Kirjoittaja Aihe: Karstaa männän päällä?  (Luettu 3227 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 860
Karstaa männän päällä?
« : Toukokuu 12, 2009, 08:28:00 ap »
Terve!

Huomasin eilen illalla venttiilinsäädön yhteydessä, että Cali-07:n oikean puolen tulppa oli hieman tummemman(nokisuutta hiukan) näköinen kuin vasen ja kurkistin uteliaisuuttani tulpan reiästä sylinteriin. Männän päällä oli hieman karstaa, vasen puoli oli aivan puhdas. Mistähän moinen voisi johtua? Pikkutulppia en kerenny vielä tarkastamaan. Mopolla ajettu 19tkm. Koneen käynnissä en ole huomannut mitään sen erikoisempaa, kuin miten erikoisen mukavaa se yleensäkkin on. Tuttu bemarimies heitti, että kyse vois olla ruiskujen balanssista? Takuuaikakin meni pahalainen ohi pari kuukautta sitten, eikä tietenkään tullut tarkastettua tilannetta silloin. Viime yönä nukuttikin huonosti..

t. Jouko

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Karstaa männän päällä?
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2009, 12:04:03 ip »
Niin, jos se ois vaikka silleen, että kun siinä kalivieterissä on kerran semmoset yhdistelmäjarrut, niin jospa siinä sitte on myös yhdistelmäruisku, joka aukoo kevyellä kaasunkäännöllä vaan toista läppärunkoa, ja vasta kunnon survaisulla molempia. Eli oot siis käsitelly sitä aivan liian hempeäkätisesti. TS. ronskimmat otteet kehiin kalivieterin päälle noustessa ja eikun hanaa.   ;D

Varmaan semmoinen synkkaus vaikka vaan varmuuden vuoksi ei ois pahitteeksi sekään, mutta muista laulattaa konetta aina välillä, se vaan tykkää siitä.  :)

Vaikkei nyt olekaan vielä keksiviikko, niin piti kumminkin heittää ennenaikainen keskiviikkokevennys.  ;D

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: Karstaa männän päällä?
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2009, 16:18:37 ip »
Jep. Koska Calivieteri kulkee hyvin matalillakin kierroksilla konetta tuntemattomat eivät hoksaa  että siellä on vanhan ajan kierroskone. Eli viiden tonnin kohdalla alkaa toisenlainen elämä.
Hanaa vaan ja karstat pellolle.

Molemmilla tyyleillä on kiva ajaa.

-b-

mini

  • Viestejä: 32
Vs: Karstaa männän päällä?
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2009, 18:57:21 ip »
Riku Mororissa sain huollosta ohjeet pistää Kustiin 98 bensaa, jotta karstaa ei tulisi. Itse en ymmärtänyt, miten bensan oktaaniluku voisi karstaan vaikuttaa, joten olen ajanut ihan 95:lla, kun ohjekirjakin kertoo sen riittävän. Enkä ole kuullut koskaan nakutustakaan, joten riittänee.
Mutta, että toinen puoli on erilainen, kertoo kyllä siitä, että palamisessa on eroa. Siis balanssi kannatta varmaankin pistää kuntoon!

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Karstaa männän päällä?
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2009, 07:49:34 ap »
Siis: Ensin balanssi kuntoon, ja sitten kierrokset koilliseen! Kiitos.

Jouko

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Karstaa männän päällä?
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2009, 10:36:12 ap »
Riku Mororissa sain huollosta ohjeet pistää Kustiin 98 bensaa, jotta karstaa ei tulisi. Itse en ymmärtänyt, miten bensan oktaaniluku voisi karstaan vaikuttaa, joten olen ajanut ihan 95:lla, kun ohjekirjakin kertoo sen riittävän. Enkä ole kuullut koskaan nakutustakaan, joten riittänee.

Olen minäkin moisen ohjeen kuullut kerrottavan, ja kyllä sillekin perustelunsa löytyy, ja vaikuttaisi käytännössä toimivalta systeemiltä.
Siis tarkoitus ei ole korvata sitä ysivitosta kokonaan ysikasilla, vaan aina silloin tällöin voisi sen ysivitosen väliin ajaa tankillisen ysikasilla, tai mieluummin vaikka tuolla Shellin korkeampioktaanisella. Se ilmeisesti auttaa osaltaan pitämään koneen systeemeineen puhtaampana ja parempikäyntisenä. Toki bensansyöttö ja kone pitää säätää kohdilleen joka tapauksessa. Eli homma ei korvaa kunnon säätöjä, vaan lähinnä ajaa sellaista ajoittaisen 'lauantaiaamun pikasiivouksen' virkaa.

En ole insinörtti, joten jätän aiheesta kinastelun suosiolla muille ja mielellään toisille foorumeille, mutta näin siis tosiaan kuuluu yksi useammankin huoltomiehen antama neuvo. Normaaliin ajoon saati koneen käyntiin, tehoon tms. tuolla korkeaoktaanisemman bensan valinnalla ei toki ole mitään vaikutusta.

Lainaus
Siis: Ensin balanssi kuntoon, ja sitten kierrokset koilliseen!

Eikun ensin balanssi kuntoon, sitten kierrokset koilliseen, ja sitten sankarimme ohjaa nyt iloisesti kirmaavan tammansa kohti auringonlaskua ja uusia seikkailuja.  ;D