Moro,
Olen juuri ostanut rinnakkaistuodun, uuden mutta ylivuotisen moottoripyörätuotteen. Kyseessä ei kuitenkaan ole Guzzi.
Tätä varten selvittelin tätä asiaa ja tässä se miten olen antanut asiaa itselleni kertoa ja/tai kuinka olen sen ymmärtänyt.
Lähtökohtana mainittakoon se että kauppa syntyi n. pari tonnia halvemmalla kuin virallisen maahantuojan kautta ostettuna.
Pyörälläni on 24 kk ns. eurotakuu. Myyjä täytti ja luovutti minulle kaikki takuupaperit asianmukaisesti. Nämä ovat kaikki valmistajan alkuperäisiä dokumentteja eivätkä mitään omatekoisia valokopioita.
Takuun säilymisen ehtona on se että huollot suoritetaan ajallaan ko. merkin huolto-oikeudet omaavassa liikkeessä.
Näitä on tälläkin kylällä muutamia vaihtoehtoja. Putkistonkin saa muuten vaihtaa hengittävämpään, mutta huoltoliikkeestä pitää pyytää dokumentti siitä että asennus on asianmukainen ja seokset on säädetty/tarkistettu. Takuu säilyy tuossakin tapauksessa.
Virhetilanteessa pyörä viedään lähimpään merkkihuoltoon ja otetaan yhteyttä myyjäliikkeeseen joko sieltä huollon kautta tai sitten suoraan itse.
Vika korjataan ja myyjäliike hoitaa oman yhdysportaansa kautta (ilmeisesti omalta tukkuriltaan Euroopassa) korvauksen huollolle. Takuuhommissa lopullinen maksaja on tuotteen valmistaja, jonne tuo tukkuri edelleen laskun toimittaa. Ulkomailla oltaessa periaatteessa sama juttu. Pyörän omistajan ei tarvitse tässä maksaa huoltoa itse ensin omasta pussistaan vaan maksu huollosta hoituu suoraan myyjän tekemin järjestelyin.
Jos spekuloidaan sitten sillä, että mitäs jos se paikallinen kauppias eräänä kauniina päivänä heittää vaikka itsensä konkurssiin tai muutoin lopettaa toimintansa. No, siinä tapauksessa otetaan yhteyttä itse varmastikin Euroopan tasolla pyörän valmistajaan tai sitten Suomen viralliseen maahantuojaan ja katsotaan miten homma sitä kautta toimii. EU-takuussa pitäisi ainakin periaatteessa toimia. Viiveitä tuossa voi tietenkin tulla ja kielitaidosta ei ole haittaa.
Toinen juttu ovat sitten ns. takaisinkutsut, joissa korjaillaan valmistajan pyörissä itse jälkikäteen huomaamia TURVALLISUUTEEN vaikuttavia vikoja. Nämä hoituvat myös ja itseasiassa näissä on takana vähän kovemmat velvoitteet koska kyseessä on laitteiden turvallisuus. Itse varmistin jo etukäteen että ostamassani pyörätyypissä näitä takaisinkutsuja ei ole ainakaan toistaiseksi olemassa. Nämä uskon valmistajan hoitavan kuntoon koska muutoin siitä voi heille tulla juridisia seuraamuksia viranomaisten taholta. Esimerkiksi vaimon Peugeot-merkkisessä ajokissa, AKE oli lähettänyt katsastuskonttoreille määräyksen että ao. ajoneuvoja ei saa päästää katsastuksesta lävitse ennenkuin ABS-yksikköön tehty takaisinkutsukorjaus on todistetusti suoritettu !
Eli periaatteessa, aika pitkälti rinnakkaistuodussa laitteessa on olemassa samat takuut kuin virallisestikin maahantuoduissa. Käytännössä eroksi muodostunee se, miten hyvällä motivaatiolla merkkihuollot (jotka saattavat olla maahantuojaa lähellä olevia tahoja) ottavat asioita hoitaakseen. Olen kuitenkin päätellyt että eiköhän noille raha kelpaa joten huoltoja kyllä tehdään niinkuin muillekin. Ja jos jossain ei tehdä niin etsitään toinen paikka.
Tilanteissa joissa on tulkintaerimielisyyttä siitä kuuluuko joku vika takuun piiriin vai, vaikuttaa varmaankin pärstäkertoimet asiaan niinkuin muuallakin. Toinen aspekti näissä keskusteluissa voi olla se että rinnakkaistuoja ei tunne juuri tuon laitteen "sielunelämää" niin hyvin kuin merkkiin erikoistunut myyjä. Nämä ovat sitten kysymyksiä tyyliin "kuuluuko tään vaihdellaatikon maalin hilseillä tällee ?" jne.
Tähän rinnakkaistuotuun laitteeseen ryhtymisen "riskiä" tässä nimenomaisessa tapauksessa pienentää käytännössä se, että noissa laitteissa ei juurikaan ole ollut mitään vikoja ja esim. ventiilivälyksiä tarkastellaan 24 tkm välein ja säätötarvetta ei yleensä esiinny kuin yli 50 tkm ajetuissa koneissa. Vaihdelaatikoissa kestää maalaus.
Oikeastaan olen vielä kahden vaiheilla en suhteen, alanko huoltaa laitetta alusta asti itse ja siten "vapaaehtoisesti" luovun tuosta takuusta. Vai makselenko ulkopuoliselle huollolle pari vuotta noita huoltoja (arviolta 3 huoltoa), joissa suurin homma on käytännössä öljyn ja suodattimien vaihto.
Nuo tekee nopsasti itse eikä tarvitse aikoja varailla eikä jonotella.
Käytäntö osoittaa sitten jatkossa miten tämä toimii jos ajokkiin tulee takuuseen meneviä vikoja. Todennäköisyys vioille on kuitenkin suht pieni että olen rauhallisin mielin. Sitäpaitsi voin polttaa 2000 EUR omasta pussistani noihin korjauksiin ja sitten vasta ollaan "tasoissa" sen kanssa jos olisin ostanut pyörän viralliselta maahantuojalta.
Jos kyseessä on vika-alttiiksi koettu laite, jossa pieniä/kiusallisia juttuja esiintyy ja huollon ohjeita ja henkistä tukea tarvitaan enemmän, niin tilanne voi olla toinen.
Sekin on syytä huomata, että sitten kun takuuaika on ohi, niin on herttisen yhdentekevää jälleenmyyntiarvon kannalta onko laite virallisesti maahantuotu vai rinnakkaistuotu. Tämä edellyttäen että laitteet ovat kunnossa ja huollot asianmukaisesti tehty. Rinnakkaistuodun pyörän voi laskea kiertoon vähän pienemmällä rahalla, joten tuossa vaiheessa se voi olla jopa etu.
Suurin riski tälläkin kertaa on se, että modaan tämän laitteen kelvottomaan kuntoon niinkuin olen tehnyt kaikille aiemmillekin laitteille

Terv. JuhaV