Kirjoittaja Aihe: Motojussi sähköisissä piireissä  (Luettu 4169 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Motojussi sähköisissä piireissä
« : Kesäkuu 25, 2009, 11:59:23 ap »
Motojussilla riittää virtaa kaikenlaiseen sähköiseen: http://www.mmaf.fi/forum/
Lisää sähköistä: http://hogsden.dyndns.org/mediawiki/index.php/S%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4

MMAF:n keskustelupalstalla viestinvaihtoa mm. katsastuksen huvittavistta ongelmista. Löytyy MMAF:n sivun alareunasta.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Motojussi sähköisissä piireissä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2009, 00:49:30 ap »
Motojussilla riittää virtaa kaikenlaiseen sähköiseen ...

Joskus virta katkeaa ja joskus sitä on liikaa. Ei sen väliä;

nyt on Suomessakin yksi sähköllä laillisesti kulkeva italian moottoripyörä. Ei (tällä kertaa? vielä?) Guzzi, mutta eikös kaikki italian moottoripyörämerkit ole vähintään serkuksia?

Muutoskatsastus siis meni läpi parin pikku kiemuran kautta. Nyt on 'ennakkotapaus' joka toivottavasti helpottaa tulevien höyryturbiinipäiden harrastuksia.

Iloisena suristelin ja annoin koneen viheltää tänään duuniin ja takaisin, mitä lie 15 kilsaa suuntaanta. Menomatkan aamusella hillitsin 'kaasu'kättä mutta paluumatkalla tuumin että pitäähän se joskus kokeilla ja pidin nopeuden/väännönsäätimen "accel full voltage" alueella.

Ohitin jopa muutaman pakettiauton kun ajoin vähintään sallittua nopeutta kuuman elektroniikan tuoksu perässä leijuen aurinkoista tietä töistäpoispäin.

Huippunopeus tasamaalla: jäähdytyksestä riippuen esimerkiksi 90 km/h
Toimintamatka latauksella: kyllä
Kiihtyvyys: on

Pahoittelen valtavaa kuvaa, mutta en aio tehdä muuta kuin pahoitella asialle. Jos lataaminen kestää kauan, kannattaa varmaan jättää väliin. Linkin takana valokuva rekisteriotteen oleellisista osista, ei mitään sen kiinnostavampaa.

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/ElFreccia/01072009615.jpg

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Motojussi sähköisissä piireissä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2009, 09:57:16 ap »
Onnittelut!

Nyt on helpompi ymmärtää miksi olet laihtunut. ;D
Tuon oma- ja kokonaispainon erotus lienee otettu punnitsemalla Jussi ilman Guzzivyönsolkea.

Kauanko menisi jos tulisit sillä Tampereelle vanhaa kolmostietä pitkin?

Oletan että joudut kerran "tankkaamaan"  H:ki - T:re välillä.

Tuon tankkausajan pituus lienee ainoa merkittävä ongelma.

Nyt kun alkoi sateet niin eiköhän jäähdytyskin toimi paremmin. 
Lämpöhukka lienee pahakin energiapeto?

mm

 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
sähköistä vinkunaa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2009, 10:37:11 ap »
Onnittelut!

Kiittää.

Hyvä fiilis tulee kun tuollaisen saa erääseen vaiheeseen; tavoitteena oli värkki, jolla pääsee asiallisesti ja laillisesti kehä I:n liikenteessä duuniin ja takaisin yhdellä latauksella. Tämä suoritettiin eilen.

Lainaus
Nyt on helpompi ymmärtää miksi olet laihtunut. ;D
Tuon oma- ja kokonaispainon erotus lienee otettu punnitsemalla Jussi ilman Guzzivyönsolkea.

Hah :) Massojen kanssa tuli tosiaan vähän säätöä ja hieman joutui kalibroimaan.

Lainaus
Kauanko menisi jos tulisit sillä Tampereelle vanhaa kolmostietä pitkin?
Oletan että joudut kerran "tankkaamaan"  H:ki - T:re välillä.

Olemma tässä perimmäisten kysymysten äärellä.

Heitetään peliin hieman peruskoulumatematiikkaa.

Jos täydellä 'kaasulla' pääsee 90 km/h ja sähköä kuluu noin 150A ja kapasiteettiä on mukana (sanotaan) 70Ah (ettei ihan tyhjäksi imaista), pääsee ajamaan noin 40 kilometriä ennen kuin on pakko ladata. Helsinkistä Tampereelle on matkaa enemmän kuin 40 kilometriä, joten 'kyllähän siinä tovi menisi'.

Jos sen sijaan malttaa pitää nopeuden 60 km/h, on sähkönkulutus noin (karkea, joskin mittaustulokseen perustuva arvio!) 50A, pääsee samaisella latauksella 84 kilometriä.

Lataaminen kestää (arvio) kuutisen tuntia, joten Helsinskistä Tampereelle sujuisi matka optimiolosuhteissa: ajo 3h ja lataus 6h = 9h. Jos joutuisi lataamaan toisenkin kerran, tulee lisää se 6h.

... sen sijaan jos sattuu saamaan tukevan otteen samaan suuntaan kulkevasta rekasta, muuttuu tilanne täysin ;) Eilen tarkkailin regeneraation toimintaa ja laskin että 80km/h nopeudessa nykyisillä asetuksilla (70% regeneraatio) kulkee akkujen suuntaan 4kW ...

Onneksi laki kieltää hinaamisen yli 60km/h nopeudella, joten ei tule kiusausta kokeilla lentävää tankkausta ;)

Lainaus
Tuon tankkausajan pituus lienee ainoa merkittävä ongelma.

Periaatteessa kyllä. Kun lämpötalouden stabiilisuudesta pääsee varmuuteen, on tilanne tältä osin selvä. Moottorille pitää rakentaa skuuppi pakottamaan jäähdytysilmaa sen läpi, tai sitten virittää flekti tekemään samaa asiaa. Termostaattiohjattu flekti olisi ehkä parempi, toimii taajamassakin.

Haasteena on moottorin sijainti ahtaasti takahäkin sisällä. Moottorin perä on 'auki' ja sieltä saisi painettua ilmaa sisään, mutta perä on 'millin' päässä runkoputkesta, jonka suhteen moottori liikkuu. Ilmanohjauksen rakentaminen tähän millin liikkuvaan rakoon vaatii hieman pohdintaa.

Lainaus
Nyt kun alkoi sateet niin eiköhän jäähdytyskin toimi paremmin. 
Lämpöhukka lienee pahakin energiapeto?

Onhan se. Kontrolleri hukkaa (hihasta repäisten) 10%. Jos ajatellaan vaikka 5kW ja siitä 10% saadaan puoli kilowattia, joka pitäisi hukata hallitusti. Se on aika paljon.

Moottorin hyötysuhde on samassa tilanteessa noin 85% joten 'puolentoista kilowatin edestä lämpöä' pitäisi kadottaa jonnekin. Pienissä purskeissa moottorin massa ottaa lämpöä vastaan kivasti, mutta jatkuvammassa suorituksessa se lämpö pitää kadottaa taivaalle.

Vaikka hyötysuhteet ovat erinomaiset bensiinimoottoriin verrattuna, rajoittaa mukana kuljetettavan energian määrä ja moottorin jäähdytys toimintamatkan ja suorituskyvyn melko vaatimattomaksi.

Vaan ajatellaanpa tästä eteenpäin.

Kun noista AGM-akuista aika jättää, on li-ion tai muu teknologia halventunut jo merkittävästi. Samaan tilavuuteen ja painoon saanee 2, 3 tai 4 kertaa enemmän menovoimaa jemmaan. Sopivamman muotoisia akkuja saa katteiden alle jemmaan enemmänkin, kaikki tila ei ole vielä käytetty... Tuohon aikaan on moottorin jäähdytys jo ratkaistu, joten 'satasta yhdellä latauksella Helsingistä Lahteen' ei liene ongelma.

MotoJussi & Cagiva el Freccia

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Motojussi sähköisissä piireissä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2009, 13:06:55 ip »
Vaatiiko joku sähkökomponentti olla lämpimässä toimiakseen oikein? Ei kai. Ymmärtämäni mukaan sähkölaite toimii parhaiten tosi kylmässä mutta tässä tapauksessa mekaaniset rakenteet ja käyttötilanne rajoittavat lämpötilan suht kapealle alueelle.
Hetkellisten lämpöpurskeiden talteenottoon voisi käyttää useitain eri menetelmiä joissa lämmönvaihdon energien tuottaa lämpö itsessään. Vesisumu kohdistettuna tai suolapussi joka sitoo voimakkaasti lämpöä kiderakeenteen muuttuessa. Nämä tietysti lisäävät painoa, kuten se sähköflektikin, joka lisäksi syö vääränlaista energiaa. Muutenkin harmittaa tuollainen ilmastonlämmittäminen suorasähköllä.

Kouluaikojen kemiasta muistan että oli jokin tuollainen olomuotoaan vaihtava kemikaali joka muutoksen myötä, sopivasti laadituissa olosuhteissa, luovutti keräämänsä lämmön sähkövirtana. Mutta nyt en muista mikä muhju se oli... Ja oliko siinä hyötysuhdettakaan.

Tuohon pidemmän matkan suorittamiseen tulisi ottaa toisenlainen asenne: Kalenteriin on painettu etukäteen päiviä aika paljon ja tietokoneen sisukalutkin ymmärtää tulevat päivämäärät aika pitkälle. Että ajoittaa matkanteon siten että latauksen voi suorittaa jossain miellyttävässä paikassa. Ei haitanne vaikka siihen menisi vähän enemmänkin aikaa. Voisin kuvitella jo mielessäni n. 50 km välein "latausmotelleita" palveluina pikalatausta, normaalia latausta, osa-aikalatausta ja ylläpitolatausta aamiaisella. Ja tietenkin muitakin pikku palveluita...

Edellyttää tietysti sähkökulkuneuvojen muutaman prossan lisäystä liikenteeseen.

Millaisia pellepelotonkommentteja ole lähimmäisiltä saanut ja ovatko etiäiset ottaneet yhteyttä?

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Motojussi sähköisissä piireissä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2009, 13:21:21 ip »
Vaatiiko joku sähkökomponentti olla lämpimässä toimiakseen oikein? Ei kai. Ymmärtämäni mukaan sähkölaite toimii parhaiten tosi kylmässä mutta tässä tapauksessa mekaaniset rakenteet ja käyttötilanne rajoittavat lämpötilan suht kapealle alueelle.

Millaisia pellepelotonkommentteja ole lähimmäisiltä saanut ja ovatko etiäiset ottaneet yhteyttä?

Ei vaadi ei; kylmempi on parempi lähtökohtaisesti. Pojaat jo vinkkaili nestetypestä ...

Kommentteja; ei mitään ilkeetä. Yks kaunis nuori nainen ois välttämättä halunnut tulla kyytiin, mutta ne katsastusaseman heput piti huolen ettei onnistu; piti penkki (eli 'sähköpyörätuoli') poistaa; ei saanut annettua neidolle kyytiä.

Mistä tulikin mieleeni;

mikä on guzzin kardaanin hyötysuhde? Suhteessa ketjuvetoon? ... ette varmaan ikinä arvaa mitä on mielessä ...




Siis sen pimpin lisäksi.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Motojussi sähköisissä piireissä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2009, 12:35:06 ip »
[Yks kaunis nuori nainen ois välttämättä halunnut tulla kyytiin, mutta ne katsastusaseman heput piti huolen ettei onnistu; piti penkki (eli 'sähköpyörätuoli') poistaa; ei saanut annettua neidolle kyytiä.

No, tommonen: http://share.ovi.com/media/jsavola.public/Jsavola.10118 siitä sit tuli tällä kertaa.

Satulanpäällinenkin löytyi, merkkiä Ihan Itte Tehty (TM).

Täyskatteet oli vähän turhan pulleat, tuollainen puolipeitetty on sirompi.