Kirjoittaja Aihe: California II  (Luettu 2553 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
California II
« : Lokakuu 07, 2009, 21:07:49 ip »
Terve

Onko taustatietoa Piikkiössä olevasta California IIsta ( vm 86). Alkoi vähän kiinnostaa projektina.

P

poku

  • Viestejä: 133
Vs: California II
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2009, 23:07:44 ip »
Tarviiko siinä taustatietoa, sehän on hienoin Guzzi  ;D

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: California II
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2009, 09:32:24 ap »
Hienoudesta ollaan samaa mieltä, sikäli vain kiinnostaa, mitä sen kanssa olisi odotettavissa, eli osaisi vähän varautua. Vaikka Guzzista kysymys, niin myös elämän realiteetit täytyy huomioida.

P

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: California II
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2009, 16:02:39 ip »
Riippuen kilometreistä ja miten sitä on huollettu. Voi olla ettei seuraavaan 50000 kilometriin tarvi työkaluihin paljon koskea. Tai sitten on niin että pyörä on saanut vain ankaraa käskyä. Sekään ei konetta riko mutta jos pahimmat skenaariot luettelisin, ja varsinkin jos mittarissa on jo yli 150000 km löytynee herkimmin seuraavia vikoja: Kytkin on avattava ja puhdistettava sekä vaihdettava keskiö ja levy uuden mallisiin. (suositeltavaa tehdä joka tapauksessa) Kardaanin nivelen purku ja voitelu tai vaihto jos välystä. Samoin nivelen kannatinlaakerin vaihto. Kardaanin takapään spoorien kunnon tarkastus/vaihto. Perävaihteen välysten tarkastus/säätö. Pyörien laakerien tarkastus/vaihto tarvittaessa. Laturin hiilien tarkastus/puhdistus/vaihto. Akku?
Sylinterikansien ja sylinterien irroitus ja venttiilien hionta sekä nostimien ja nokka-akselin kunnon tarkastus. Mahdollisesti ventt. ohjurien ja nostimien vaihto. Männänrenkaiden vaihto. Nokka-akselin hionta. Alakerta yleensä pysyy kuosissa jos öljyjä on vaihdettu  edes joskus.
Vaihdelaatikon laakerit kuluvat hiljalleen ja niitä voi vaihdella myös. Kytkin-, vaihteisto- ja perähommiin tarvitaan jonkin verran erikoistyökaluja ja perän laittoon myös ammattitaitoa.
Virranjakajasta on kärjet yleensä kuluneet ja keskipakosäätäjä käynyt väljäksi eikä pidä ennakoitaan alakierroksilla. Suosittelen digisytytyksen asentamista. Samalla pääsee koko virranjakajasta eroon. Esimerkiksi: http://www.ignitech.cz/
Ja tekniset specit:
http://www.ignitech.cz/english/tcip/manual_sparker_tci_p_stps_tps_con_en.pdf
Tästä on hyviä kokemuksia ja käyrät voi säätää itse. Ja käy pyörään kuin pyörään.

Ohjauslaakerien voitelu on vähimmäistoimenpide vanhalle pyörälle. Usein niissä on myös kulumaa tai ruostetta.

Jarruissa voi olla mäntiä jumissa varsinkin jos pyörä on seisonut pitkään. Korjaussarja auttaa.

Etuiskarit saa kuntoon jos niissä ei ole liukuputkissa pintavaurioita tai ruostetta. Uudet putket + stefat maksaa satasen verran. Helpot ovat vaihtaa,

Sähkölaitteet ovatkin sitten oma lukunsa. Katkaisimet ja liittimet eivät ole olleet alkujaankaan kovin kummoisia. Hapettumia löytynee. Puhdistusta ja liitosten tarkastelua se vaatii. Jos hyvän tekee niin laittaa vain ohjausjännitteen kahvoille ja antaa virran kulkea releitten kautta. Vaatii hieman sähköteknillistä ajattelua mutta varmentaa laitteiden toimintaa.

Nyt ei kukaan enää uskalla ostaa vanhaa Californiaa. Itse asiassa kaikkien vanhojen Guzzien viat mahtuvat näihin raameihin. Lähes kaikki hommat, ehkä vaihteisto- ja peräremonttia lukuun ottamatta onnistuvat innokkaalta kaverilta.