Kirjoittaja Aihe: Harmaatuonti-Breva  (Luettu 7694 kertaa)

Break

  • Viestejä: 3
Harmaatuonti-Breva
« : Kesäkuu 20, 2009, 10:13:22 ap »
Lievä Guzzikuume on vaihtelevin lämpölukemin vaivannut tässä muutaman vuoden - nousun merkkejä taas näkyvissä.
Kuumetta tällä kertaa nostaa muuan mp-harmaatuoja joka ilmoittelee käyttämätöntä -07-mallista 850 Brevaa kahdeksanjapuolentuhannen hintaan. Parin vuoden takuut ja kaikki.
Jos ei lähdetä miettimään onko moottoripyöräilyssä yleensäkään tai Guzzilla ajamisessa mitään järkeä... Niin kysynpä että olisko tuollaisessa ostoksessa jotain sellaista joka ei olisi älykästä ja kannatettavaa.
Mitkä ovat arvoisien asiantuntijoiden mielestä ne ylimääräiset riskit - noin yleensä -  jotka olisi huomioitava tämänkaltaista kauppaa tehtäessä.
Ja mitä asioita olisi syytä tehdä tai huomioida tuollaisen parivuotta seisoneen uuden pyörän käyttöönotossa - tarkoitan siis jos on jotain temppuja tehtävä/teetettävä niin niillä tahtoo olla kustannusvaikutuksia ts loppuhinta on mahdollisesti jotain muuta...


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2009, 15:10:23 ip »
Pyörä on siis ajamaton ja rekisteröity Suomen tieliikenteeseen?
Jos näin on niin riskit pitäisi olla aika minimaaliset. Takuuasiat voivat olla hieman enemmän neuvottelujen alla jos jotain ilmenee mutta pykälien mukaan virallinen maahantuoja on vastuussa myös tästä yksilöstä valmistusvirheiden varalta. Kaupan purkua voi vaatia myös ko pyörän maahantuojalta jos kysymys on yritystoiminnasta. Yksityishenkilöllä tätä vastuuta ei ole.

Eli: Osta pois jos mielestäsi saat halvalla.

mm

Tenni

  • Viestejä: 9
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2009, 15:35:09 ip »
Ton kahden vuoden takuun suhteen en kyllä paljon laskisi.
Kuten Motomatti tossa jo sanoikin takuun myöntää KYSEISEN pyöräyksilön maahantuoja. Eli tämän pyörän virallinen maahantuoja on tämä (tamperelainen ?) kauppias EIKÄ se Piikkiössä toimiva firma.

Omo

JuhaV

  • Vieras
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2009, 20:38:32 ip »
Olisiko jollakulla tästä takuuasiasta oikein faktatietoa ?

Eikös se ole pyörän valmistaja, joka loppuviimeksi vastaa takuuasioista ja kyse on nyt lähinnä siitä mitä kautta valmistajan takuuvastuuseen kuuluvia asioita hoidetaan. Eli virallisen Guzzi-maahantuojan vaiko sen harmaatuojan kautta.

Eli otetaas toinen esimerkki. Tuot ulkomailta viralliselta myyjältä ostetun pyörän vaikka muuttotavarana Suomeen ja pyörässä kosahtaa takuuaikana jotain.
Kenenkäs kautta tämmöinen homma hoidetaan ?

Tuntuisi siltä että jos virallinen maahantuoja tekee takuukorjauksia johonkin pyörään niin he saavat valmistajalta siitä korvauksen. Eivät he kai sitä omaan piikkiinsä tee jos kyseessä on takuuseen tehtävä korjaus. Ja jos näin niin silloin heille lienee periaatteessa rahallisesti samanarvoista onko pyörä ostettu heiltä vai jostain muualta.

Luonnollisesti kanta-asiakkaiden asioiden hoito on etusijalla.

Sitten on asia erikseen jos maahantuoja myöntää jotain lisätakuita, jotka ovat valmistajan takuita laajemmat.

- JuhaV

PS. Hetken mietittyäni tuli semmoinenkin ajatus että merkin virallinen maahantuoja toimii ikäänkuin valmistajan edustajana ja yhteystahona ko. maassa, niinpä heille on periaatteessa voitu sälyttää velvoite toimia yhteyskanavana valmistajan suuntaan kaikissa ko. merkkiin liittyvissä asioissa. Eli myös niissä tapauksissa joissa asia ei liity juuri heidän myymäänsä pyöräyksilöön.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2009, 21:13:44 ip »
Täältä näyttäisi löytyvän asiaan liittyvää faktaa : http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

"Kansainvälinen takuu

Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan."

Eli tässä taitaa olla yksi asia jossa EU:sta on hyötyä.

Se miten juohevasti asiat käytännössä ongelmatilanteessa sujuvat lienee toinen juttu, mutta ymmärrän tuon niin että jos laitteella on ns. EU-takuu niin periaatteessa takuukorjaus pitäisi hoitua ko. merkin virallisen maahantuojan kautta.

- JuhaV

Tenni

  • Viestejä: 9
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2009, 21:19:13 ip »
Ja jotta saadaan lisäfaktaa asiaa sekottamaan

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/4f7dcd4a-c9ed-4dd6-adc3-c6bfd79fc721.aspx

Kyllä taas tämän kuluttajaviraston malli ilmoituksen mukaan takuun antajaksi katsotaan nimenomaan tavaran maahantuoja ? ( Ei siis tehdas tai ns. virallinen maahantuoja)

Enpä haluaisi alkaa ainakaan itse asiasta taistelemaan.

Omo

Pekka Oulusta

  • Vieras
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2009, 21:22:21 ip »


Tuntuisi siltä että jos virallinen maahantuoja tekee takuukorjauksia johonkin pyörään niin he saavat valmistajalta siitä korvauksen. Eivät he kai sitä omaan piikkiinsä tee jos kyseessä on takuuseen tehtävä korjaus. Ja jos näin niin silloin heille lienee periaatteessa rahallisesti samanarvoista onko pyörä ostettu heiltä vai jostain muualta.


Tällainen virallinen maaqhantuoja kerran avautui minulle ja väitti että takuukorjauksista tehdas maksaa ajasto joka on kellotettu puhtaalla pyörällä tehtaan linjalalla ja ilman vianetsintä aikaa, toki kaikki takuuasiat varmaankin hoidetaan mutta missä järjestyksessä jos takuukorjaukset on vähenpi tuottoisaa toimintaa kuin esim. huollot. Siis varsinkin jos korjattavasta ei ole jäänyt edes maahantuojan katetta käteen.

pka

JuhaV

  • Vieras
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2009, 21:45:30 ip »
Tenni, katsopas tuon laittamasi autotakuu linkin pykälää 7. Maahantuoja voi myöntää haluamansa (lisä)takuun, mutta valmistajalla on myös oma lakisääteinen takuuvelvoitteensa jota maahantuoja ei voi omilla toimillaan mitätöidä. Jos tuotteella on siis EU-takuu, niin siitä vastaa ymmärtääkseni valmistaja.

Pekka, tuo on varmasti erittäin totta, eivät takuukorjaukset varmasti ole vapaasti hinnoiteltavissa eivätkä hyvää bisnestä. Tämä on varmasti se syy ja kipupiste miksi takuukorjauksia ei harmaatuoduille pyörille haluta hymysuin virallisella maahantuojalla tehdä.

Varmastikin virallisen maahantuojan kautta ostetun laitteen kanssa elämä on turvallisempaa siinä tapauksessa että takuuongelmia tulee.
Mutta ainakin periaatteessa takuun (EU-takuun) pitäisi olla käytettävissä muillakin tavoin maahantuoduille laitteille.

- JuhaV

PS. Tarkennus : näissä kommenteissani asiaa on siis pohdiskeltu yleisellä tasolla eikä mitenkään Guzzi-merkkiin henkilöityneenä. Edelleenkin Piikkiöstä aikanaan Guzzi-kuskina saamani palvelu edustaa huippuluokkaa johon muut mp-firmat eivät ole lähellekkään yltäneet. Henkilökohtaisesti kokemusta takuuasioistakaan ei ole koska en ole toistaiseksi ostanut yhtään pyörää uutena.





Tenni

  • Viestejä: 9
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2009, 22:28:12 ip »
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/7d60ff09-5d6e-42f6-8535-8ed13857b0b5.aspx

"Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin."

"Jos autolle on annettu takuu, voit halutessasi ilmoittaa virheestä myös takuunantajalle. Suomessa takuun antaa yleensä maahantuoja."

"Myyjä vastaa myös valmistajan tai maahantuojan antamasta takuusta, ellei hän ole ennen kaupan tekoa nimenomaisesti irtisanoutunut takuusta"

Kyllä nämä kuluttajansuojan sivut on koukeroiset. Täältä tuntuu löytyvän jos jonkinlaisia lausahduksia. Mulle alkaa tämä jo riittää. Eli uusissa harmaatuoduissa pyörissä on kyllä takuu, ongelma ilmeisesti on se miten/missä myyjä nämä mahdolliset takuukorjaukset suorittaa.

Omo


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2009, 10:09:06 ap »
Tämä voi joistakin henkilöistä tuntua turhalle spekuloinnille mutta aikoinaan kun ajoneuvojen markkinointi- ja maahantuontioikeuksista muillekin kuin ns. virallisille maahantuojille sallimisesta oli järjestötasolla kova vääntö ja valtiovaltakin lusikkansa soppaan tökkäsi, kuinkas muuten, Onneksi asioista keskusteltiin enimmäkseen Brysselissä. Päätettiin erinäisistä asioista. Ensinnäkin: Nimikettä "harmaatuonti" ei enää käytetä vaan sen sijaan sanaa RINNAKKAISTUONTI. Tämä sana eri kielille käännettynä on käytössä virallisesti koko EU:n alueella sisältyäen samat sovitut perusperiaatteet mutta kunkin jäsenmaan omilla erityissäännöillä lisättynä joita mm Suomen Valtiolla on ollut lisäillä erityisesti verotuksen suhteen. Kuinkas muuten.

Kun suomalaiset moottoripyörien maahantuojat saatiin tajuamaan että rinnakkaistuonnista ei heille välttämättä ole haittaa vaan markkinoiden vapaampi kilpailu ja hintatason hakeutuminen säällisemmälle tasolle ei aiheuta muille ongelmia kuin niille joilla liiketoiminnan edellytykset vapailla markkinoilla ovat heikot ja vanhoihin kaavoihin jäykistyneet. Tältä ajalta on muutamia mielenkiintoisia tarinoita kuinka vanhoista toimintatavoista yritettiin joillakin tahoilla pitää väkisin kiinni.
Tämä markkinoiden avautuminen ja moottoripyöräkauppiaiden tuleminen samalle puolelle mp-järjestöjen kanssa kyykyttämään valtiota mm. veroasioissa antoi vauhtia myös valtiolle tehdä joitakin muutoksia verotukseen. EU-alueella oikeastaan vain Suomi ja Kreikka ovat koettaneet pyristellä kehitystä vastaan. Esimerkiksi Ruotsi poisti jokin aika sitten moottoripyörien ja autojen hankintaverotuksen kokonaan. Tämä tavoite on myös kirjattu Suomen Motoristien tavoiteohjelmaan.

Nykyisellään kun kuulumme EU:n jäsenvaltioihin on järjestötöiminnan voimavaroja ollut pakko keskittää entistä enemmän Brysselin suuntaan. Vain yksityiskohtien viilausta suoritetaan kotimaassa ja koetetaan pitää VVM:n, AKE:n ja Tullin virkamiehiä kurissa ja nuhteessa. Tätä työtä tekee Smotossa mm. MMAF ansiokkaasti. Brysselin konttorista käytetään nimitystä FEMA. FEMA on Euroopan laajuinen edunvalvontaorganisaatio jossa Pohjoismailla (Norja mukaan luettuna) on määräenemmistö ja siten suurin painoarvo niin kauan kuin Smoto on siinä mukana.
Smotolla on myös FEMA:ssa hallituspaikka toistaiseksi. Selitin tämän siksi että tätä kautta EU:n moottoripyöriin liittyvää lainsäädäntöä ohjaillaan. Kyseinen lainsäädäntö pitää olla myös suomalaisen virkamiehen ohjenuorana kun hän asioita järjestelee vaikka se ei aina siltä näytä. Valitettavasti. 

Samalla kun päästelin juhannushöyryjä pois elimistöstä tämäkin tekstipätkä sieltä ulostui. Että suoritetaan tästä lähtien vain rinnakkakistuontia.

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2009, 10:13:49 ap »
Joo, näin se on.
Mutta myydystä tuotteesta vastaa ensisijaisesti myyjä, hänen asianaan on vastata, että tuote on kelvollinen.
Kaikki takuut ovat tavallaan lisämausteita, mutta ne eivät rajoita myyjän kuluttajansuojalain mukaista vastuuta.
Kuluttajansuojalaki taas ei koske yksityishenkilöiden välisiä kauppoja, joten toivottavasti myyjä on yritys/yrittäjä.
Emeritus-guzzisti

MakikEr

  • Viestejä: 106
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #11 : Kesäkuu 22, 2009, 16:05:04 ip »
Moi,

Pistämpäs minäkin lusikkani tähän soppaan kun työni puolesta joudun näitä kuluttajansuoja- ja takuuasioita käsittelemään. Suomen lain mukaan tavaran mahdollisesta virheestä vastaa myyjä, lain mukaan kuluttajalla on kuitenkin oikeus reklamoida virheestä kaupan aikaisemmalle portaalle eli tavanomaisesti maahantuojalle. Tässä nimenomaisessa Breva tapauksessa myyjä ja maahantuoja ovat sama taho, joten pyörän ostajalla ei ole muuta tahoa ( esimerkiksi eräs Piikkiössä sijaitseva firma ) reklamaation vastaanottajaksi. Tämä siis Suomen lain mukaan. On hyvä muistaa, ettei sanaa takuu tunneta kuluttajansuojalaissa lainkaan, takuuhan on myyjän antama lisälupaus sen päälle mitä kuluttajansuojalaki sanoo.

Käytännössä erityisesti luonteeltaan liikkuviksi tarkoitetuilla hyödykkeillä saattaa olla tehtaan myöntämä esimerkiksi Euroopan laajuinen takuu. Näissä tapauksissa tehdas vastaa kulusta korjasipa virheen mikä hyvänsä liike, esimerkiksi se Piikkiössä sijaitseva. Jos laitteella ei kuitenkaan ole tällaista tehtaan myöntämää takuuta, vastaa virheen korjauskulusta myyjä tai maahantuoja. Tässä Breva tapauksessa siis myyjä eikä Piikkiötä kiinnosta ko Breva lainkaan ainakaan minkään lain velvoittamana.

Ennen mahdollista ostopäätöstä vastuukysymys olisi järkevää selvittää kysymällä myyjältä kuka mahdollisen korjauksen tekee ja kuka vastaa kulusta. Näillä tiedoilla olisi helpompi miettiä mahdollisen ostopäätöksen järkevyyttä.

-Makiker-

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2009, 11:11:04 ap »
Kuinkas tässä Breva-kaupassa kävi?

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2009, 17:16:36 ip »

Ennen mahdollista ostopäätöstä vastuukysymys olisi järkevää selvittää kysymällä myyjältä kuka mahdollisen korjauksen tekee ja kuka vastaa kulusta. Näillä tiedoilla olisi helpompi miettiä mahdollisen ostopäätöksen järkevyyttä.

Joskus kannattaisi laskea sekin, että paljonko takuun voimassapito(merkkihuolto ym.) maksaa? Tällaisten vika-alttiiden pelivälineiden kohdalla takuun ylläpito lienee kannattavaa?
Sohc van Helmi.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Harmaatuonti-Breva
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2009, 18:18:41 ip »
Moro,

Olen juuri ostanut rinnakkaistuodun, uuden mutta ylivuotisen moottoripyörätuotteen. Kyseessä ei kuitenkaan ole Guzzi.
Tätä varten selvittelin tätä asiaa ja tässä se miten olen antanut asiaa itselleni kertoa ja/tai kuinka olen sen ymmärtänyt.

Lähtökohtana mainittakoon se että kauppa syntyi n. pari tonnia halvemmalla kuin virallisen maahantuojan kautta ostettuna.

Pyörälläni on 24 kk ns. eurotakuu. Myyjä täytti ja luovutti minulle kaikki takuupaperit asianmukaisesti. Nämä ovat kaikki valmistajan alkuperäisiä dokumentteja eivätkä mitään omatekoisia valokopioita.

Takuun säilymisen ehtona on se että huollot suoritetaan ajallaan ko. merkin huolto-oikeudet omaavassa liikkeessä.
Näitä on tälläkin kylällä muutamia vaihtoehtoja. Putkistonkin saa muuten vaihtaa hengittävämpään, mutta huoltoliikkeestä pitää pyytää dokumentti siitä että asennus on asianmukainen ja seokset on säädetty/tarkistettu. Takuu säilyy tuossakin tapauksessa.

Virhetilanteessa pyörä viedään lähimpään merkkihuoltoon ja otetaan yhteyttä myyjäliikkeeseen joko sieltä huollon kautta tai sitten suoraan itse.
Vika korjataan ja myyjäliike hoitaa oman yhdysportaansa kautta (ilmeisesti omalta tukkuriltaan Euroopassa) korvauksen huollolle. Takuuhommissa lopullinen maksaja on tuotteen valmistaja, jonne tuo tukkuri edelleen laskun toimittaa. Ulkomailla oltaessa periaatteessa sama juttu. Pyörän omistajan ei tarvitse tässä maksaa huoltoa itse ensin omasta pussistaan vaan maksu huollosta hoituu suoraan myyjän tekemin järjestelyin.

Jos spekuloidaan sitten sillä, että mitäs jos se paikallinen kauppias eräänä kauniina päivänä heittää vaikka itsensä konkurssiin tai muutoin lopettaa toimintansa. No, siinä tapauksessa otetaan yhteyttä itse varmastikin Euroopan tasolla pyörän valmistajaan tai sitten Suomen viralliseen maahantuojaan ja katsotaan miten homma sitä kautta toimii.  EU-takuussa pitäisi ainakin periaatteessa toimia. Viiveitä tuossa voi tietenkin tulla ja kielitaidosta ei ole haittaa.

Toinen juttu ovat sitten ns. takaisinkutsut, joissa korjaillaan valmistajan pyörissä itse jälkikäteen huomaamia TURVALLISUUTEEN vaikuttavia vikoja. Nämä hoituvat myös ja itseasiassa näissä on takana vähän kovemmat velvoitteet koska kyseessä on laitteiden turvallisuus.  Itse varmistin jo etukäteen että ostamassani pyörätyypissä näitä takaisinkutsuja ei ole ainakaan toistaiseksi olemassa. Nämä uskon valmistajan hoitavan kuntoon koska muutoin siitä voi heille tulla juridisia seuraamuksia viranomaisten taholta. Esimerkiksi vaimon Peugeot-merkkisessä ajokissa, AKE oli lähettänyt katsastuskonttoreille määräyksen että ao. ajoneuvoja ei saa päästää katsastuksesta lävitse ennenkuin ABS-yksikköön tehty takaisinkutsukorjaus on todistetusti suoritettu !

Eli periaatteessa, aika pitkälti rinnakkaistuodussa laitteessa on olemassa samat takuut kuin virallisestikin maahantuoduissa. Käytännössä eroksi muodostunee se, miten hyvällä motivaatiolla merkkihuollot (jotka saattavat olla maahantuojaa lähellä olevia tahoja) ottavat asioita hoitaakseen. Olen kuitenkin päätellyt että eiköhän noille raha kelpaa joten huoltoja kyllä tehdään niinkuin muillekin. Ja jos jossain ei tehdä niin etsitään toinen paikka.

Tilanteissa joissa on tulkintaerimielisyyttä siitä kuuluuko joku vika takuun piiriin vai, vaikuttaa varmaankin pärstäkertoimet asiaan niinkuin muuallakin. Toinen aspekti näissä keskusteluissa voi olla se että rinnakkaistuoja ei tunne juuri tuon laitteen "sielunelämää" niin hyvin kuin merkkiin erikoistunut myyjä. Nämä ovat sitten kysymyksiä tyyliin "kuuluuko tään vaihdellaatikon maalin hilseillä tällee ?" jne.

Tähän rinnakkaistuotuun laitteeseen ryhtymisen "riskiä" tässä nimenomaisessa tapauksessa pienentää käytännössä se, että noissa laitteissa ei juurikaan ole ollut mitään vikoja ja esim. ventiilivälyksiä tarkastellaan 24 tkm välein ja säätötarvetta ei yleensä esiinny kuin yli 50 tkm ajetuissa koneissa. Vaihdelaatikoissa kestää maalaus.

Oikeastaan olen vielä kahden vaiheilla en suhteen, alanko huoltaa laitetta alusta asti itse ja siten "vapaaehtoisesti" luovun tuosta takuusta. Vai makselenko ulkopuoliselle huollolle pari vuotta noita huoltoja (arviolta 3 huoltoa), joissa suurin homma on käytännössä öljyn ja suodattimien vaihto.
Nuo tekee nopsasti itse eikä tarvitse aikoja varailla eikä jonotella.

Käytäntö osoittaa sitten jatkossa miten tämä toimii jos ajokkiin tulee takuuseen meneviä vikoja. Todennäköisyys vioille on kuitenkin suht pieni että olen rauhallisin mielin. Sitäpaitsi voin polttaa 2000 EUR omasta pussistani noihin korjauksiin ja sitten vasta ollaan "tasoissa" sen kanssa jos olisin ostanut pyörän viralliselta maahantuojalta.

Jos kyseessä on vika-alttiiksi koettu laite, jossa pieniä/kiusallisia juttuja esiintyy ja huollon ohjeita ja henkistä tukea tarvitaan enemmän, niin tilanne voi olla toinen.

Sekin on syytä huomata, että sitten kun takuuaika on ohi, niin on herttisen yhdentekevää jälleenmyyntiarvon kannalta onko laite virallisesti maahantuotu vai rinnakkaistuotu. Tämä edellyttäen että laitteet ovat kunnossa ja huollot asianmukaisesti tehty. Rinnakkaistuodun pyörän voi laskea kiertoon vähän pienemmällä rahalla, joten tuossa vaiheessa se voi olla jopa etu.

Suurin riski tälläkin kertaa on se, että modaan tämän laitteen kelvottomaan kuntoon niinkuin olen tehnyt kaikille aiemmillekin laitteille :)

Terv. JuhaV