Kirjoittaja Aihe: Jarruttelua  (Luettu 11098 kertaa)

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #15 : Huhtikuu 22, 2014, 08:50:06 ap »
Ok, kiitos jo etukäteen. Minä mittaan tuon SP:n pulttijaon myös illalla uudestaan, hyvällä lykyllä saattaa olla saman kuin 320 millisissä.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #16 : Huhtikuu 22, 2014, 20:53:35 ip »
SP:n pulttijako on 6x100 ja keskireiän halkaisija 80mm.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #17 : Huhtikuu 22, 2014, 21:37:22 ip »
Jep. Eli adapterin tekoon. 10 milliä oli tuo mitta muuten mun levyissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #18 : Huhtikuu 23, 2014, 10:13:27 ap »
Eli tämän näköinen tulisi välipalan varmaan olla. Levyn pultit tulisivat takakautta noihin upotuksiin. Rei'issä kierre, jotta pultit lukitteella pysyvät kiinni spacerissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #19 : Huhtikuu 23, 2014, 12:17:43 ip »
Kiitos hyvistä kuvista, TT. Tosiaan noinhan ne levyn pultit voisivat pysyä paikallaan. Toinen vaihtoehto voisi olla pinnapultit, ei olisi kiristettäessä levyä pienintäkään pelkoa että pultit löystyisi.

Onko ideoita satula-adapterin suhteen tai voikohan ylipäätään noita alkuperäistä satuloita hyödyntää noiden 320 levyjen kanssa? Liekö 320mm levyjen kitkapinnan leveys lähellekään SP:n levyjen vastaavaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #20 : Huhtikuu 23, 2014, 12:32:24 ip »
No joo, pinnapulteilla on kuitenkin 18 milliä käytettävissä kierteelle, eli riittää.
Kyllä kai niitä omia satuloita voisi tuossa käyttää. Tosin pitää siirtää ulommas tietenkin. Tietenkin eri asia, kannattaako. Kuitenkin jos hommaa samalla nelimäntäiset satulat ja pääsylkän niille. Ei ihan kamalia maksa, kun ostaa purkaamolta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2014, 13:56:42 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #21 : Huhtikuu 23, 2014, 12:57:23 ip »
Mahdollisten kumiletkujen vaihto metallipunosteflonputkiin antaa paremman jarrutuntuman.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #22 : Huhtikuu 23, 2014, 13:41:34 ip »
Joo, olisihan ne nelimäntäiset tietty kivat :) Hieman lisää säätöä vaan vaatii mm tuon pääsylinterin takia. Integroitu säiliö olisi ulkonäkösyistä suotava. Esim tämä voisi olla toimiva: http://www.apracing.com/product_details/motorcycle/master_cylinders/original_adjustable_ratio_master_cylinder/cp3125_family.aspx. Hinta  >:(

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #23 : Huhtikuu 23, 2014, 21:13:42 ip »
Tai tämä. On tarkoitettu tuplaetujarruun.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #24 : Huhtikuu 23, 2014, 21:23:19 ip »
Se on vaan jos ottaa kahdelle kaksimäntäiselle tarkoitetun pääsylinterin, niin se harvoin toimii hyvin kahden nelimäntäisen kanssa. Tuntuma on huono ja arvaamaton. Myöskään vivun liikerata ei riitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #25 : Huhtikuu 23, 2014, 21:40:40 ip »
Onhan se vähän tuurissaan. Jossain oli laskukaava jolla määriteltiin kahvasylinterin koko. Laskelma alkoi jarrupalan pinta-alasta. Laitan tänne jos löydän. Se herätti ihmetystä että vastakkain olevien jarrumäntien pinta-alasta ei oteta huomioon kuin toisen pinta-ala kun taas kaksimäntäsessä liukusatulassa otetaan huomioon tietenkin molempien mäntien pinta-alat.
Itse olen saanut hyvää kokemusta muuttaessani yhdistelmäjarruja erillisjarruiksi jolloin molempia etusatuloita käyttää sama kahvasylinteri kuin kuin yhtä satulaa aiemmin. Pätee kyllä tuon em kaavan suhteen.

Tuossa laittamassani "kolmiosäiliöllä" varustetussa kahvasylinterikuvassa on pieni jekku: jos jonkun seitsemänkymmentäluvun alun Guzzissa on vielä tallella tuo säiliö niin keräilijät saattavat maksaa siitä useita satasia. Itse kreivi DeTomaso on kironnut tuon sylinterin kalliimmaksi yksittäiseksi osaksi pyörässä. Jotenkin oli muotoiluosasto saanut ohi hankintaosaston sujautetuksi tuon piirustukset Brembon tuotantolinjalle ja niitä on valmistettu muutama sata kappaletta. Itsellä parhaillaan oli kolme mutta enää yksi. Yhden myynnillä kustantaa useamman röpöttelyillan.

Tuossa on yksi DeTomaso-tuote jossa on ko jarrunestesäiliö: http://www.ebay.de/itm/MOTORRAD-BENELLI-750-SEI-PROTOTYPE-PESARO-ITALIEN-/111333205170?pt=Motorr%C3%A4der&hash=item19ebf9e4b2

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #26 : Huhtikuu 23, 2014, 22:09:27 ip »
Jossain oli laskukaava jolla määriteltiin kahvasylinterin koko.

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm

Muistaakseni tuon mukaan valkkasin kahvasylinterin ja jopa lapiopääharrikkaan sai jonkunmoiset jarrut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #27 : Huhtikuu 23, 2014, 22:43:48 ip »
Nuo pääsylinterit on englannin ebayssa todella edullisia. Satuloita kannattaa katsoa Keski-Euroopasta, enkkulan satuloissa voi olla suolakylvyn aiheuttamaa jumia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #28 : Huhtikuu 23, 2014, 23:08:49 ip »
Kiits, Ikkala. Otin kuvakaappauksen taulukosta ja panin talteen.

Integroinnin purkamista aikoville sanoisin että niillä kumiletkuilla ei saa alkuperäistä kahvasylinteriä komentamaan kahta satulaa. Pitää olla punosletkut. On kokemusta jo vuosien takaa ja olin jo varma että ei onnistu mutta yllättäen kokeilin jämäkämmillä letkuilla niin alkoivat jarrut pelittää. Takajarrua joutuu vastaavasti polkemaan kovempaa mutta siitä ei ole haittaa kun on pitkä poljinvarsi kuten Caleissa.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #29 : Huhtikuu 24, 2014, 08:24:27 ap »
Hyvä tuo taulukko, kiitos siitä. Tuli itsekin talletettua tuo jemmaan.

Jos ei tuota integrointia lähde purkamaan pois niin oikeastaan pitäisi tuo jalkajarrunkin pääsylinteri vaihtaa isompaan (jos eteen vaihdettu nelimäntäiset satulat). Vakiona tuossa on mielestäni hyvä tuntuma mutta liikerata voisi olla hiukan pienempi.

Hyvä pointti tuo enkkujen suolatilanne, aika harkiten kannattaa suolalle alttiita osia sieltä tilata.