Kirjoittaja Aihe: Rengasasiaa  (Luettu 6650 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Rengasasiaa
« : Kesäkuu 18, 2009, 21:25:02 ip »
Vappuviikolla jouduin vaihtamaan Calistimeen renkaan. Ensiasennuskummilla sain ajetuksi 13543 km. Tämä uusi meni vaihtoon tänään, sillä se oli Silestone-tyyppiseksi kulunut.
Erityisesti se oli siten huono, että se muljahteli asfaltin poimuissa ja kuopissa. Ajokilsoja tuli tälle 6469 km. Tähän saakka olen ajanut takasella aina >12´000, siis pyöreästi tuplat tähän viimeksi asennettuun verraten.
Kummi oli Lasertec.
Ajettuani kumikauppaan sanoi kauppias, heti nostettuaan pyörän nosturille: "No eihän tää oo edes Guzzin rengas!" Kokonsa puolesta se oli kyllä käypä, mutta renkaan merkintöjen mukaan, sitä ei ollut edes tarkoitettu noin raskaaseen pyörään. Siinä - kertoman mukaan - oli yksi kudoskerros vähemmän, kuin niissä kummeissa, jotka on tarkoitettu Guzziin. Renkaassa oli tästä B-kirjainmerkintä.

Näin sähkömiehenä kun en ymmärrä kummien päälle kuin sen, että musta ja pyöreä, niin sain oppia, että renkailla on eroa ja ostaa kannattaa asiantuntijalta.

Hyvää juhannusta ihan kaikille!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2009, 23:59:43 ip »
Minkäs firman kumi se Lasertec on?
Itsellä on ollut Bridgestone BT 020 ja 021, aika lailla Guzzin painoinen ja tehoinen mopo ja kyllä 15.000 km pitäisi olla mahdollinen.
Nyt just laitettiin alle Michelin Pilot Road 2 molempiin päihin, 2-seos rengas, saapi nähdä miten kestää. Tuntuu kyllä ihan hyvältä.  ;D
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2009, 00:18:31 ap »
On mulla ollut Laseretec´iä alla ennenkin, vaan ei tätä "kevytversiota". Siis merkissä ei mitään vikaa vaan tuli väärä kummi alle.
Eli myyjä myi tietämättömälle tavallaan väärän kumin oikeaan pyörään.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2009, 14:25:31 ip »
Lasertec on Metzelerin tuotenimi, osta Marathon 88 niin menee 20000 km, noi Lasertec eturankaatkin kestää jotain 20000 millessä

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2009, 16:56:17 ip »
Jos ajo perustuu etupäässä tourinkiin, niin onhan noita muitakin mukavia renkaita. Esmes Pirellin Diablo Strada on suht mukava rengas, ja allekirjoittaneellakin takanen kesti 13tkm, vaikka siihen mahtui kaikenlaista ajoa rata-ajosta matka-ajoon. Tosin kylmällä kelillä joskus hiukan liukkaan oloinen, säikyttelee, mutta ei vaikuta vaaralliselta, toisin kuin esim. hiukan kulunut Marathon. Toinen kokeiltu ja aika kiva tourinkirengas ja esmes yhden Eurooppaa kiertävän fjärräkuskin suosikki on tuo Michelinin Pilot Road 2. Kestää kutsinkin alla. Niitä varmaan kannattais kysellä vaikka tuolta Calimerolta.
Sitten on vielä tää Dunlopin Tourmax, joka on kiva yleisrengas sekin, mutta eipä sitä nyt ole yli parinkymmenen tuhannen ajoihin kait suunniteltukaan, mutta vähempi pito korvaantuu paremmalla mutkatiemukavuudella ja sensemmoisella, vähän kuten tuon Stradankin kanssa.

Elikkä kunhan nyt listasin hiukan vaihtoehtoja tuon mainitun Marathonin rinnalle. Yksi lapinreissu on niilläkin tehty ja satunnaista kaupunkiajoa useamminkin, mutta ei kovin mielellään tule tehtyä toista. Olkoonkin että kestävät varmaan melkein maaliman tappiin asti, mutta ainakin itse ottaisin mieluummin vaikka hiukan vähemmän kilsoja mutta mutkatiemukavammin ja turvallisemmin, jos ei muuten niin ainakin fiiliksen osalta. Nuo edellämainitut ovat juuri sellaisia, mutkaisempaa tietä mukavammin, muttei ihan niin pitkälle kuin Marathoneilla suoraa tietä. Makuasioitahan nämä tietty ovat, ainakin osittain, ja osittain pyörästäkin riippuvaisia juttuja.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2009, 15:32:54 ip »
Eilen menivät Metzeler Lasertecit vaihtoon 16000 km jälkeen. Edellinen setti kesti 15000 km.  Kestävää kumia kyllä. Sallimuksen ennusmerkki renkaanvaihdon tarpeesta on takanakin muljahtelu suojatien valkoisen maalin reunassa ja perän vippaaminen nastarenkaiden tekemissä urissa. Samalla vaihtuivat etupyörän laakerit.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2010, 23:38:41 ip »
Oli taas asiaa rengaskauppaan. Takapää oli ihan finaalissa, terästä näkyi renkaan sisältä. Matkaa tuli tehtyä 14634 km.
Samalla vaihtui etupään rengas. Ei se vielä lopussa ollut, mutta kuitenkin kulunut runsahasti.

Tässä taannoin olin murheissani ohjausiskarista. Syynä oli ns. voblaus, joka pariin kertaan meinasi tehdä housupyykkiä.
No, nyt se selvisi sekin asia. Etupäähän pistettiin viime kerralla 110/80. Kertoi sen myynyt rengasmies, että se on erinomaisen hyvä ja menee mutkissa hienosti. Sama mieshän sen kelvottoman takarenkaankin myi.
Tänään pistettiin 110/90 alle. Toki sen ymmärrän, että uusi aina "pesee" vanhan. Mutta ero on todella suuri. Nyt pyörä kulkee kuin kiskoilla eikä voblausta esiinny lainkaan. Minä kun edelleenkin olen sähkömies, enkä oikeastaan renkaista ymmärrä syntyjä syviä, olen rengasliikkeen "armoilla". Vaan en ollut tätä ennen sisäistänyt minkälaisia eroja renkaissa on ja mikä on eri merkintöjen vaikutus.

Kannattaa käyttää osaavaa ja asiantuntevaa tekijää!

Uudet renkaat meni alle Kosken Huolto Oy:ssä.
Eikä ollut edes pahan kallis.
Suosittelen ihan kaikille.


Reima

  • Vieras
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2010, 18:31:46 ip »
Norgen tankissa olevan ilmanpaineohjetarran mukaan suositus rengasmerkit ovat Metzeler, Michelin ja Dunlop. Nyt Turskan alla Metzelerin Roadtecit.

Millaisia kokemuksia on muilla kokeneemmilla norjalaisilla sopivista renkaista Norgeen  ???
Ensi kaudelle pitää varmaankin rengassetti päivittää, ainaskin tuo takarengas näyttää kuluvan kovasti vain keskikohdastaan... ;D

Renkaiden vaihdot jätän kyllä kanssa ammattilaisten huomaan, Hämeen Härkätietä retki Koski TL:ään tai sitten talvisaikaan Piikkiössä - hyvä ja halpa kombinaatio kun ei toimi...

 - Reima -

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2010, 21:33:49 ip »
minulla on edessä marathon 110/90 ja takana 150 /70 tourace vobblaa kyllä siin 180km/h mutta jos ottaa laukut pois nii rauhottuu vähän :P

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2010, 12:06:59 ip »
Mulla on varapyörässä ollut jo monta kertaa Metzeler Lasertecit kokoa 160/70B17. B on toinen tapa ilmaista nopeusluokka. Kantavuus ilmoitetaan esim. 73W erikseen ei koon yhteydessä. Massaa on jonkun verran enemmän kuin esim Cali Guzzissa. Takarengas on kestänyt aina vähintään kymppitonnin. Eturengas noin puolitoistakertaisesti. Renkaan kulumiseen vaikuttaa mm käytetty paine ja ajotapa. Painetta pitää olla 2,6 ykspäällä ja 2,9 kakspäällä rengasvalmistajan suosituksen mukaan. Tämä vaihtelee jonkun verran eri rengasmerkeittäin. Ajotavassa suurin vaikuttava tekijä on takajarrun käyttö. Mitä enemmän takajarrua tarjoaa sitä tiuhemmin joutuu rengasta vaihtamaan. Kannattaa ottaa huomioon, ettei vahingossa vaihda renkaan tyyppiä pyörän valmistajan suosituksesta. Lasertecit on perinteistä ristikudostyyppiä. Esim Z6 Roadtec on 0-aste teräsvyörengas. Meinaan kyllä seuraavaksi kokeilla varapyörään Z6:ia. Centaurossa olen pitänyt Z6:ia viimevuosina. Kuluvat vaihtokuntoon pari-kolmetuhatta aikaisemmin vaikka ajotavan pitäisi olla aikalailla samanlainen.
Forza Moto Guzzi!

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2010, 13:45:02 ip »
Mulla on varapyörässä ollut jo monta kertaa Metzeler Lasertecit kokoa 160/70B17. B on toinen tapa ilmaista nopeusluokka.

Eikös tuo B kuitenkin tarkoita Bias-belted eli puolivyörengas? Ristikudosrenkaissa on - tai D ja vyörenkaissa R.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2010, 15:26:19 ip »
Olet oikeassa. Metzelerin sivuila kun katsoo, niin selviää ainakin, että nopeusluokka ilmoitetaan kantavuusnumeron yhteydessä 73H,V tai W jne. Kirjain kokonumeron välissä tosiaankin ilmaisee minkä tyyppinen vyörakenne on kyseessä. Laserteciä on vyöllä ja ilman sillä perusteella. Merkkien täydellistä selitystä en niiltä sivuilta löytänyt. TimoEv:lle kerrottu selitys B:n vaikutusesta kantavuuteen ei suoraan pidä paikkaansa.
Forza Moto Guzzi!

Reima

  • Vieras
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2011, 10:46:35 ap »
Norge - Gran Turska sai eilen uuden rengastuksen. Alla nyt Metzeler Z8:t.
Tällä kertaa ei kannattanut ajaa merta edemmäs kalaan, vaan homma hoitui hyvän palvelun kera RM Heinolla Espoossa. Lahtisen Seija asetti paketin hinnan kohdalleen ja työ hoitui mukavasti kahvia nautiskellen ja baijerilaisiakin katsellessa.
Mukava oli myös vaihtaa muutama sana Guy Wikströmin kanssa  ;D .

Sisäänajolenkki jäi suunniteltua lyhyemmäksi, mutta ensiperstuntuma vaikutti hyvältä ja ainakin korvien välissä fiilis paremmalta, vaikka loppupeleissä eivät ne vanhat Z6:t ihan finaalissa olleetkaan... ;)

http://www.metzelermoto.com/web/catalog/moto/moto_catalogo_schedaDescription.page?categoria=/catalog/moto/sport_touring/none&vehicleType=MOTO&product_id=883909&uri=/metzeler/en_IT/browser/xml/catalog/moto/RoadtecZ8_Interact.xml&menu_item=/products/catalog/sport_touring

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2011, 13:38:33 ip »
Norgessa käytän Metezelerin 880 -renkaita, joilla etupäässä ajaa vajaat 30tkm ja takana vajaa 20 tkm. Matkapyörän renkaita siis...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 07, 2011, 16:53:35 ip »
Norgessa käytän Metezelerin 880 -renkaita, joilla etupäässä ajaa vajaat 30tkm ja takana vajaa 20 tkm. Matkapyörän renkaita siis...

Heps, onko tuota 880:aa norgen takapään kokoa saatavilla? Vai käytätkö jotain muuta kokoa?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125