Kirjoittaja Aihe: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??  (Luettu 8563 kertaa)

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #15 : Syyskuu 25, 2009, 16:39:14 ip »
Soon vaan jotta jos on 16 tuumasella etupyörällä, niin saattaa olla opettelukysymys ennenkuin pääsee sinuiksi moisen kanssa. Siitä tuli aikoinaan risuja Guzzille, ja vaihtoivat takaisin 18:sta. Meinaan noita SP kakkosia. Hyvä niin, ei ole niin h*****in hermostunut ajossa.  :)
http://www.blocket.se/halland/Moto_Guzzi_SP3_23680602.htm?ca=11&w=3
Tuossa yksi mikä on näköjään ilmaantunut täällä myyntiin.  :)

Se 16 tuuman etupyörä on tuossa pyörässä "hermostunut" vain siksi, että nuo kaikki matkapyörät on niin hel***in takapainoisia, varsinkin lastattuina. Se että siihen asennetaan 18" etunen ei paranna sairautta, vaan peittää oireet. Takapainoiset pyörät eivät kuulu meikäläisen harrastukseen.

No pääasia että ainakin jotain tekee moiselle ongelmalle. Vaikka sitten "peittää" sen taka-alalle, ettei tunnu ajossa. Ja toisaalta hyvä, että tajusivat tuon jo tehtaalla aikoinaan. Mitä taas tulee noiden takapainoisuuteen, niin kyllä se taitaa olla se paino noissa iso-lohkoissa enemmin kuitenkin sen etupyörän päällä. Tai mä mistään mitään tiä, jotenkin vaan tullu vuosien saatossa siihen tulokseen.  ;) Pikkulohkoista ei jääny kokemusta kuin vuosi Larion puikoissa, ja kiva nurkkapyörä olikin, mutta noilla "takapainosilla" siitä huolimatta jaksaa ajella piiikkasen pitemmälle. Alkaa kotinurkat olemaan tähän ikään jo niin tuttuja että kiskan kiertäminen ei jaksa enää kiinnostaa. Pitemmälle on päästävä. (Vaikka sitten sairaana, kunhan oireet pysyvät poissa). ;)







« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2009, 19:14:31 ip kirjoittanut Lario »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #16 : Syyskuu 25, 2009, 19:43:42 ip »
Niin, se takapainoisuus tarkoittaa siis sitä, että matkapyörät ovat painopisteeltään lähempänä takarieskaa, kuin etusta. Suuremmissa vauhdeissa tunne korostuu, kun takana ja korkealla sijaitsevat pakaasit veivaavat omaan tahtiin.
Oma pikkulohkoni, joka myös painaa n.80-90 kiloa vähemmän kuin pakattu SP, ei ole juuri missään tilanteessa epävarma 16 tuuman etupyörästään. Sitten vasta, kun siirrytään nopeuksiin ja mutkahurvitteluihin, joihin SP:llä ei ole edes asiaa, saattaa huomata pienehköä kevytkenkäisyyttä. Olenpa piessyt pyörääni radallakin reilun kasan kilometrejä ja ränkännyt lujaa pitkin hiekkateitä ilman suurempia vaikeuksia. Olisin toki mielenkiinnosta valmis kokeilemaan isompaa etuvannetta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #17 : Syyskuu 25, 2009, 20:33:25 ip »
Luullakseni tässä keskustelussa kyse olikin juuri SP-mallista? ??? Ja mitä tulee tuohon etupyörän kokoon, asiahan on juuri kuten kirjoitin, 16 tuumanen ei ollut onnistunut. Joten takaisin normaaliin kokoon paluu aika pian. Ja mitä tulee radalla piiskaamiseen, kuka sinne ylipäätään lähtee matkapyörällä leikkimään? Ei oikein ittellä pokka kestäis. Ja kuka lähtee työntämään täyteen pakatulla Spadalla, tai millään muullakaan isolla touringilla moottoritiellä huippunopeuksia, akka kiljuen selän takana? Ei riittäis pokkaa siihenkään. Sen enempää kuin alkaa ottaa kisaa jonkun piikin kanssa mutkapätkällä telttapaketti takalaukun päällä hyppien ja kalsarit sivulaukkujen saumoista liehuen. Menköön jos on mennäkseen. Mutta, toiset viihtyvät radalla, sinne nopea ohjaus paremmin kuuluukin, ja siksi ns. puhtaasti urheilupyörissä aikoinaan käytössä usein olikin juuri tuo pieni etupyörä. Pitkää matkaa ajava, (minäkin) arvostaa, että pyörä kulkee kuin kiskoilla, ei venkoile tuulenpuuskissa, tai ajo-urissa ja tuntuu leppoisalle ajaa. Ja sitä tuo SP III.nen juuri on. Lastin kanssa tai ilman.  :) Ja sekoitetaan nyt vielä tuo K100rs tähän, ajoasento hyvin lähellä Lariota, nyrkit yhdessä ajetaan molempia, reiluissa moottoritie nopeuksissa kiitän luojaa, että Lario ei yltänyt samoihin huippunopeuksiin kuin puimuri, rehellisyyden nimissä sanon, että kyllä se epävakaa oli. Sanottakoon pikkuvanteen puolustukseksi mitä hyvänsä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #18 : Syyskuu 26, 2009, 10:58:37 ap »
Niin, kun et kerran lukenut mitä kirjoitin, niin referoin oman tekstini helpommaksi luettavaksi; Pelkkä vanteen koko 16" ei tee ajosta huonoa, sen tekee paino, painopiste ja lastaus. En ymmärrä miksi joku ylipäänsä haluaa luopua edes kohtuullisista ajo-ominaisuuksista, siksi että saa viikon matkatavarat ja eväät yhdellä kertaa mukaan.
Vertaus omaan pyörääni oli mukana siitä syystä, että edelleenkään pelkkä vannekoko ei tee autuaaksi. Omassa "Lariossani" on sattumusten summana crossitanko ja kokeilun vuoksi ohjausiskari. Ehkä nämä auttavat ajo-omituisuuksia puolelleni, vaikkakin ohjausiskari onkin arkiajossa liki nollilla.
Tottakai kahta tuumaa isompi etupyörä omaa pyöriessään suuremmat hyrrävoimat ja siten vakauttaa menoa. Tällöin myös ajotuntuma ja ohjaus jäykistyy. Omasta mielestäni heikkenee, tämä siis HUOM! oma mielipiteeni.
Itse haluaisinkin rakentaa joskus isolohkosta erittäin kykenevän ja ajettavan myös mutkapätkille. Suoraa tietä osaa ajaa kuka tahansa, millä tahansa. Resepti on yksin kertainen; esim joku Kalifornia tai SP, josta riisutaan kaikki turha ja painava pois. Alusta kuntoon, ohjaustanko järkeväksi, istuin ja jalkatapit tukevaksi ja sitten moottori näitä vastaavaksi. Jokainen pyörä, mitä on vastaan tullut on ollut aihio, yhtään valmista pyörää en ole nähnyt.

Kannattaisi varmaan äkkiä jonkun soittaa MotoGP-ympyöihin, sillä he ovat tekemässä suurinta virhettään; ajavat 16 tuuman pyörillä!! Jo useampaa kautta muuten.

Ei hampaita.

Aiheeseen palatakseni; SP on perushyvä pyörä, ei varmaan ole hukka ostos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #19 : Syyskuu 26, 2009, 13:06:16 ip »
No, 36 vuotta pyörien kanssa touhunneena, antaa asian olla.  :D

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 II - 84 ??
« Vastaus #20 : Syyskuu 26, 2009, 13:37:32 ip »
Luullakseni tässä keskustelussa kyse olikin juuri SP-mallista? ??? Ja mitä tulee tuohon etupyörän kokoon, asiahan on juuri kuten kirjoitin, 16 tuumanen ei ollut onnistunut. Joten takaisin normaaliin kokoon paluu aika pian. Ja mitä tulee radalla piiskaamiseen, kuka sinne ylipäätään lähtee matkapyörällä leikkimään? Ei oikein ittellä pokka kestäis. Ja kuka lähtee työntämään täyteen pakatulla Spadalla, tai millään muullakaan isolla touringilla moottoritiellä huippunopeuksia, akka kiljuen selän takana? Ei riittäis pokkaa siihenkään. Sen enempää kuin alkaa ottaa kisaa jonkun piikin kanssa mutkapätkällä telttapaketti takalaukun päällä hyppien ja kalsarit sivulaukkujen saumoista liehuen. Menköön jos on mennäkseen. Mutta, toiset viihtyvät radalla, sinne nopea ohjaus paremmin kuuluukin, ja siksi ns. puhtaasti urheilupyörissä aikoinaan käytössä usein olikin juuri tuo pieni etupyörä. Pitkää matkaa ajava, (minäkin) arvostaa, että pyörä kulkee kuin kiskoilla, ei venkoile tuulenpuuskissa, tai ajo-urissa ja tuntuu leppoisalle ajaa. Ja sitä tuo SP III.nen juuri on. Lastin kanssa tai ilman.  :) Ja sekoitetaan nyt vielä tuo K100rs tähän, ajoasento hyvin lähellä Lariota, nyrkit yhdessä ajetaan molempia, reiluissa moottoritie nopeuksissa kiitän luojaa, että Lario ei yltänyt samoihin huippunopeuksiin kuin puimuri, rehellisyyden nimissä sanon, että kyllä se epävakaa oli. Sanottakoon pikkuvanteen puolustukseksi mitä hyvänsä.

Kyllä ainakin vanhemmalla sp:llä ole harrastanut noita kaikkia ja ihan kohtuullisella menestyksellä.

Sp:n ohjaus muuten muuttuu aika nopeaksi, kun ottaa sen yläkatteen irti. Se on sen leveän ohjaustangon kanssa kevyempi heitellä mutkiin kuin vaikkapa Lemans-kolmonen vakiokuosissa. Maavara toki loppuu kesken melko nopeasti.

Moottoritiellä ainakin oma SP tuntuu olevan parhaimmillaan siinä 150 mittarinopeudessa eli 130-135 todellista nopeutta. Kone käy isoimmalla vaihteella sopivilla kierroksilla ja tärinät on minimissään.

Huippunopeutta voisi muutoin pitää matkavauhtina oiken hyvin, mutta nuo "Tunturi TT:n" huomiot takapainoisuudesta varmaan pitävät osittain paikkansa.

Silloin kun kyydissä on kolmen laukun satsi ja niissä painoa paljon, muuttuu eturenkaan ote tiehen melko kevyeksi. Pyörä huojuu kevyesti ja rekkoja ohittaessa saa olla tarkkana. Täytyy palata aiheeseen sitten joskus myöhemmin, kun saan jostain hankittua 1100-kaasari Sportin osien luovuttajaksi, niin sitten kokeillaan, minkälaisen parannetun version Sp:stä saa kovempiin matkavauhteihin.

Minulla oli 2 kesää myös K100rs-Bemari. Ei se nyt ihan junamaisesti mennyt sekään ja tärinät oli minusta paljon häiritsevämmät kuin Guzzissa. Jousitus olisi kaivannut ehdottomasti päivittämistä johonkin tukevampaan ja voimaahan siinä ei oikein ollut riittävästi.

En ole perus-Lariolla ajanut, mutta kyllä se "Tunturi tt:n" "evo"-varsiokin tuntui minun mielestäni kelulapäästään hermostuneelta. Uskoisin, että sillä saa kyllä järjestettyä itsensä vaikeuksiin siinä vaiheessa, kun alkaa mutkatietä vetämään oikein tosissaan ja tienpinnassa on joku patti keskellä ajolinjaa. Uskoisin kyllä, että ne siinä tällä hetkellä alla olevat tosi pehmoiset ja pitävät renkaat pelastavat pahemmista vaaratilanteista.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: KOKEMUKSIA SP 1000 III
« Vastaus #21 : Syyskuu 26, 2009, 21:03:17 ip »

Lariolle

Alkupään viestiin....
Valmistenumero VN 11853 ja varsemma takakopan alta löytyi lähinnä likaa ( jess ) ja Tekniikkapalstan palikka.. tunnistatko ?

Ja kuva mukaan

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää