Öljystä mitään ymmärtämättömänä sähkömiehenä olen jo vuosia ostanut Motonetistä Valvoline 20W-50 -öljyä. Se on moottoripyöräöljyjen joukossa myymälöiden hyllyssä. Maksaa rapiat 6€/l.
Ko. öljyä mittatikun mukaan vaihtovälin ollessa 5000 - 7000 km, enkä ole mitään kummallista kokenut moottorin suhteen. Samaa kilkatusta ja kalinaa se on aina pitänyt...
Tutustuin ahkerasti öljyasioihin, kun tuohon Ranskan riemuun ( Citikka C8 ) piti vaihtaa lootaöljy. Veholla oli vain kullattuja purkkeja Citroen Gear... öljyä, 56 € /l. "Se vaatii merkkiöljyn, kun se automaattilaatikkon turbiinin kehäpyörän lauhduttimen huokaisijan kannattimen liukuputken laakerin...pläääpläääplää..." Noh, Motonetista Valvolinen ao. Gear Box Huile 12 €/l ja - voilá! Pelittää se auto - siltä osin...
Oliskohan kuitenkin niin, että a) ostaa riittävän laadukasta öljyä b) vaihtaa n. 6000 km:n välein c) muutenkin tarkkailee öljytikkua, niin ongelmia ei ole.
Hifistithän tietenkin käyttävät racin raasereissaan vain kullatun suodattimen läpi valutettua argentiinalaista puhvelinsorkkaöljyä, mutta Calistimeen sitä ei viitsi kuitenkaan. Kun sentäs 5 x kesässä vaihtuu kaikki öljyt...