Kirjoittaja Aihe: Lemans 4 etupää  (Luettu 5187 kertaa)

SeTTi

  • Viestejä: 22
Lemans 4 etupää
« : Kesäkuu 11, 2009, 10:53:59 ap »
 

Etupäästä on alkanut tihkuun öljyä, joten keulan huolto on edessä!

  Kahtelin tuolta Stein-Dinse.de sivuilta näitä rasvapatruunoita, sieltä löytyy kymmenkunta eri vaihtoehtoa,,, Lemans 2:sen patruuna 26€, ja rasvapatruuna (22€)malleihin LM1,T3,V35...

Kuinkas näissä eri lemans ja T3/T4-malleissa keulan rakenne poikkeaa toisistaan... Käykö Lemans neloseen jonku muun mallin patruuna?

Olen tilaamassa Stein Dinselta muutakin varaosaa.... joten menis samassa paketissa

http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_126_229?osCsid=4b1135e0f7bd7035320bca341ea48acb

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2009, 16:09:33 ip »
Noi pitäisi käyda LM IV:en:

   300017049
  Gabelst.Bitubo LM 4/5/1000    215,00 € *  Tai mahdollisesti nuo:

    300001019
  Gabelstoßd. Fac LM 1000,Cal.3 bis 90    165,26 € 

Janne K

  • Viestejä: 154
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2009, 20:46:43 ip »
Eikös suomessa pitäny olla joku iskariguru, joka osasi vaihtaa noiden patruunoiden tiivisteet ja öljyt ja näin elvyttää vanhat ajokuntoon? En nyt löydä vanhaa keskustelua mistään  ???

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2009, 22:01:26 ip »
Täällä minä joskus Nevadan iskarit huollatin:

RACING-KAUKONEN
Pekka Kaukonen
ISOKANKAANTIE 59
36600 PÄLKÄNE
   
Puh:    040 8372799
Y-tunnus:    1886565-1


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2009, 10:58:14 ap »
LM¤4:ssa on juuri tuo patruunaetupää. Mielestäni patruunoita ei kannata korjata. En edes ymmärrä miksi koska lienee vaikeata purkaa ko kapinetta niin että sen saa vielä toimintakuntoiseksi. Uusia saa kohtuuhintaan ja useampaa eri jäykkyyttä sen mukaan kuin on ajotapa. Myös säädettäviä patruunoita löytyy. Vuosien saatossa Guzzeissa on käytetty eri tyyppisiä keuloja patruunalla ja ilman sekä erilaisia USD-virityksiä. Patruunakeuloja on ollut enimmäkseen -70 luvun puolivälistä -80 luvun loppuun. Tämä keulapolitiikan diversiteetti on kovasti vaivannut harrastajia ja kaikki eivät ole edes ymmärtäneet että esim. Cali III -mallistosta löytyy jousitus jossa on säätöjä kun superbikessä. Ei ne comp- rebound- jousipaineen säätöruuvit siellä turhaan ole...

mm

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2009, 16:43:47 ip »
Ostin muutama vuosi sitten LM I:seen orkkispatruunat ja vieläkin harmittaa, etten samantien vaihtanut Bitubon patruunoihin. Ne toimii miljoonasti paremmin kuin noi orkkikset, olen antanut Michaelin HMB-Guzzista itselleni kertoa. No, ensi talvena lemuri menee palasiksi muutenkin.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

SeTTi

  • Viestejä: 22
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2009, 22:13:13 ip »
Kiitoksia viesteistä!

Itse näin "laman keskellä" aattelin säästellä harrastuksissa,,, eli elättelen toivoa noiden kahden kympin patruunoiden perään...? Mutta köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa! :)


   Tässä tulee keulasta muutama linkitetty kuva; mulla on käsitys että tämän laitteen etuiskarit on lemans nelosesta...?

http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/423255/cat/500/ppuser/17327

http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/423254/cat/500/ppuser/17327

http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/423253/cat/500/ppuser/17327

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2009, 20:07:04 ip »
Tuonnäköistäkin Bitubon keulaa ovat LM4:n laittaneet. Jos oljyvuoto on tuon teleskoopin yläpäässä näkyvän "tulpan" alta, ei patruunaa tarvitse välttämättä vaihtaa. Kuvassa tulppa on murjottu liian sisään ja tiivisterengas puuttuu. Tulpan saa muistaakseni irti painamalla ja kiertämällä. Tulpan alla on jousi. Jousen alla on mäntä, missä o-rengas. Kun tulpan ohi pääsee vettä jousitilaan männän päälle, se hapettuu/juuttuu kiinni ja alkaa vuotamaan vaimenninpatruunan öljyä jousitilaan. Sama tapahtuu myös kulumisen seurauksena, mutta se tulpan ympärillä ulospäinkin näkyvä tiivisterengas kannattaa pitää kunnossa. Tiivisterengas on helppo vaihtaa, ja tulppakin irtoaa vasta sen poistamisen jälkeen. Jos vuotoa ei ole, voi jousisylinteriä putsata ja voidella  vaikka silikoni tms vedenkestävällä öljyllä/rasvalla. Vuodon seurauksena vaimennus häviää aika nopeasti. Jousi+mäntä hoitavat samaa hommaa kuin kaasuiskarin kaasutila(+mäntä). Elikkä mahdollistavat iskaripatruunan männänvarren aiheuttaman tilavuuden muutokesen. Patruunan osat on liitetty toisiinsa kierteellä ja tiivisteenä on o-renkaita. Yläpään sylinteriosa on irrotetteva ja sylinteri ja mäntä puhdistettava ja
hiottava sileäksi. Pahat syöpymät tietysti mitätöivät korjausyrityksen. Patruunan kasaus uusilla tiivisteillä on oma ongelmansa koska se täytyy saada täyteen öljyä. Ilmaa ei saa jäädä yhtään patruunan sisään jousimännän alle! Öljyksi laitoin joskus aikoinaan 10w iskunvaimenninöljyä. Täyttöongelman ratkaisin kasaamalla patruunan öljyyn upotettuna. Eri juttu on sitten kannattaako jne. mutta kahdenkympin patruuna???  Varren tiivistettä ei tarvinne vaihtaa ja o-renkaita saa tiiviste/laakerikaupasta.
Siinä keulassa, missä on se paluuvaimennuksen säätönuppi tuon tulpan tilalla, on vaimenninpatruuna teleskoopin pohjalla. Siinä on samanlainen jousimäntäsydeemi alimmaisena. Arvatkaas mitä tapahtuu kun jousitila täyttyy öljyllä? Saan niistä ehkä vielä hyödynnettyä yläpään säätöyksiköt ja männänvarret joskus? Mielestäni jousen käyttö tässä paineistetun typen sijaan tuntuu jotenkin kummalliselta? :o Säästetty jotain jotenkin? Voishan siihen sitten rakentaa kaasutiiviin tilan sen jousen tilalle.
Sohc van Helmi.

SeTTi

  • Viestejä: 22
Vs: Lemans 4 etupää
« Vastaus #8 : Heinäkuu 05, 2009, 15:28:39 ip »
Muchas gracias kullekkin informaatiosta!

Tavailin tonnisen sp:n workshop manuaalia, siinä kerrotaan keulaöljyn määräksi 0,090.litraa agip f. 1 atf dexronia, eli automaattilootaöljyä, tuon öljyn  tehtävä on pelkästään voidella keulaa?

Keula on nyt pöydällä puhdistus vaiheessa,,, stefat menee vaihtoon ainakin vaihtoon...
Avasin noitten patruunoiden päädyt; noin sentin verran täys öljyäkin kummassakin, eli patruunat ei vuoda..

Mitä öljyä näissä patruunoissa yleensä käytetään? Jos laittais uudet litkun sisään..

Tää kesä menee ihan rauhallisesti pikku matkoja ajellen, sain vihdoin ja viimein kakspuolikkaan rataSetin nippuun jolla pääsen radoilla käymään... Joten Guzzi ei tarvitse olla ihan kisakunnossa...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2009, 19:35:14 ip kirjoittanut SeTTi »