En minä voi ymmärtää, mitä hyötyä siitä snorkkelista olisi? Laskeskelin muistaakseni aikanaan, että sen päässä pinta-ala oli pienempi kuin kahden 40mm kaasarin yhteenlaskettu pinta-ala.
Lisäksi mulla oli sellainen elektroninen lämpömittari vähän aikaa kiinni ilmanputsarin edessä kun mittailin, lämmittääkö kone merkittävästi imuilmaa ilman snorkkelia. Lämmittäähän se, mutta yli 60km vauhdissa ei pysty huomaamaan kuin 1-2 asteen eron (mittari taisi välillä muutenkin näyttää tuota samaa eroa vaikka kone oli kylmä ja pyörä tallissa).
En usko, että snorkkelilla on mitään vaikutusta vääntöön - maalaisjärjellä siihen vaikuttaa ainoastaan tuon varsinaisen putsarilta kaasarille menevän pätkän pituus.
Tosin veikkaisin, että Lafra compit ovat mulla suurempi syy ääneen kuin imu. En tiedä, jaksaako ajella Helsingistä Ahvenistolle kuulemaan että ääniä oli liikaa...