Kirjoittaja Aihe: Norge-mietintöjä  (Luettu 5604 kertaa)

joku_tyyppi

Norge-mietintöjä
« : Helmikuu 03, 2009, 19:53:11 ip »
Sellaista on kovasti tullut mietittyä, että voisi konepyörän vaihto olla paikallaan. Lopullisen päätöksen teen kunhan olen ehtinyt kauden aloittaa nykyisellä ja makustella miltä meno sillä maistuu eli maistuuko vielä.

Sport touring tuntuu sopivalta tyyliltä. Yksi pohdiskelun aihe onkin tuo Norgen varsinainen olemus.
Se on kuitenkin monta kymmentä kiloa painavampi kuin "oikeat" sport touringit (lähinnä Triumph Sprint ST ja Honda VFR, muitahan ei juuri olekaan kun Ducatin ST3:a ei enää saa).
Toisaalta kaikki Guzzit ovat aika järkäleitä, eikä niitä ehkä sikäli pidä vertailla pelkästään sen painon puolesta. Eihän tuo Norge ole juurikaan esim. Grisoa painavampi.

Olen ottanut kylmät tyypit sekä Norgesta että Puimurin RT:stä, ja kyllä jälkimmäinen tuntui selvästi isommalta ja "matkasohvammalta" kuin Norge.
Mietin jo vähän Stelviotakin, mutta kylmien tyyppien perusteella se tuntui paljon raskaammalta, tai oikeammin paljon yläpainoisemmalta ja sikäli kiikkerämmältä kuin Norge.

Lopullisesti asia tietenkin selviää vain koeajolla, mutta kun sitä joutuu odottelemaan, niin ajattelin ajankuluksi kysellä muiden näkemyksiä.
Lukemissani testeissä Norgea on kiitelty painoonsa nähden ketteräksi ja väitetty, että sillä voi ajaa melko sporttisestikin.
Mitään matkasohvaa en tosiaan kaipaa, vaan pyörän pitää soveltua myös hupikurvailuun kotikulmien mutkapätkillä. Matkoillakin mieluummin ajan väkkyrämpiä teitä sikäli reippain ottein kun uskallan  ;)
Tokihan sitä joskus tulee ammuttua autopaanaa jokin pätkä siirtymää mutta se on enemmän poikkeus kuin sääntö.

Vanhoja viestejä selailin ja joku täältä löytyi joka ihan peräti Norgen omistaakin. Etenkin käytännön kokemuksien perusteella olisi mukava kuulla näkemyksiä härvelin soveltumisesta tarkoitusperiini.

themetus

• Vieras
Vs: Norge-mietintöjä
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2009, 22:43:48 ip »
Itselläni on Norgesta n. 20 000 km kokemus viime kesältä. Tässä muutama omakohtainen ajatus aiheesta.

Norge tuntuu todella kepposelta painoonsa nähden ja tuntuu, sanoisinko "sirolta" ajattaessa. Itse joudun ajamaan paljon keskusta ajoa Helsingissä, joka Norgella luontuu hyvin. Matka ajossa ei olisi haittaa jos olisi kädet noin 5cm pidemmät (olen 182cm) jolloin olisi ajoasento miltei "pysty". Kesän ennätys taisi olla 950km yhden päivän aikana jolloin hieman kädet väsyi. Muuten kroppa kesti hyvin rutistuksen. Sporttinen meno luonnistuu minusta Turskalta myös hyvin. Guzzin kone oikeastaan miltei anelee reipasta menoa jalkojen välissä puksuttaessaan... Kyytiläinen on kerran nukahtanutkin takapenkille, ja heitti tuossa kysyessäni miltä Turska tuntuu kyyditettävästä, "en mä ole huononmankaan kyydissä ollut" mitä se nyt sitten tarkoittaa? Kai siellä on hyvä takanakin istua...

Mutta, miten se sinulle istuu, selviää vain kokeilemalla. Itselläni on sen verran paha Guzzi logo aivoissa, joka varmasti "hieman" vaikuttaa arvostelu kykyyn. Olen kyllä testanut myös saksan ja idän "matka" ihmeita, mutta ei niistä ole vastusta ;) Norge tuntuu oikealta moottoripyörältä muihin vastaaviin merkkeihin verrattuna  :P. Noista mainitsemistasi "vaihtoehdoista" olen itse koittanut vain VFR:ää. VFR on kyllä aika eri pyörä jos Norgeen vertaa. Varmaan ihan hyvä matkakaveri sekin, itselleni vain hajuton ja mauton.

Huoltopaikka PK seudulta löytyy hyvin (vantaalta) ja ei tuonne piikkiöön ole kuin yksi sutasu uutta hienoa motaria pitkin, jos on kiire.

Kyseleppä lisää. Itse en keksi kuin kehusanoja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2009, 07:19:14 ap kirjoittanut themetus »

NorgeGTL

« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2009, 23:58:14 ip »
Kaksi kesää ja 47 tkm takana. Ostaessani Norgen 19 BMW-kauden jälkeen ei BMW ollut enää vaihtoehtona kun RT ja GT ovat niin rumia ja möhkälemäisiä. Norge on parhaimmilaan matkalla enkä ole sillä pikkuajoa paljoa harrastanut kun täällä pohjoiessa ei kaupunkiajoa voi edes paljon ajaakaan. Ja  missä on joutunut ajamaan niin siinä se taipuu ja tottelee missä joku muukin. Omaan ostopäätökseen vaikutti tyylikkyys, moottori ja hyvä vakiovarustelu. Varusteissa on ollut  hieman sanomista kun Tompan teline ja lopulta koko Tomppa hajosi (ei Norgen syy). Lisäksi alkuperäinen perälaukku hajosi. Laitoin sitten Givin V46-mallin, joka sitten tippui ja kärsi sen verran, että tilalle tulee se uusi 55-litrainen.

Tällä hetkellä pyörä on Piikkiössä kun öljynpaineen merkkivalo temppuilee jostakin tuntemattomasta syystä ja halusivat sitä tutkia ihan pääkallonpaikalla. Takuu loppuu näinä aikoina ja pyörä pääsee omaan hoitoon ja sormet suorastaan syyhyää päästä huoltohommiin käsiksi. Saa nähdä käykö yhtä kätevästi kuin boxerissa. Guzzin huoltopaikoissa on ollut hieman moitittavaa kun eräässä eivät osanneet laittaa oikeita öljyjä ja se toi mukanaan savuttamisen, huohottamisen, nakuttamisen ja tietty öljynkulutuksen kun panivat 5W-40 kuraa. Toisessa paikassa eivät löytäneet niitä harvemmin vaihdettavia pikkutulppia.

Omani on ilmeisesti eniten ajettu Norge Suomessa. Oli jo syksyllä 36 tkm ajettuna maahantuojan mukaan ja reilu  10tkm tuli vielä lisääkin. Olen laiska kirjoittamaan kun kaikenlaista kokemusta on tullut mm. lisävarusteiden tiimoilta. Toisaalla tällä foorumilla olen aiemminkin kirjoitellut, joten ne kannattaa katsoa.

Tyytyväinen olen kuitenkin ollut eikä tourer-saralla ole mitään mielenkiintoisempakaan tullut. Nyt parin kesän jälkeen pyörä alkaa olla oppinut talon tavoille ja varsinainen käyttö voi alkaa. Todennäköisesti ajelen sillä vielä useamman vuoden. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

joku_tyyppi

« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2009, 19:30:37 ip »

Matka ajossa ei olisi haittaa jos olisi kädet noin 5cm pidemmät (olen 182cm) jolloin olisi ajoasento miltei "pysty".

Noista mainitsemistasi "vaihtoehdoista" olen itse koittanut vain VFR:ää. VFR on kyllä aika eri pyörä jos Norgeen vertaa. Varmaan ihan hyvä matkakaveri sekin, itselleni vain hajuton ja mauton.

Huoltopaikka PK seudulta löytyy hyvin (vantaalta) ja ei tuonne piikkiöön ole kuin yksi sutasu uutta hienoa motaria pitkin, jos on kiire.

Hmm. Itse olen 179cm ja kylmien tyyppien perusteella ajoasento tuntui minusta taas tosi pystyltä, aavistuskin pystympi niin ei olisi yhtään etunojaa. Tosin minulla onkin pitkä selkä ja lyhyet jalat, ehkä sinulla toisinpäin.

VFR nyt tuli mainittua vain esimerkkinä sport touringista, Hondaa nyt en sentään osta vaikka olisi kutakuinkin mikä  ;)
Sen sijaan tuota Triumphia on aika laajalti kehuttu joka suhteessa, se pitänee kyllä koeajaa.

Huollonkin suhteen Guzzi kiinnostaa, kun ei edes venttiilien tarkastaminen ja säätäminenkään ole kenenkään taidoista tai viitseliäisyydestä kiinni käsittääkseni.

joku_tyyppi

« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2009, 19:36:26 ip »
Guzzin huoltopaikoissa on ollut hieman moitittavaa kun eräässä eivät osanneet laittaa oikeita öljyjä ja se toi mukanaan savuttamisen, huohottamisen, nakuttamisen ja tietty öljynkulutuksen kun panivat 5W-40 kuraa.

Erikoista, eikös yleensä se mene niinpäin että synteettinen ei joissakin pysy sisällä ja siksi pannaan puoli- tai täysin mineraalista?

Kovastihan noihin suositellaan sitä täyssynteettistä 10W60:tä vai mitä se oli. Toki mietityttää että eikö puolet halvempi 5W50 olju piisaisi kylmässä Pohjolassa, mutta taitaapi olla vähän turhaa säästöä. Isompi ongelma ollee vaiva kaivaa tuota 60:tä jostain, tuskin jokaisen pikkupaikkakunnan mopokaupan hyllyt siitä notkuvat...

hannujussi

« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2009, 21:13:41 ip »
Pari kesää on Norgella takana, tosin ei kilsoja kuin 12000. Kesällä 2007 ajelin vaimoni kanssa Saksa-Itävalta-Sveitsi turneen ja Norge pelasi hienosti lukuunottamatta kytkimen hydrayliletkua joka vaihdettiin Itävallassa, valmistusvika. Olen 174 senttinen pätkä ja toive olisi, että kahvat saisi hieman lähemmäksi, muuten tosi mukava pyörä ajaa. Taittuu tiukkoihinkin mutkiin, ketterä serpentiineissä ja kaupungissa, painopiste on senverran alhaalla, että en ole kokenut painoa ongelmaksi. Viime kesän reissu Baltiassa todella paikatuilla teillä antoi hienon kokemuksen toimivasta alustasta. Välillä ajoin kaverin 07 mallin RT:llä joka hakkasi käsille aika pahasti, Norge meni patikkojen yli vakaasti kuin juna. Aiemmin ajelin Bemarin RT:llä, testasin Hondan pannaria, mutta jostain syystä olen ihastunut Guzzin koneeseen, oikea moottoripyörän moottori, ei mikään sirra. Valinnathan ovat aina enemmän tai vähemmän "mutu" juttuja, mutta itselleni valinta on ollut suht selvä alusta alkaen. Aloitin Guzzilla, Florida 650, sitten Cali joka on edelleenkin toisena pyöränä ja kun näin Norgen tulevan markkinoille niin silloinen matka- Bemari tiesi hetkensä koittaneen, enkä ole vaihtoa katunut. Huolto on ainoa jonkin asteinen ongelma koska en itse juurikaan niitä tee eikä ihan joka kylältä löydä asiantuntemusta ko. merkkiin.

themetus

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2009, 07:59:23 ap »

Hmm. Itse olen 179cm ja kylmien tyyppien perusteella ajoasento tuntui minusta taas tosi pystyltä, aavistuskin pystympi niin ei olisi yhtään etunojaa. Tosin minulla onkin pitkä selkä ja lyhyet jalat, ehkä sinulla toisinpäin.

VFR nyt tuli mainittua vain esimerkkinä sport touringista, Hondaa nyt en sentään osta vaikka olisi kutakuinkin mikä  ;)
Sen sijaan tuota Triumphia on aika laajalti kehuttu joka suhteessa, se pitänee kyllä koeajaa.

Huollonkin suhteen Guzzi kiinnostaa, kun ei edes venttiilien tarkastaminen ja säätäminenkään ole kenenkään taidoista tai viitseliäisyydestä kiinni käsittääkseni.

Mulla taitaa olla aika nysät kädet. Tankoon on saatavilla korotuspaloja, jolla tuon saisi korjattua. Joku saksan ihme noita muistaakseni valmisti. Voisiko joku laitaa linkkiä mistä niitä sai?

Triumphia en ole käynyt koittamassa (siinähän on ketjut!). Taytyy kesällä käydä ihan mielenkiinnon vuoksi.

Itse huoltamisen helppoudesta en niinkään tiedä Norgen kohdalla, kun olen huollattanut sen vantaalla. Yleisesti guzzi on helppo pitää itse kunnossa.

Yksi mainitsemisen arvoinen juttu on myös  Guzzin maahantuoja. Vastaavaa hyvää palvelua ei taida monesta yrityksestä suomesta saada.

Antsu

• Murr
« Vastaus #7 : Helmikuu 05, 2009, 10:10:17 ap »

[/quote]

Triumphia en ole käynyt koittamassa (siinähän on ketjut!). Taytyy kesällä käydä ihan mielenkiinnon vuoksi.

[/quote]

Rupee se Riumpiinkin pukkaan hihnaa. Ymmärsinkö oikein.
The new Thunderbird is a 1600cc parallel twin with 6 speeds and belt drive. The bike will be offered with

I.H.

« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2009, 12:06:30 ip »
Tämä Thunderbird 1600 cc oli myös esillä MP-09 messuilla

Titaniumin kuski

puolapek

« Vastaus #9 : Helmikuu 05, 2009, 16:05:10 ip »
Moi,

pari kesää ja 16000 km takana. Viime kesän Italian reissulla Saksan läpiajo n. 950 km sujui oikein mukavasti, pidemmällekin olisin ajanut. Tekniikka pelannut tähän asti moitteettomasti. Oikeastaan ainoa ongelma pyörän kanssa on ollut alkuperäisten katteiden kiinnitykset, jotka eivät oikein tahdo kestää moottorin tärinää. Katteet vaihdettiin uusiin takuuna ja uudemmissa pitäisi materiaali olla hiukan joustavampaa ja täten paremmin tärinää kestävää. Aika näyttää.

GTL:n sähköpleksi on ehdoton ja vakiona oleva TomTom Rider- navigaattori toiminut hyvin ja ohjannut hienosti perille. Mitään ongelmia ei ole ollut myöskään navin kiinnityksen kanssa kuten joillain on tuntunut olleen. Hieman korkeampaa pleksiä olen ajatellut ensi kaudella kokeilla ihan vaan mielenkiinnosta.

Parasta pyörässä on mielestäni mukavuus pitkälläkin matkalla, ajotunnelma (äänet+vibrat), ulkonäkö, varusteet ja.. punainen väri!

Stelvio 1200

• Trust me. I know what I am doing
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2009, 12:17:24 ip »
Itselläni on ollut vuoden Norge -08 ja tyytväinen siihen, mitä tuo nyt pikkasen syö oljyä Saksan bahnoilla 1000 km/10h :)
Apeilla oli mutka teillä aivan verraton peli ja taittu paremmin kuin monet japsi matkapyörät. 6000km/2 viikkoa ympäri euroopaa :)

Itse olen 199cm ja ajoasento on ihan hyvä näin pitkälle miehelle.

Parhaa ajot jotka istuttu yhteen mittaan satulassa on 2000km/24h eikä paikat olleet yhtään kipeenä. Ehkä kaipaisi pikkasen pitempää etuvisirii kun tahtoo ajoviima tulla kypärän yläosaan.

Enne mulla oli Cali 1100i ja silläkin tuli ajeltua noita pitkiä matkoja vuorokaudessa mutta siinä taas meni paikat kipeeksi jalat ja perse :) Pisin matka 1500ml/36h

Yksi huono puoli on että yli 160km/h vaihdissa jos on vain yksi päällä ja takalaukku niin alkaa venkuloimaan aivan älyttömästi.

MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -