Tässä on kaksi eri vaihtoehtoa. Joko väkästää jonkilainen johtohässäkkä joka toimahtelee kauniilla säällä tai tehdä kerralla kunnollista. Tuohon ensin mainittuun en osaa neuvoa...
Mutta tuohon jälkimmäiseen osaan:
- Käytä jatkottomia yhtämittaisia johtimia aina, kun se vain on mahdollista.
- Käytä riittäviä poikkipintoja. Minä tekisin 1,5 mm2 kokoisesta minimissään. ( MKEM 1,5 mm2 tai AJ 1,5mm2 )
- Käytä vedenpitäviä liittimiä ( AMP superseal, myytävänä ihan julkisesti )
http://www.tsp.fi/pdfs/vesitiiviitliittimet.pdfNäillä on helppo tehdä esim. jatko siten, että jos joudut irroittamaan etupään pyörästä, ei tarvitse aina joka johtoa erikseen pujotella ja ruuvata...Näinhän nämä ovat esim. MG:ssa.
- Jos joudut jatkamaan / haaroittamaan niin käytä "räikkäpihtejä". ÄLÄ puristele sellaisilla peltisillä "monitoimipihdeillä". Niillä saa aikaiseksi vain vikapaikkoja.
- Jos joudut puristelemaan "Abikoliittimiä", niin hanki sellaisia, joissa on eristys. Ja vielä parempi on pujottaa kutristesukkapätkä johtoon.
Sen jälkeen se liittimen päälle ja kutista ne lämpöpuhaltimella. Näin saat kosteuden ( veden ) pitävät liitokset.
- Käytä erivärisiä johtoja ( Vihreä on vilkku, musta on miinus, keltainen on valo jne. ) On paljon helpompi asentaa / etsiä vikaa.
- Muista suojata "kaikki" sulakkeilla!!
- Kaikissa paikoissa, joissa johdin voi hangata runkoon tms. käytä suojaletkua/putkea. Sillä saa myös kaunista jälkeä...
- Ja muista maadoitus kunnolla runkoon ja sen suojaus vaikkapa akkunapalakalla. Ei sitten korruptio iske...
Hinta- ja työaikaero hyvin tehdyllä ja pikaisesti roiskaistulla on kuitenkin suht. pieni.
Missäpäin kaunista Suomea on tarkoitus sähköhommia tehdä? Jospa vaikka osaisin mekaanista apua...