Kirjoittaja Aihe: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...  (Luettu 6857 kertaa)

melissia

  • Viestejä: 50
V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« : Heinäkuu 25, 2009, 21:07:24 ip »
Moron!!

Reilu viikko takana V11:lla ja nyt tais osua tyyppivika kohdalle...
Aiheesta on melkoisen tyhjentävästi täällä:

http://www.v11lemans.com/forums/index.php?act=ST&f=10&t=1633&st=0

Onkos palstalaisilla vika uusinut korjauksen jälkeeen?
Tuon enklanninfoorumin mukaan jousivian äiti olisi vääränkokoinen jousi...
Ja mahdollinen uusi jousikaan ei välttämättä ongelmaa kokonaan poista.

Mitäpä aiheesta tuumitte?
Kiitollisena otan tietoa vastaan.



melissia

  • Viestejä: 50
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2009, 21:49:39 ip »
Ja tällä hetkellä siis V11:n mittarissa vaatimattomat 12t km ...

guzzismo

  • Viestejä: 41
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2009, 20:56:30 ip »
Joo, vika ei varsinaisesti ole jousessa, vaan siinä tapissa, jonka ympärille jousen kehälle kierretty osio kiristyy. Tappi on liian paksu, ja kun polkimen liikettä seuraava jousi kiertyy tapin ympärille, kehä pienenee ja jousi hirttää kiinni hieman ennen ääriasentoaan, nyt jousi joutuu taipumaan väärästä kohtaa ja lopulta jatkuvan taivuttelun väsyttämänä katkeaa suoralta osuudelta.

Katkenneen tilalle vaihdettu uusi jousikin katkeaa ennen pitkää, ellei tuosta tapista viilaa hieman rautaa pois.

Itse tein ennalta ehkäisevän toimenpiteen ja viilasin tapin millin verran ohuemmaksi ja laitoin vanhan noin 6 tkm ajetun jousen tilalle varoksi uuden taivuttelemattoman jousen. Nyt jousta taivutettaessa ääriasennosta toiseen, jousi taipuu sille ominaisesta joustavasta kierrekohdasta, ja rasitus ei näin kohdistu jousen suoraan osaan.

Hieman vaikea selittää, mutta kun ei tullut otettua kuvaakaan tuosta operaatiosta.

melissia

  • Viestejä: 50
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2009, 15:36:21 ip »
Kiitokset - asiapa alkaa selkentymään.
Pyörän hommasin Piikkiöstä - hoitavat asiaa mallikkaasti ja nopeasti kuntoon
yhdessä paikallisen Guzzihuollon kanssa  :)

Pian pääsee taas nautiskelemaan!

-sami-



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2013, 21:55:23 ip »
Uusi vaihteensiirtimen jousi (pdf liitteen osa A), kun kerran auki oli. Olin vaihtanut sekä siirtotangon (pdf liitteen osa B) että jousen n. 5000 km sitten. Nyt ihmettelen, että miten jousi on voinut syödä noin vähillä kilometreillä melko suuren "merkin" siirtotankoon (halkaisija 15,07 mm). Laitoin vanhemman siirtotangon (halkaisija 14,95 mm) uuden jousen kanssa paikalleen, siinä oli pienempi jälki. Halkaisijoissa oli 0,12 mm ero, vaikka varaosana saa ainoastaan 15 mm halkaisijalla olevaa (oli muinoin 16 mm), lienee "valmistustoleranssi".

Luulisi että tuollainen "kuoppa" syö ajan oloon jousta?  Vai onko jousi niin paljon kovempaa materiaalia että tällä ei ole suurempaa merkitystä ? Joustahan neuvotaan pitämään aina työkalupussissa mukana, silloin se ei katkea matkalla koskaan...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 22:00:01 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2013, 11:50:59 ap »
Kyllähän se jousi on kovin kovaa. Ei siihen viila pysty.
Tuon tapainen kuluminen on oudoksuttavaa. Kitka pitää olla melkoinen jousen ja akselin välillä.
Kohtahan on jatkuvan roiskeöljykylvyn voideltavana. Konstruktiossa mättää jos ilmiö on sama muissakin samanlaisissa vaihteistoissa.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2013, 15:11:27 ip »
Kiitokset - asiapa alkaa selkentymään.
Pyörän hommasin Piikkiöstä - hoitavat asiaa mallikkaasti ja nopeasti kuntoon
yhdessä paikallisen Guzzihuollon kanssa  :)

Pian pääsee taas nautiskelemaan!

-sami-
..toivottavasti myös viilaavat sen tapin halkaisijan pienemmäksi ettei tarvi viedä uudelleen. Minäkin sain takuuseen uuden jousen asennuksen ja talvella avatessa totesin ettei tapin väärälle halkaisijalle oltu tehty mitään - myöhemmin  edelliseltä omistajalta kuulin että oli vaihdettu jo kertaalleen muutaman tuhannen jälkeen uutena. Minulla katkesi n30tkm kohdalla.

Viilasin tapin siis itse seuraavana talvena pienemmäksi , nyt mittarissa n.125tkm ilman katkeamista. kop kop.

-KG-



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2013, 17:23:57 ip »
Lähtökohtaisesti "vanhaa" 16 mm halkaisijan siirrintä ei enää saa (aikaisempi tehtaan ohje: 16 mm liian paksu, nykyisin 15 mm). Silti jousia menee edellen säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus kestää 5000 km, toisinaan paljon enemmän. KG:llä taitaa olla ennätyspitkä kesto.  Saksassa ovat jopa harrastajat teettänet itse jousia, joita sitten jakelevat keskenään. Ovat siis jotenkin "luovuttaneet"...

Se katkeaa kai juuri tuosta kohdasta, mistä se "hankaa" sitä vaihteensiirtimen pyöreää osaa, jonka päällä jousi on. Omalla kohdalla: minusta näyttäisi että jousi pääsee liikkumaan paikallaan "ylöspäin" niin että se ei sijaitse enää "pohjalla" oikealla paikallaan. Kaikki voima ja kulutus kohdistuu vain toiseen jousen ympyrälenkin kierrokseen (yhteen jousilakaan): katkeaa aikanaan.

Tuli mieleen että jos teettäisi sopivan prikan niin, että se pakottaisi jousen pysymään paikallaan, se ehkä auttaisi asiaa. Maailmalla on kokeiltu kaikenlaista...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 22:01:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2013, 19:23:32 ip »
Kiertymissuunta vaikuttaa hieman kierteen kokonaispaksuuteen. Sitä vaan että hieman pitää jättää "klappia" jos siihen prikan laittaa. Ko. aluslevyssä voisi olla myös lievä kierre joka noudattelee jousen kierrekohtaa muodoltaan. Ei mitenkään vaikea valmistaa.

Oireiden perusteella voi ehkä päätellä että jousen kierrekohta ei vatsaa kiertymää koko matkaltaan vaan kuormitus osuu yhteen kohtaan jousta ja mitä kovemmaksi karkaistua terästä jousi on sitä nopeammin tapahtuu katkeaminen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2013, 21:35:20 ip »
Pyöriikö tuo alempi natsa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2013, 09:27:29 ap »
Ei, vaihteensiirrin on "yhtä puuta". Ainoastaan jousi on paikallaan "jousimaisesti" hieman "kiikun kaakun" - miten nyt jousen päiden jännityksen aiheuttavat osat mitenkin vaikuttavat. Arvelen että juuri tämän vuoksi omalla kohdalla jousi asettuu hieman vinoon niin, että vain tonen lanka hankaa siirtimeen. Tähän kohtaan aiheutuu kulumaa ja mikä ilmeisesti kohtalokkainta: rasitus kohdistuu yhden langan suhteellisen lyhyelle alueelle (n. 15 mm). Joka sitten väsyy aikanaan, jos on väsyäkseen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 22:02:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2013, 23:16:25 ip »
Moi.
Eihän tuossa pitäisi mitään kummempia rasituksia olla ellei akseli minkä ympärillä
jousi on, ole tosiaan niin paksu että, silmukka kiristyy jossain vaiheessa loppuun.
Jos näin kävisi, vaihtamiseen luulisi tulevan jotain ongelmaa?
Veikkaisn kyseessä olevan värinän aiheuttama ongelma. Se selittäisi myös akselitappiin
lyhyessä ajassa syntyvän kolon.
Värinän seurauksena jousi väsyy ja lopulta murtuu.
Onkohan kokeiltu laittaa tuohon nailonista tai teflonista tehtyä holkkia? Se ainakin
hieman pehmentäisi tilannetta.
Sorvaisin akselitapia ohuemmasi ja laittaisin sen päälle sen holkin. Mitoitus niin että,
jousi ei nippanappa pohjaa toiminnan aikana.
En ole koskaan pitänyt noita osia kädessä joten voi olla ettei onnistu.

Pekka
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2018, 22:45:16 ip »
No nyt...

https://www.flickr.com/photos/107188298@N06/38937954350/

Pitkä tarina tuolla V11lemans.com -foorumilla. Lyhyestä virsi kaunis: suunniteltu porukalla ja teetätetty sitten vaihteensiirtimen jousia.  Saatu vääränlaisia pari kertaa joista jälkimmäisestä erästä hieman entraamalla tehty oikeanlaisia.  Testattu yli miljoona "vaihteensiirtoa" testipenkissä, kestää...

Olisi saanut myös Luigi aikanaan suunnitella kerralla oikein...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 08:18:14 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #13 : Maaliskuu 16, 2018, 10:33:10 ap »
Asiaan juuri perehtymättä minusta tuossa on suunnitteluvirhe. (Mikä ei liene yllätys kokemusten valossa) . Hakaneulajousi kyllä toimii tuossa, mutta kun tässä hakaneulassa on vain yksi pitkä varsi ja yksi lyhyt varsi, niin jousi ei pidä itseään tasapainossa hakaneulan tavoin. Koska lyhyen varren päähän tulee moninkertainen voima pitkään varteen verrattuna, toimii jousen silmukka tappia vasten tukipisteenä ja kun jousen silmukka kiristyy, niin kosketuspisteeseen tulee lisäksi liukumista, joten paitsi, että silmukka toimii tukipisteenä, se toimii myös laakerina, mistä todistaa käytössä olleisiin tappeihin kuluneet urat. Jousilangan ja tapin väliin tulee uutena lähes pistekosketus, joten laakerina toimimiselle siinä on huonot edellytykset ja siinä on hyvin mahdollinen paikka ns. adhesiiviselle kulumiselle, eli mikroskooppisen pienille kiinnileikkaumille. Jos adhesiivinen kuluminen pääsee syömään jousilangan pinnan karheaksi, niin siihen kyllä ydintyy väsymissärö. Kovassa langassa särön ei tarvitse olla kuin hyvin pieni, että se aiheuttaa langan katkeamisen hauraasti.

Paras korjaus olisi laittaa tuohon paikkaan sellainen hakaneulajousi, jossa olisi kaksi suunnilleen yhtä pitkää vartta toisiaan vastapäätä kuten oikeassa hakaneulassa. Langan toiselle päälle pitäisi silloin keksiä tukipiste loodan sisäpuolelta. Tämä ei ole varmaankaan käytännössä helposti toteutettavissa. Jonkinlainen helpotus voisi tulla sitä kautta, että tuohon tappiin asennettaisiin laakerina toimivat pronssihelat, jolloin langan kiertyminen tapin ympärillä pyörittäisi irtonaisia heloja tapin päällä ja samalla poistaisi hankauksen jousilangan ja tapin välistä.  Samassa yhteydessä pitäisi testata sekin, josko tuossa paikassa toimisi ohuemmasta langasta tehty, jonkin verran notkeampi jousi. Siihen tulisi pienemmät pintapaineet ja jännitysvaihtelut käytön aikana.  Tuossa aikaisemmin esitetty idea, että jousisilmukan sisään asennettaisiin jostain muovin sukuisesta aineesta tehty  laakeriholkki, voi hyvinkin toimia, ainakin siihen saakka kunnes jousilanka manklaa itsensä muovin läpi. Metallisella holkilla olisi minusta paremmat mahdollisuudet kestää tuossa.  

Tuli vaan mieleen. Brevan loodassa ei taida olla tuollaista? Ainakaan omasta ei ole mikään jousi katkennut.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 10:56:46 ap kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 Sport vaihteensiirron jousi ...
« Vastaus #14 : Maaliskuu 16, 2018, 11:47:24 ap »
Lainaus
Brevan loodassa ei taida olla tuollaista? Ainakaan omasta ei ole mikään jousi katkennut.
Asia koskee ainoastaan kulissivaihteisia vaihteistoja joissa kuusi vaihdetta. Kaytetty V11-malleissa. Ne voi avata vaihdevalitsimen puolelta luukun kautta.
Brevan ja muiden CARC-mallien vaihteistot eivat ola sukua keskenaan. Kaikissa muissa vaihteistossa on rumpuvalitsimet.