Kirjoittaja Aihe: Californian putkien vaihto vm -02  (Luettu 3302 kertaa)

jänis

  • Viestejä: 6
Californian putkien vaihto vm -02
« : Elokuu 14, 2009, 09:03:00 ap »
Elikkäs olen vaihtamassa calikkaan viimoset putket ja nyt tässä miestiskelin että pitääkö ruisku säätää uudestaan :'(.. jottein pakoventtiilit palais. uudet putket on vapaastivirtaavat ja noin 30cm pitkät...

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Californian putkien vaihto vm -02
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2009, 13:08:17 ip »
Saattaa muutenkin tulla säätämättä vääntökäyrään odottamattomia kuoppia, kun pakovastus vähenee.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

imppo

  • Viestejä: 1
Vs: Californian putkien vaihto vm -02
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2009, 18:17:16 ip »
Putkista puheenollen; mulla stonen välivaimentimen yksi hitsisauma murtunut, ja pitää ikävää räminää pienillä kierroksilla. Mitäs tapahtuu, jos jätän koko välivaimentimen pois, ja laitan tilalle parit putkenpätkät? Ilmeisesti äänet ainakin lisääntyy, mutta mitä muuta? Jotkut kuulemma korvaa välivaimentimen H-putkella, mutta miksi H, miksei kaksi suoraa putkea. Ei mun Nevadassakaan ollu putkia yhdistetty toisiinsa. Kertokaa, viisaat ja kokeneet, kun en itse tiedä!

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Vs: Californian putkien vaihto vm -02
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2009, 09:49:11 ap »
Pakotahdit tapahtuvat eri putkissa eri aikaan, joten putkissa olevaa paineen/ alipaineen vaihtelua tasataan soivassa kohdassa olevalla yhdyskäytävällä. Tämä vähentää tietysti ääntä, ja tietyllä kierroksilla parantaa huuhtelua = sylinterin täyttöä = vääntömomenttia. Se mitä tapahtuu jos jätät väliputken pois, on mielenkiintoista, ja lopullinen totuus selvinnee vain kokeilemalla. Kerro kokemuksistasi, jos päädyt kokeilemaan. Olen varma, että pakoäänet voimistuvat ja arvelen että samalla muuttuvat karummiksi, tai siis että pakopulssit erottuvat selvemmin. Lisäksi saatat menettää vääntöä jollakin kierrosalueella.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Californian putkien vaihto vm -02
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2009, 12:30:22 ip »
Eikös Nevadassa ole ainakin orkkisputkistossa vaihteiston alla putkia yhdistävä vaimenninpönttö?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Väliputki
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2009, 13:11:17 ip »
Entisessä Nevadassa vm 1999 oli alla keskellä välipönttö.
Stonessa oli myös välipönttö. Sen vaihdoin H-putkeen ja kovaäänisiin änkkäreihin. Tämä johti pyörän käyttämiseen Piikkiössä "ruiskupenkissä".
EV:ssä ja Specialissa on pönttö ja saa ollakin. En aio ryhtyä...

Yleisohjeena - näin minulle kerrottiin - on se, että jos tekee muutoksia pakopuolelle, niin on tarkistettava pruutan säädöt jotta a) muutoksista on jotain iloa ja b) jotta kone käy ja toimii kuten on suunniteltu. Siis myös seoksen suhteen. EN tiedä mitä pitää säätää ja mitä yleensäkään voi säätää. Olen ymmärtänyt, että nykyisen vm 2008 koneen pruutassa ei ole edes mitään mistä säätää ja vaatisi Powecommander´in, jotta seos/ruisku -asioita voi manipuloida. Ja se taas vaatii myös muutoksia pakopuolelle ( ? ) joka taas vaatii muutoksia imupuolelle ( ? )  josta seuraa...
JuhaV on näissä asioissa aika mestari...


Reima

  • Vieras
Vs: Californian putkien vaihto vm -02
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2009, 16:14:08 ip »
Stonessa -02 kokeilin pelkkää H-putkea alkuperäisillä vaimentimilla ja koneen käynti muuttui epämääräiseksi ja paukahteli muutaman kerran, joten palasin lähtöruutuun...

Mutta orgisvälipöntöllä ja pelkillä avoimilla vaimentimilla (Lafranconit) tuli mukavasti ääntä ja eikä ollut vaikutusta koneen käyntiin eikä kulutukseenkaan.

Mitään säätöjä ei tehty.

- Reima -