Kirjoittaja Aihe: V-2 moottori  (Luettu 10457 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
V-2 moottori
« : Helmikuu 09, 2006, 03:25:02 ap »
Onko Guzzin V-2 voimalaite pitkittäin vai poikittain rungossa , ja millä perusteella ?

Erilaisia näkemyksiä on olemassa. :O

I.H.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
V-2 moottori
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2006, 03:38:50 ap »
Kampiakseli sen sanoo: pitkittäin.

Lähes kaikkiin muihin valmistajiin verraten poikittain. :D
Mun mielestä taas kone on oikein päin. Ota näistä sitten selvä. Mutta teknisesti siis kampiakselin mukaan katotaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olli

  • Viestejä: 264
V-2 moottori
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2006, 07:44:49 ap »
Pitkittäin. Kampiakselin mukaan se tosiaan määritellään.

Vaihda sen V2:n paikalle vaikka V8 ilman että käännät sitä konetta, eli  tyyliin BossHoss. Polvien edessä molemmilla puolilla on neljä  sylinteriä pituussuuntaisessa rivissä. Eikö V8 ole silloin selkeästi  pitkittäin. Tiputa sitten niitä sylintereitä pois, mutta älä taaskaan  käännä konetta. V6 pitkittäin, V4 pitkittäin, V2 pitkittäin vai  kääntyikö se poikittain?

  Olli

PS: Siinä Moto Guzzin omassa V8:ssa kone oli muistaakseni poikittain.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
V-2 moottori
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2006, 13:08:01 ip »
Minusta alan lehditökin "sekoilee" tässä asiassa. Välillä puhutaan ristiin. Jotkut määrittelevät sen sylinterien asennosta. Eli sen mukaan Guzzin kone olisi poikittain.  "Virallisempi" määritelmä taitaa olla kampiakselin mukaan, eli pitkittäin.
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

I.H.

  • Viestejä: 1 264
V-2 moottori
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2006, 13:52:32 ip »
Niin , minunkin mielestäni Guzzin kone on pitkittäin siis kampiakselin mukaan.

Moto- Ykkönen lehdessä 1/2006 on juttu KTM 950 Supermoto koeajossa, jossa

kerrotaan ko supermoton moottorin olevan pitkittäin, vaikka kampiakseli on poi-

kittain. Tästä jutusta meikäläinenkin jutun siementä löysi.

I.H.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2006, 13:58:00 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

TimoStone

  • Vieras
V-2 moottori
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2006, 01:37:05 ap »
Olen aina sanonut, että Moto Guzzin moottori on oikeinpäin. Messuillakin kävin mukavaa "keskustelua" sellaisten miesten kanssa, joiden pyörässä veto on tehty puimakoneen remmillä...:prof:
Kyselin ihan vain piruuttani kuinka nopeasti tulpat vaihdetaan tai venat säädetään...Oli ihan pakko!!!Hihihihihihihi:vau::vau::vau::vau::vau::D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Jullu

  • Viestejä: 29
V-2 moottori
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2006, 06:12:06 ap »
Sekä Amer.puimakoneen että Italialaisen maamoottorin omistavana huomauttaisin, että remmivetoisen tulpat vaihtuvat yhtä nopeasti kuin Guzzinkin. Venttiilien säätämiseen puimakone on yli puolivuosisataa käyttänyt hydraulisia nostimia joten ei siitäkään oikein keskustelua saa aikaan...
Muuten olen sitä mieltä, että Italialaisesta löytyy sentään SIELU, jota jenkkipoika ei pitemmistä perinteistään huolimatta ole aikaan saanut.

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
V-2 moottori
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2006, 06:26:51 ap »
Tämäkin asia on jostain ihmeen syystä näitä elämää tärkeämpiä juttuja. Tai no, ainakin melkein.  Korventaa pahasti, kun lukee muuten ihan asiallisen oloista juttua jostain Guzzista ja sitten toimittaja ryhtyy puhumaan Guzzin perinteisestä poikittais-twinistä :X :X. Pakanat pilkkaa pyhää asiaa!!

Kokeilkaapa muuten laittaa googgeliin vaikka haku "Guzzi transversal engine". Mulle tuli nyt kun kokeilin ensimmäisenä vastaan juttu todella eksoottisesta Centaurosta, jossa on " eight-valve transversal V-twin engine with single overhead cams". Kaikkea ne jätkät on rakentaneet, mutta liekö kukaan nähnyt.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
V-2 moottori
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2006, 07:18:02 ap »
Ei pitäisi vitsailla toisten merkkien omistajille Guzzin helposta huollosta - Nevadan ilmanputsarikysymys on edelleen vastausta vailla.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
V-2 moottori
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2006, 07:22:09 ap »
PS: pistäpä hakukoneeseen "Guzzi transverse engine", niin tulee noin 9910 osumaa - kaikki väärin, tietysti.
Emeritus-guzzisti

TimoStone

  • Vieras
V-2 moottori
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2006, 08:14:53 ap »
Nevadan ilmanputsari on ihan helppo vaihtaa! :cool:
 Kun siihen ensin pääsee käsiksi...:(

Olli

  • Viestejä: 264
V-2 moottori
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2006, 09:47:09 ap »
Vierailija kirjoitti:
Lainaus
PS: pistäpä hakukoneeseen "Guzzi transverse engine", niin tulee noin 9910 osumaa - kaikki väärin, tietysti.
Ei välttämättä ihan kaikki. Vuonna 56 Guzzin kilpapyörässä V8 oli poikittain, kuten tästä nähdään. Haulla "Guzzi transverse engine V8" saadaan 451 osumaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2006, 12:14:00 ip kirjoittanut Olli »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
V-2 moottori
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2006, 14:55:09 ip »
Totta, tuota en ottanut huomioon.
Pakko myöntää, että en tarkistanut kaikkia 9910 osumaa.
Emeritus-guzzisti

  • Vieras
V-2 moottori
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2006, 05:36:32 ap »
Eihän tuossa väliä onkos ne sylinteri pitkittäin tai poikittain kunhan ovat enemmän kun yksi. Pääsee toisella kotiin jos toinen pimenee. On puimakone ja pari maamoottoria.

Ennen vanhaa kun ajelin saaristopyörillä(brittipyörillä) jossa vaan yksi sylinteri tuli kyllä käveltyä jos se ainut sylinteri lakkas toimimasta. Viimeistään silloin tuli koettua ettei mp-kengät/saappaat ovat tehty kävelyä varten.

Se että pyörässä pitää olla kolme sylinteriä tai enemmän menee jo mielestäni ylivarovaisuuteen. Kun istuis pelastusveneessä pelastumispuku ja pelastusliivit päällä Silja-Linen risteilymatkalla.