Kirjoittaja Aihe: Johtovyyhdit  (Luettu 2687 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Johtovyyhdit
« : Huhtikuu 23, 2009, 08:22:22 ap »
Olisiko jollain jakaa hieman kokemuksia pyörän johtosarjan tekemisestä? Alkaa tuossa omassa näkymään aikaisemmat ja nykyisemmät omistajat, kova käyttö ja italialainen laatu. Kiinnostusta olisi custom-työnä tehtävään sarjaan, sillä sähköisiä toimintoja olisi tarkoitus osin karsia ja osin lisätä.
Teoria ja käytäntö aiheesta kiinnostavat.
Laitanko listalle haluamani komponentit, toiminnot jne ja sitten ryhdyn hahmottelemaan näiden välille johtoja? Kuinkas siirrän tämän ajatuksen käytäntöön? Samalla kiinnostaisi vaihtaa katkaisijarungot ja kaikki ohjaustangon nappulat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Johtovyyhdit
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2009, 10:39:22 ap »
Tässä on kaksi eri vaihtoehtoa. Joko väkästää jonkilainen johtohässäkkä joka toimahtelee kauniilla säällä tai tehdä kerralla kunnollista. Tuohon ensin mainittuun en osaa neuvoa...
Mutta tuohon jälkimmäiseen osaan:
- Käytä jatkottomia yhtämittaisia johtimia aina, kun se vain on mahdollista.
- Käytä riittäviä poikkipintoja. Minä tekisin 1,5 mm2 kokoisesta minimissään. ( MKEM 1,5 mm2 tai AJ 1,5mm2 )
- Käytä vedenpitäviä liittimiä ( AMP superseal, myytävänä ihan julkisesti ) http://www.tsp.fi/pdfs/vesitiiviitliittimet.pdf
Näillä on helppo tehdä esim. jatko siten, että jos joudut irroittamaan etupään pyörästä, ei tarvitse aina joka johtoa erikseen pujotella ja ruuvata...Näinhän nämä ovat esim. MG:ssa.
- Jos joudut jatkamaan / haaroittamaan niin käytä "räikkäpihtejä". ÄLÄ puristele sellaisilla peltisillä "monitoimipihdeillä". Niillä saa aikaiseksi vain vikapaikkoja.
- Jos joudut puristelemaan "Abikoliittimiä", niin hanki sellaisia, joissa on eristys. Ja vielä parempi on pujottaa kutristesukkapätkä johtoon.
Sen jälkeen se liittimen päälle  ja kutista ne lämpöpuhaltimella. Näin saat kosteuden ( veden ) pitävät liitokset.
- Käytä erivärisiä johtoja ( Vihreä on vilkku, musta on miinus, keltainen on valo jne. ) On paljon helpompi asentaa / etsiä vikaa.
- Muista suojata "kaikki" sulakkeilla!!
- Kaikissa paikoissa, joissa johdin voi hangata runkoon tms. käytä suojaletkua/putkea. Sillä saa myös kaunista jälkeä...
- Ja muista maadoitus kunnolla runkoon ja sen suojaus vaikkapa akkunapalakalla. Ei sitten korruptio iske...

Hinta- ja työaikaero hyvin tehdyllä ja pikaisesti roiskaistulla on kuitenkin suht. pieni.

Missäpäin kaunista Suomea on tarkoitus sähköhommia tehdä? Jospa vaikka osaisin mekaanista apua...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2009, 12:03:27 ip kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Johtovyyhdit
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2009, 11:05:19 ap »
Jep. Tarkoitus olikin tehdä kerralla oikein. Aikomus oli nimittäin lisätä tähän sekavaan maailmaan yksi omatekoinen ruiskutettu pyörä. Jonkinmoista sähköpääkeskusta ajattelin sijoittaa tankin alle. Eli sulakkeet, releet yms sinne, myös mahdollisesti se ruiskunohjainboksi. Sekä virtakisko mahdollisille tulevillekin lisäyksille. Bensapumppu sijoittuisi varmaan akun kanssa tuonne lootan alle. Tämän hetkinen johtosarja ei kovin luottamusta herätä. Tässä kun sijoittelin johtonippua uusiksi, jotta saan pelkän ajovalon keulille, huomasin jos jonkinlaista kötöstettä omissa piuhoissa. Takavalolta on hävinnyt yhteys ajovaloon, toimii vain parkilla. Valokatkaisijan olen sijoittanut puolittain eläkkeelle, se on nimittäin palanut jo pari kertaa, ohjaan sillä enää ajovalon relettä. Umpiossa on tätä nykyä pelkästään päälle ja pois -asennot, johtuen umpiosta ja sen hyväksymästä polttimosta.
Samassa kiinnostaisi päivittää tuota virran säätelyä-> diodisiltarakenne voisi olla edullisempi ja yksinkertaisempi, kuin nykyinen. Laturi sinällään on riittävä, se on sellainen vanhemman mallinen, ei Saprisa.

Keski-Suomi on vaikutusalue.
Hyvä pyörä, parempi mieli.