Kirjoittaja Aihe: California Vintagen sisäänajo  (Luettu 14371 kertaa)

AIF

  • Viestejä: 14
California Vintagen sisäänajo
« : Kesäkuu 05, 2009, 11:51:43 ap »
Tervehdys,

pitkän ajan unelma on toteutumassa ja kk päästä pitäisi lähteä ajamaan uudella, tuliterällä Moto Guzzi California Vintagella. Wuhuu.

Mietityttää kuitenkin sisäänajo, miten se pitäisi toteuttaa oikein, niin että kone ei kärsi. Millä kierroksilla pitäisi pyrkiä ajamaan ja miten pitkään? Kannattaako ensimmäisen 1000 km aikana kyydittää ketään? Ajaa pitkiä matkoja motaria?

En ole koskaan ajanut yhtään moottoripyörää sisään, ajanut vain käytettyjä pyöriä joten en ehkä osaa edes kysyä oikeita kysymyksiä. Auttakaa. :)

-Denis

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2009, 13:22:21 ip »
Onneksi olkoon uudelle pyörälle!  ;D  ;D  ;D

Minua Piikkiössä neuvottiin seuraavasti:
Ensimmäisen 1000 km:n matkalla ei:
- saisi ylittää 5000 rpm.
- saa "vedättää" 5-vaihteella ja pienillä kierroksilla.
- saa kovia kiihdytyksiä ja ns. revittelyä tehdä.
Lisäksi:
- Pitäisi ajaa vaihtelevalla nopeudella ja vaihtelevalla kierrosluvulla. Voi tietenkin ajella motarilla, mutta onkos se nyt kivaa? Tarkoitan, että mutkatietä on mukavampi...

Nuo olivat ekalle 1000 km, mutta jatkoin sitä n 2000 km:iin

Tämän lisäksi oma-aloitteisesti tein ihan eka päivinä monta "rajua" jarrutusta sekä käsi-, että jalkajarrulla. Näin jarrut mukautuvat hyvin käyttöön. Tiedä sitten onko tarpeellista.
Sen jälkeen ihan normaalia ajoa ja hunajan pyyhkimistä suupielistä...


AIF

  • Viestejä: 14
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2009, 13:30:20 ip »
Kiitos!

Ajan todella paljon kaupunki - kaupunki ajoa, ja meinasin että saako mennä 120km/h alueelle vai nouseeko kierrokset liikaa, luulisi kuitenkin tolla koneella menevän HELPOSTI 120km/h alle 5000rpm :D

Mutta ei kuullosta mitenkään mahdottomalta toteuttaa. Minulla on aika usein naikkonen kyydissä, ja mietin että onko se sitten paha ku pyörälle istuu ylimääräiset 60-70kg? :)

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #3 : Kesäkuu 05, 2009, 18:13:05 ip »
Ensimmäisen 100 000 km:n matkalla ei:
- saa "vedättää" millään vaihteella ja pienillä kierroksilla. :D ;D

MakikEr

  • Viestejä: 106
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2009, 18:35:33 ip »
Kovasti onnea Vinttagelle ja toki myös onnelliselle omistajalle.
Oman Vinttagen sisäänajosta on jo kolmisen vuotta, mutta samoja asioita mietin kun sisäänajo piti tehdä. Netistä katselin mielipiteitä ja nehän on kaikki totta kun kerran netissä ovat. Yleinen mielipide oli tuolloin, että sisäänajo tehdään yleensä liian varovasti jolloin männänrenkaat eivät istahda paikoilleen parhaalla mahdollisella tavalla. Koneelle pitää antaa kakkua ja kiihdytellä reippaasti sekä tehdä oikein kunnollisia moottorijarrutuksia. Tämä kaikki tietysti tuon mainitun 5000 kierroksen rajoissa. Ajon on hyvä olla vaihtelevaa eikä tasaista hyrryytystä jollakin 3000 kierroksen vauhdilla. Ja tietysti se öljynvaihto 1000 km jälkeen.

Reipasta kättä kaasulle ja turha varovaisuus pois.
-MakikEr-

Janne K

  • Viestejä: 154
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2009, 20:46:02 ip »
Sisäänajo on pitkälti uskon asia. Helläkätisyys on varmasti hyvä asia laakereiden mukautumiselle, mutta sylinterien tiivistymisen osalta on olemassa myös toinen koulukunta: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

==> Rajuja kiihdytyksiä, tosin äärikierroksia välttäen

Oikein kunnon onnistuminen tuossa vaatisi kuitenkin ilmeisesti että käyttäisi alussa mineraaliöljyä ja vaihtaisi jo melko aikaisin öljyt. Yritin tuota menetelmää nykyisen autoni kanssa ajamalla Hki-Lahti-Hki menetelmällä 80-120km/h vuorotellen kaasu pohjassa, vuorotellen moottorijarrutuksessa. Vei se silti volkkaridieseleiden tapaan öljyä ekalla 30 tonnilla, mutta reilusti vähemmän kuin isäni auto. Mitään tilastollista merkitystä tuolla otoksella ei ole...

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2009, 20:50:11 ip »
Kiitos!

Ajan todella paljon kaupunki - kaupunki ajoa, ja meinasin että saako mennä 120km/h alueelle vai nouseeko kierrokset liikaa, luulisi kuitenkin tolla koneella menevän HELPOSTI 120km/h alle 5000rpm :D

Mutta ei kuullosta mitenkään mahdottomalta toteuttaa. Minulla on aika usein naikkonen kyydissä, ja mietin että onko se sitten paha ku pyörälle istuu ylimääräiset 60-70kg? :)
muistaakseni toi 5000kierrosta V-vaihteella on 150km/h tosta kyydityksestä en muuta osaa sanoo kuin että itse ajaisin esimerkiksi viikonloppuna yksin tuon 1000km. ja sit huollon jälkeen kahdestaan mutta tää on oma ajatus vaan

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2009, 21:55:47 ip »
Eiköhän Guzzille ole ihan sama, onko kyydissä 80 kiloinen kuski ja 60 kiloinen daami vai 150 kiloinen kuljettajanköriläs itsekseen. Pääasia on, ettei vedätä liian pienillä kierroksilla - tämä pyörä ei ole harrikka - eikä ylitä kovin paljoa sitä 5000 kierrosta.

Hankalintahan näissä nykyGuzzeissa on tuo reippaasti liian harva välitys - kone käy kaikkein kauneimmin siellä 4-5' välissä, jolloin vauhdit vitosella ovat jo Saksanbaanan luokkaa. Toista se oli ennen...

Todistaa -79 mallisella ajava  ;D

merkava

  • Viestejä: 4
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2009, 23:46:06 ip »
Sisäänajo on pitkälti uskon asia. Helläkätisyys on varmasti hyvä asia laakereiden mukautumiselle, mutta sylinterien tiivistymisen osalta on olemassa myös toinen koulukunta: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

==> Rajuja kiihdytyksiä, tosin äärikierroksia välttäen

Oikein kunnon onnistuminen tuossa vaatisi kuitenkin ilmeisesti että käyttäisi alussa mineraaliöljyä ja vaihtaisi jo melko aikaisin öljyt. Yritin tuota menetelmää nykyisen autoni kanssa ajamalla Hki-Lahti-Hki menetelmällä 80-120km/h vuorotellen kaasu pohjassa, vuorotellen moottorijarrutuksessa. Vei se silti volkkaridieseleiden tapaan öljyä ekalla 30 tonnilla, mutta reilusti vähemmän kuin isäni auto. Mitään tilastollista merkitystä tuolla otoksella ei ole...

Ellei asiassa ole lähiaikoina tapahtunut jotain muutosta, on kaikissa uusissa moottoreissa mineraaliöljyt juuri sisäänajon takia.

Itse en ole koskaan päässyt uutta moottoria sisäänajamaan mutta jos moinen tilaisuus joskus tulisi, tekisin itse "rajun" sisäänajon niinkuin Motoman suosittelee. Luin aikanaan Fiatin ilmoituksen 70-luvulta jossa kerrotaan että Fiat on luopunut (perinteisestä) virallisesta sisäänajovaiheesta, moottoreita saa käyttää normaalisti heti alusta lähtien. Jutussa kuitenkin neuvottiin välttämään jatkuvaa tasakierroksilla ajoa.

Itse uskon olettamusta jonka mukaan sisäänajo-myyttiä ylläpidetään uusien (liukkaiden) renkaiden, oudon pyörän/auton, jarrujen* yms takia.

* Jarrujen sisäänajo taas tulisi suorittaa voimakkaita jarrutuksia välttäen. Sisäänajon puute voi aiheuttaa heikkoa jarrutustehoa, lasittumista ja tästä johtuvaa jarrujen kuumenemista.

Täytyy tosin lopuksi todeta että turha tällaisten asioiden takia on yöuniaan menettää  ;) Eivät ne elämän ja kuoleman kysymyksiä ole, varsinkaan siviilikäytössä. Omasta luonteesta kun vaan löytyy vähän perfektionistin vikaa niin tällaiset seikat kiinnostavat.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #9 : Kesäkuu 06, 2009, 10:09:47 ap »
Ei 2000-luvulla tarvitse moottoreita "ajaa sisään".
Järki mukana alusta lähtien, niin kyllä se siitä. Liian pienet kierrokset on yhtä tuhoisia moottorille kuin ylikierrokset.
Moottorit on tehty ajamista varten. Vaihtelevaa ajoa, hellää huoltoa ja vikojen korjaamista heti niiden ilmaannuttua.

Ennen vanhaan oli rakennetuille auton moottoreille sisäänajo-ohje:
Sitten kun säädöt on kohdallaan, mennään maantielle ja aloitetaan siisäänajo. Kiihdytetään isoimmalla vaihteella (ohjeen tekoaikaan paremmissa autoissa oli viisi vaihdetta, tavallisissa neljä) 60km/h -->90km/h, sen jälkeen moottorijarrutuksella takaisin 90km/h -->60km/h. Tee tämä parikymmentä kertaa. Sitten 100km lenkki päälle vaihtelevilla kierroksilla ja tallille öljynvaihtoon.
Tämä siis 80-luvulla
Tämäkin vielä! ! !

Vacilando

  • Viestejä: 85
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2009, 11:27:13 ap »
Onneksi olkoon vaan. :), mutta, eikö nykyään tule mukaan ollenkaan ohjekirjaa, kun ostaa pyörän ??(manuaali kai toisin sanoen).Oman Cali -94 ostin tietty vanhana, ja mukana tuli myös vanha ohjekirja, jossa (tosin Eng.kielisenä) neuvotaan miten suoritetaan sisäänajo.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2009, 17:59:47 ip »
Onneksi olkoon vaan. :), mutta, eikö nykyään tule mukaan ollenkaan ohjekirjaa, kun ostaa pyörän ??(manuaali kai toisin sanoen).

Mä sain sellaisen käsityksen, että aloittaja saa guzzinsa vasta n. kuukauden päästä.

Manuaalihan löytyy kyllä myös teh internetsistä http://www.guzzista.com/manualcalifornia/calivintage_itaengfreger.pdf

AIF

  • Viestejä: 14
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #12 : Kesäkuu 18, 2009, 21:49:36 ip »
Nyt tuli pyörä. Eikä lähde käymääN! >:

Tuli ilmi että pyörä on vm. 2006 ei ole kuitenkaan ajettu. Tankissa on kuitenkin joskus ollut bensaa joten mitä todennäköisimmin se on joskus laitettu käymään ainakin kokeeksi.

Isän kanssa saatiin vika paikannettua ainakin niin siihen pisteeseen että polttoainetta ei mene sylinteriin, tulppa on aivan kuiva ja kipinää tulee. myös ruiskauttamalla bensaa tulpan reijästä sisään ja yrittämällä käymään pyörä on luvannut. Ei kuitenkaan käynnisty kunnolla. Polttoainetta ei pääse sylinteriin asti.

Mitä voi johtua? Onko mahdollista että bensa on kuivunut ruiskuun jonka seurauksena tukkinut jotain suuttimia? Mikäli näin on käynyt niin mikä avuksi? Saksan liikkeeseen joutuu ainakin soittelemaan ja kyselemään mitä ne voi/aikoo tehdä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #13 : Kesäkuu 18, 2009, 22:00:38 ip »
Kuulostaa samalta kuin vuonna ´95 kun muuan kaveri oli ostanut raskaasti ylivuotisen BMW K 75:n. Oli ajamaton ´02. Ruiskut piti aukaista ja putsata ja sitten toimi.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

AIF

  • Viestejä: 14
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #14 : Kesäkuu 18, 2009, 23:34:56 ip »
Tuo voi olla.

Olisiko jollain ohjeita siihen miten ruiskuun pääsee käsiksi? Vielä en ole keksinyt miten edes tankki irtoaa.