Kirjoittaja Aihe: Tunnistus ja toiminta  (Luettu 6042 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Tunnistus ja toiminta
« : Syyskuu 26, 2009, 20:25:13 ip »

Hei
Nyt tarvisi asiantuntiaa ??
SP III :n vasemmasta kotelosta löytyi releitä, puolia ja tällainen laatikko...
Liittyisikö jotenkin varvimittariin ja sen virheeseen ( 2 kertaa  arv. kierrokset )??

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2009, 21:17:49 ip »

Ei kait tollainen kahden tikkulaatikon kokoinen palikka voi olla sytysjärjestelmän ohjausyksikkö ??
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2009, 21:38:49 ip »
Kyllä se vain on, eikä huono ollenkaan! Tarvikeboxi siis sinullakin, ja epäilen että tuossa kierroslukumittarin sekoilun syy. Nyt täytyisi selvittää mihin väliin sen vastuksen asentaa, jotta kieppuminen ja tuplakierrokset rauhoittuvat.
Omassani kierroslukumittari kytkemättä kokonaan joten "perstuntumalla" ajettu, mutta saisihan tuo toimiakin, kun kerran siinä tilaa on viemässä. Kuten sanoit, nyt tarviis asiantuntijaa. Luulen että tuota Silentin boxia käyttää moni, joka on kypsynyt noihin orkkis motoplatin häiriöihin, ja palamisiin.
Täytyykin alkaa Stein Dinsen sivuja tutkia tarkemmin, sieltä noita boxeja ainakin joskus löytyi suhtkoht ystävälliseen hintaankin.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2009, 09:18:07 ap »
http://www.silent-hektik.com/MG_Bosch.htm

Tossa on linkki toimittajan sivuille, nuo uudet näkyy olevan useammalla eri sytkäkäyrällä kun kuvassa lukee että 1 käyrä, käyttää kolmen kipunan tekniikkaa josko se sotkee jenkakellon, äkkiseltään ei löytynyt sen fixaamiseen ohjetta

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2009, 09:24:29 ap »
http://www.silent-hektik.com/MG_PB5FI_08.pdf

tossa on joku asennusohje, siellä sanotaan mihin johtoon jenkakello tulee, kaksi vaihtoehtoa ja kokeileminen ei riko sytkää väittävät, joskin vastuksesta tms ei sanota mitään

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2009, 10:05:39 ap »
Ittellä vanhempi Lucas Ritan boxi, siihen sain semmoset neuvot, että vastuksen tarvis johonkin nurkkaan. Koittanut katella sivuja, mutta lopettaneet 2004 vehkeen valmistuksen, joten eipä ole mitään löytynyt. Yksinkertaisempaa kai vaihtaa joskus vähän modernimpaan laatikkoon. Jos tuo saa päähänsä alkaa oireilemaan. Synti vain kun kaikki muu toimii erinomaisesti.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2009, 14:39:41 ip »

Kiitän neuvoista ( kaavio hyvä )

Pitää hieman vetää henkeä...
Vaihtelin johtoja ( pinnat rikki ja korjailtu Bostikilla ja teipillä ) uusiin koska ei ollut edellinen kaveri aikakaan sähkömies.
Tosin huomasin etten taida olla itsekkään...
Pistin yhden maajohtoon punaisen kutistussukan ( ei ollut muun väristä ) ja tietenkin kytkin sen myohemmin + napaan...
Kiesus kun kirpaisi vatsasta kun kytkin miinusnavan akkuun. Otsalle ainakin puolukan kokoiset hikihelmet ja vatsa heti hulivilisonalle...
Olin varma että poltin ainakin Sytkärin ja repullisen muita osia..

Ei muutakuin navan vaihto ja uudelleen kiinni, avaimet sisältä ja START nappulaa painamaan hikisin sormin......


SE LÄHTI KÄYNTIIN........ jess  ja heti konjakit ...  juhlapäivälle

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

JuhaV

  • Vieras
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #7 : Syyskuu 27, 2009, 19:55:51 ip »
Drehzahlmesser für Nockenwellen-Drehzahl = an graues Kabel
Drehzahlmesser für Kurbelwellen-Drehzahl = an Zündspule

Elikkäs elektroninen kierrolukumittari (vanhemmat mallit), joka toimii nokka-akselin kierrosluvun mukaan kytketään syttyboksin harmaaseen kaapeliin.
Ja uudemman malliset elektroniset kierroslukumittarit, jotka toimivat kampi-akselin kierrosluvun mukaan kytketään puolan miinus napaan, joka on siis se sen puolen napa johon myös tuo syttyboksi on liitetty. Kuvista näkyy hyvin.

Koska kampiakseli pyörii tuplanopeudella nokka-akseliin nähden, niin äkkiä tuntuisi siltä että kierroslukumittarisi on kytketty tuonne puolalle ja se pitäisi kytkeä sen sijaan syttyboksin harmaaseen piuhaan, josta tulee taajuusjaettu puolet pienempi taajuus kuin puolalta, jolloin kierrosluku mittarilla puolittuu.

Nämä kierroslukumittarit mittaavat mielestäni vaihtojännitteen taajuutta, joka riippuu kierrosluvusta. Siten etuvastuksilla tms. ei ole kaiketi merkitystä.

Mutta enpä ole itse koskaan Silent-Hectic:iä rassannut ...

- JuhaV

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2009, 20:52:19 ip »
Hm, pikkuhiljaahan alkaa valoa tulemaan tähän ongelmaan. Pitääkin alkaa kohta oikein vakavissaan tutkiskelemaan tuota piuhojen vetelyä. (palovakuutuskin on kunnossa)
Ei kai tuo mikään suuri homma olisi, mutta tää laiskuus ollu suurimpana syynä.  :)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2009, 17:59:43 ip »

Tässä sikermä johtoja..... siisti ja asiallinen
Harmaa johto on teipattu.... uskaltaisiko kokeilla jos siinä se vika olisikin ( NÄKYY KUVASSA )
Yksi rele on kytköksissä sytkäriin ja jomppeja tehty..
Jos mittailisi ensiksi...ettei tule savuhaittoja

Irronneita johtoja olen kytkenyt uudelleen.. eli vilkkurääkkä säikähdytti naapurit 12 v liintäntä  löytyi/kytketty ( katteen kotelosta )

Ja Ukontappokone viritetty ( mekaaninen kaasunlukitus )  ja katteet purettu => ämpäri teippiä purettu johdoista ( varmaan jokin NITTOneuroosi ed. omistajailla )

ON MUUTEN AIKA HAUSKA RUOTO JÄLJELLÄ

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

JuhaV

  • Vieras
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #10 : Syyskuu 28, 2009, 18:28:53 ip »
http://www.silent-hektik.com/MG_PB5FI_08.pdf

Tuolla sivun 4 yläreunan kaaviossa näkyy että puolat saavat + 12 volttia pyörän omasta johtosarjasta ja syttyboksin punainen johto ottaa syttyboksille käyttöjännitteen jomman kumman puolan + navasta.

Syttyboksin toiminta on sellainen, että boksi "maadoittaa" puolan - napaa ja kun maadoitus katkaistaan, eli jännitteellinen puola kytketään jännitteettömäksi niin silloin lähtee kipinä. Eli syttyboksi toimii ikäänkuin kärkinä ja kärjen avautuessa kipinä sinkoaa.

Syttyboksilta menee toiselle puolalle miinusnapaan musta tai toiselle puolalle vihreä piuha. Syttyboksilta ei pitäisi mennä muita johtoja puolille kuin nämä ja se punainen johto.

Jos sieltä syttyboksilta tulee lisäksi harmaa piuha, joka nyt ei ole kytketty mihinkään, niin sen pitäisi olla se kierroslukumittarin ohjauspiuha.
Jos vielä jomman kumman puolan - navasta löydät ylimääräisen johdon (väristä ei tietoa), niin sen pitäisi olla se kierroslukumittarille menevä piuha.

Jos löytyi se ylimääräinen johto niin kokeile vaikka seuraavaa :

1) Irrota se ylimääräinen johto puolan - navasta ja kokeile vieläkö pyörä käy ja lakkasiko kierroslukumittari näyttämästä mitään.
2) Pyörä käynnissä mittaa jännite samaisesta ylimääräisestä piuhasta. Pitäisi olla suurinpiirtein kokolailla nolla volttia koska kyseessä on input-signaali.
3) Mittaa pyörä käynnissä mitä tulee jännitettä siitä harmaasta piuhasta. Todennäköisesti vaihtovirta-asennossa tulee jotain 6 volttia ja tasavirta-asennossakin alle 12 V. Eli tuossa output-piuhassa on 0 V - 12 V kanttiaaltoa jonka taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan.
4) Jos noin niin kytke se "ylimääräinen" input-johto siihen harmaaseen output-piuhaan ja katso missä savuaa :)

Ehdotuksella yllä ei ole takuuta enkä vastaa mistään ongelmasta minkä tämä testi aiheuttaa.

- JuhaV

PS. Sieltä syttyboksin mistään piuhasta ei voi tulla yli 12 V jännitettä. Jos vielä sen "ylimääräisen" input-piuhan ja maan välisen vastuksen mittaa kaiken varalta ja toteaa sen olevan esim. > 1000 ohmia, niin tuskin mitään särkyy vaikka nuo lyö yhteen.


Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2009, 08:43:42 ap »
"Ältere elektronischer Drehzahlmesser werden an dem grauen Ausgang der Box
angeschlossen. Neuere Drehzahlmesser können an die Zündspule Klemme KL1-
angeschlossen werden. Beim Ausprobieren wird unsere Box nicht geschädigt."

Vanhemmat elektroniset varvikellot kytketään boxin harmaaseen lähtöön. Uudemmat voidaan kytkeä puolan KL1 liittimeen. Kokeillessa ei boxiamme saa rikottua.

Silleen, ei kyllä mainita, saako varvikellon rikki. Mutta, kuten JuhaV päättelee, tuskin siitäkään pääsee savut karkuun.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #12 : Syyskuu 29, 2009, 16:22:29 ip »

Pidetään mielessä... kiitän

Taidan ottaa seuraavat savut ( käynnistys ja poksin poltto ) kun saan pyörän niin kasaan...
Tuli oltua niin purun huumassa ettei pyörää saa heti kasaan..

Ruoto jäljellä ja pesty... kone uutuudenjäykkä ja vaihteet ja perä kuin nuorellä tytöllä..
Tankki runkopuolelta jossain tervassa.... koitan poltella pois.. PUM...

Toivoisi näin hiljaisempana aikana jos jollain on " rojekteja " meneillään, pistäisi väliaikatietoja suunnitelmista muiden iloksi tai hermojaraastavaksi  harmiksi.... ;D

Ja kuvia ruodosta ( sais vaikka mitä aikaan mielikuvituksella ? )

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2009, 14:43:06 ip »

""Kauneus on katoaavaista... rumuus sentään lisääntyy""

Istuin tuossa jakkarallani SP:n vasemmalla sivulla...sähkömieheksi en ole syntynyt..
Virta tulee releen kautta  puolien + navoille ja poksille = ok
Punaisen ja mustan kun katkaisee => ei kone käy
Vihreän voi ottaa irti toisen puolan - navasta => mitään ei tapahdu ??
Ylimääräinen harmaa kytkettynä suoraan rinkimittariin => mittari ei pelaa ( 3.2 v  ?? ) MUTTA eikä särje mitään

TOISAALTA onhan se hienoo kun kone kiertää toista mittarillista ( 13000 rpm ihaan kevyesti )

MarkkuEVP  ( epätoivoinen vasemmasivun poksisti )
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tunnistus ja toiminta
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2009, 19:58:38 ip »
Siinäpä olisi kuvassa mainio lähtökohta vaikka mille! Suunnilleen tuon verran tarvitsisin itsekin isolohkoa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.