varaa...
Eihän messuilla tarvitsisi käydä kuin 100 henkilöä. Jos he kaikki ostaisivat Piikkiön osastolta uuden Moto Guzzin. Eihän tää kuitenkaan sen vaikeampaa ole.
