Kirjoittaja Aihe: Öljykeskustelu piristää aina..  (Luettu 15734 kertaa)

Calimero

  • Viestejä: 42
Öljykeskustelu piristää aina..
« : Maaliskuu 07, 2009, 20:03:01 ip »
..ellei muuta, niin foorumia.  ;)

Tuoreena kutsistina tiedän syyllistyväni pyhäinhäväistykseen, mutta kerron kuitenkin epäpyhästä aikeestani.

Koska Piikkiön Pyhää Käärmeöljyä Molykote A:ta on huonosti tarjolla muualla, aion lykätä Calin perään 10% STP Oil Treatment for Gearboxes - tököttiä, jota ostin Honkkarista, halvalla. Mahdollisesti turautan tuota myös lootaan, jos jaksan.

Mitä mieltä on veljeskunta tästä, vai olenko erilainen nuori (kohta 45v.  8) ).

http://www.seab.fi/stp_oil.html



Cali EV Touring 2003

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2009, 11:51:29 ap »
..ellei muuta, niin foorumia.  ;)

Tuoreena kutsistina tiedän syyllistyväni pyhäinhäväistykseen, mutta kerron kuitenkin epäpyhästä aikeestani.

Mitä mieltä on veljeskunta tästä, vai olenko erilainen nuori
Juu, olet erilainen nuori.  :P
Se öljykinastelujen tai varsinaisen trollikalastuksen piristävyys on myytti, joka toimii lähinnä sellaisiin erikoistuneilla yleisfoorumeilla kuten onnenpyörä.org ja parilla sen spinoff-minifoorumilla. Muualla asioista voi kysyä suoraankin, ja tyhmiinkin kysymyksiin saa yleensä hyvät ja asialliset vastaukset. Kokeile vaikka.  ;)

Oikeastaan ihan sama onko kyseessä moottori- hypodi- tai joku muu öljy, toimivia mömmöjä on useimmiten enemmän kuin yksi. Kunhan aineen viskositeetti, lisäaineistus ja muut ominaisuudet vastaavat käyttökohteen vaatimuksia. Muu asiaan löyhästi liittyvä merkki- ja muu mielipiteenvaihto on lähinnä trollikalastajien ja periaatteen miesten keskinäistä sosiaalista kanssakäymistä. Eli se mitä muuta siellä purkin kyljessä sanotaan kuin mömmön nimi ratkaisee, ja mitä eroa siinä on esim. mollykotin vastaavaan infoon.
Jonkun vanhan kalivieterin perän kanssa nyt lienee muutenkin vähän yks lysti mitä sinne pistää, kunhan siellä sentäs jotain rasvaa on.  ;D
Lieköhän tuo sohvan entinen omistaja Güntherkään sinne just sitä mollykottia laittanut...

Mitä tulee mollykotin saatavuuteen, niin kylläpä sitä kait yleensä on sekä diilereillä että huoltoliikkeillä, joita on sieltä Veikkolan näkövinkkelistä melkein joka ilmansuunnassa, eli Epsoossa, Vandaalikylässä, Hollolan Lahdessa, Kukko-olutkylässä, Mansessa ja tietty Turuus. Siitä vaan hakemaan ja näpit rasvaan, niin eipä siinä muuta piristystä tarvikaan, ja eri lahkojen uskonkappaleetkin unohtuu.  :)

Jokos muuten kalivieteri on päässyt ottamaan tuntumaa alkavaan ajokauteen, vai vieläkö lumi ja jää hidastaa harrastusta?

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2009, 15:33:03 ip »
Niinpä kait. Mitä lisäainetta käytät omassa Kutsissasi?

Kali odottelee veropäätöstä ja katsastusta, mutta on muuten oikein iskussa ja kaipaa kelejä..  :'(
Cali EV Touring 2003

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #3 : Maaliskuu 08, 2009, 15:48:20 ip »
Niin ei kai tässä nyt peräöljyistä ollutkaan kyse, vaan siitä, vastaako tuo STP:n käärmelitku lisäaineistussuosituksia. Eli onko samaa maata, kuin Agipin Rocol ASO/R tai Molykoten Type A, joita lirautetaan 0,2 dl peräöljyn sekaan.

Oikeastaan ihan sama onko kyseessä moottori- hypodi- tai joku muu öljy, toimivia mömmöjä on useimmiten enemmän kuin yksi. Kunhan aineen viskositeetti, lisäaineistus ja muut ominaisuudet vastaavat käyttökohteen vaatimuksia. Muu asiaan löyhästi liittyvä merkki- ja muu mielipiteenvaihto on lähinnä trollikalastajien ja periaatteen miesten keskinäistä sosiaalista kanssakäymistä. Eli se mitä muuta siellä purkin kyljessä sanotaan kuin mömmön nimi ratkaisee, ja mitä eroa siinä on esim. mollykotin vastaavaan infoon.

taistovainaa

  • Viestejä: 4
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2010, 00:05:26 ap »
olisko noin jotta red linen öljyistä ei pääse ylite millään käärmeöljyllä.
itte olen aina ja kaikkiin missä ö-tilavuus ei vie leipää suusta, laittanut red linen ölppää.
tuo on josku herättäny auton lootasta kuolleet synkrotkin hereille.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2010, 17:07:19 ip »
en ole saatavuutta kokenut ongelmana koska silä pienellä purkilla tekee monta öljyn vaihtoa l. ei piikkiössä (jos ei muualta ole löytänyt) tarvi käydä kun n joka kolmas vuosi?

Enkä usko sitäkään että lisäaine on vain kiusaksi laitettu huolto ohjeisiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2010, 17:23:10 ip »
Joku saa yrittää edelleen myydä minulle molykoten tarpeellisuuden nyky-peräöljyillä.
Eilisen ratapäivän korkeimmat perälämpötilat olivat 62 astetta. Puolen tunnin setin päälle, 26-27 asteen lämpötilassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2010, 20:09:33 ip »
Joku saa yrittää edelleen myydä minulle molykoten tarpeellisuuden nyky-peräöljyillä.
Eilisen ratapäivän korkeimmat perälämpötilat olivat 62 astetta. Puolen tunnin setin päälle, 26-27 asteen lämpötilassa..

Mittasitko sillä laserilla perämurikan pinnasta?



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2010, 20:47:49 ip »
Pintalämpötilaa juurikin tarkoitan. Rasvan pitäisi pitää toimintavalmiutensa vielä yli 150 asteisena.
Tuo murikka oli sillä mustalla tahnallla (ilmeisesti Molya ja paksua öljyä edellisten omistajien toimesta), lämpesi silloin joskus täysin käsinkoskettelemattomaan lämpötilaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2010, 00:30:31 ap »
Tuo lämpötilan tarkastelu heti ajon jälkeen on oiva tapa. Normiajossa kestää pitää kättä perälooran pinnalla hetken. Jos ei kestä kättä pitää mutta ei vielä sylki kiehu niin on joltiseenkin kunnossa mutta uusia öljyjä kannattaisi kokeilla. Jos öljynvaihdonkin jälkeen on liki 100 astetta tai yli, niin olisi syytä tarkistaa laakerit ja hammasvälykset.
Sen prosessin selvittäminen tässä yhteydessä vaatisi pitkän tarinan mutta onneksi korjaamokäsikirjassa asia on selitetty pääpiirteittäin.

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2010, 10:46:17 ap »
...onko siitä jotain haittaa? (moly)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2010, 11:23:21 ap »
Se, että on ihan h#lvetin hankala vaihtaa peräöljyt. Ainakin pikkulohkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2010, 13:29:59 ip »
Se, että on ihan h#lvetin hankala vaihtaa peräöljyt. Ainakin pikkulohkoon.

Nyt en ymmärrä. Mikä siinä on vaikeaa?

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2010, 13:42:59 ip »
Jos siis täyttö pikkulohkoon suoritetaan perän ollessa paikallaan, paksun tahman liruttelu (siis se öljy, jota valmistaja suosittaa Mölyn kanssa käytettävän) on ääliömäisen tuskaisen hidasta. Pieni öljytilavuus ja täyttöaukon pieni koko pulputtavat öljyä, sitä lisättäessä. Myös lautaspyörän läheisyys täyttöaukon suulla hankaloittaa toimivien letkujärjestelmien käyttöä.
Näin on ollut ainakin niissä kolmessa pikkulohkon perässä, joita olen "öljynnyt".

Toki järjestelmällisen väärinkäytöksen mahdollisuuskin on olemassa.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljykeskustelu piristää aina..
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2010, 13:53:31 ip »
Ettei tule väärinkäsityksiä->
En täytä öljyjä TAKAPROPUSTA, koska työnalla olleissa perissä proppu on sojottanut alaviistoon. Öljypintahan pitäisi täydellä määrällä olla kierteen korkeudella. Ero lisättävän öljyn tilavuudessa, kaltevalla perällä ja vaakaperällä on yli puolet pyydetystä öljyn määrästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.