Kirjoittaja Aihe: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?  (Luettu 12482 kertaa)

joku_tyyppi

  • Viestejä: 31
Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« : Joulukuu 23, 2008, 18:49:56 ip »
Terve.

Ovat nämä härvelit jonkin aikaa kiinnostaneet ja harkinta on ehkä vakavampaa kuin koskaan, kunhan tulee kevät ja pääsee taas koeajelemaan  ;)

Maailman foorumeilla on ihmetelty Grison ja Stelvion 8V-koneessa ilmenevää itsetuhoisuutta.
Oireyhtymä ilmenee niin, että mylly pyörii tuhansia kilometrejä kuin ei mitään, ja sitten äkkiä kuulostaa kuin olisi irtomuttereita masiinassa.
Tutkittaessa ilmenee, että venttiilikoneisto on lähes räjähtävällä innolla särkeentynyt.
Ainakin Britanniassa ja Australiassa näitä on jokunen tapaus sattunut. Ei niin että ne kaikki paukkuisivat, mutta hieman taitaa omistajia hikoiluttaa.
Mitään kunnon yhdistävää tekijää ei oikein tunnu löytyvän joten lähinnä amatöörien spekulaatio on kohdistunut jonkinlaiseen materiaalivikaan jossakin erässä osia.
Mitään virallisia kannanottoja ei ole vielä ymmärtääkseni saatu.

Onko kenellekään Suomessa vielä tullut tällaista poksahdusta vastaan?

Täällä mietintöä aiheesta ulkomaankieleksi

Pekka Oulusta

  • Vieras
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2008, 21:04:04 ip »


Maailman foorumeilla on ihmetelty Grison ja Stelvion 8V-koneessa ilmenevää itsetuhoisuutta.

Mitään virallisia kannanottoja ei ole vielä ymmärtääkseni saatu.



Valitettavan tutulta kuulostaa, ja tuo ikävästi mieleen v. 2003 venttiilikoneiston ja kytkimen "paranteluyritykset". Jos nuo ihmettelyt pitävät paikkansa niin omistajien kannalta toivoisi että asia hoidettaisiin ripeästi ja asiallisesti kuntoon, mitä tietysti voisikin olettaa Guzzin hintaluokassa.

pka


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #2 : Joulukuu 24, 2008, 10:14:34 ap »
No, tuon Aussie Mechanic -hepun mukaan olisi syytä tarkkailla uuden pyörän venttiilivälyksiä suht. koht. tiheään ja että ennen kranaattivaihetta moottori pitää aikamoista meteliä. Ongelmaa näyttää olevan, mutta syystä ei ole varmaa tietoa, voi olla epäpuhtautta kokoamisessa tms.
Australiassa oli ollut 5 tapausta, onko paljon vai vähän - liikaa.
Emeritus-guzzisti

joku_tyyppi

  • Viestejä: 31
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2009, 18:22:42 ip »
Ymmärsin mitä olen lueskellut, että nuo pamahdelleet ovat olleet ihan ohjeiden mukaan huollettuja, eli venttiilejä on kyllä tarkasteltu.

Ilmeisesti uusi tapaus Britanniassa

Vanha tapaus joka ei korjaantunutkaan

Jälkimmäisessä toisen käden tietoa uusista osista:

Apparently the new tappets are a different colour and design to the originals.
The colour I'm told looks like one of the super-hard 'Diamond Like' type coatings, the feet on them are apparently not as deep either.
Earlier replacements were not apparently thus.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2009, 20:39:52 ip »
Niinpäs näyttää...
Ja kone pitää kyllä meteliä ennen kuin hajoaa...
Noh, ilmeisesti kaikki moottorit tulevat jatkossa Noalesta, myös suunnittelu, Mandellossa vain kootaan, joten Aprilia-laatu korjaa ongelman jossain vaiheessa - toivottavasti.
Emeritus-guzzisti

joku_tyyppi

  • Viestejä: 31
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2009, 18:01:39 ip »
Ja kone pitää kyllä meteliä ennen kuin hajoaa...

Tosin ilmeisesti siinä vaiheessa peruuttamaton vahinko on jo tapahtunut... Näin olin kertomuksista käsittävinäni.

No nyt tuo yksi veijari oli saanut käsiinsä rikkuneet osat ja käytti ne testattavana kovuuden suhteen:

Linkkivä

Aika kovalta kamalta vaikutti mielestään mutta ei taida olla oikein varmaa tietoa miten kovia niiden sitten pitäisi olla.

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2009, 18:28:00 ip »
... Aika kovalta kamalta vaikutti mielestään mutta ei taida olla oikein varmaa tietoa miten kovia niiden sitten pitäisi olla.
Mielenkinnolla olen samaa juttusarjaa jo aiemmin seurannut. Jostain syystä  ;D
Oma tulkintani kyllä tästä lauseesta "... So to my mind it DOESN'T look like a hardness issue." on enemmänkin, että ei tainnut löytyä ongelmaa eikä siis ratkaisua ainakaan materiaalin kovuudesta.
No seurataan, katellaan ja odotellaan ja jos lisäinfoa ei saada, ajellaan sitten toiset 10tkm tai enemmän ensi kesänä. Jos ei muuten niin hinurin kyydissä lähimpään huoltoon.  :D

  .


joku_tyyppi

  • Viestejä: 31
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2009, 19:59:05 ip »
Oma tulkintani kyllä tästä lauseesta "... So to my mind it DOESN'T look like a hardness issue." on enemmänkin, että ei tainnut löytyä ongelmaa eikä siis ratkaisua ainakaan materiaalin kovuudesta.

Ei kai kukaan ole väittänyt että ratkaisu olisi löytynyt?

Tosin tuolla hepullakaan ei ole mitään varsinaista faktatietoa siitä miten kovia kyseisten osien pitäisi olla.
Nokka-akselille mainittiin 61 Rockwelliä joka on hyvän veitsen kovuus. Minulla ei ole mitään käsitystä koneen osien kovuuksista joten jos joku niistä tietää, olisi kiva kuulla.

Olet varmaan venttiileitä tarkastellut aika usein jos kerran olet tapauksia seurannut? Kiristyivätkö sinullakin hurjaa vauhtia sisäänajon aikana?
Tuollahan kovasti suositellaan että ekan kympin aikana niitä katsottaisiin aika moneen kertaan, kun pitäisi olla kovin helppoa.

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2009, 20:46:37 ip »
...Olet varmaan venttiileitä tarkastellut aika usein jos kerran olet tapauksia seurannut? Kiristyivätkö sinullakin hurjaa vauhtia sisäänajon aikana?
Tuollahan kovasti suositellaan että ekan kympin aikana niitä katsottaisiin aika moneen kertaan, kun pitäisi olla kovin helppoa.
No en todellakaan. ;) Tarkistukset normihuoltojen yhteydessä ja huoletonta ajoa niiden välillä. :D
Ensimmäiset viestit aiheesta mainitsemissasi ketjuissa ovat ilmestyneet tuonne käsittääkseni marraskuun loppupuolella, jolloin minun mopo oli jo vällyjen alla. En ollut ajokautena kuullutkaan ko. tapauksista ja hyvä niin.
Seuranta on tällä hetkellä lähinnä teoreettista mielenkiintoa. Huhtikuussa sitten mietitään kannattaako alkaa oikeasti huolestua. Tuskin. Kännystä löytyy maahantuojan emergency päivystysnumero ja jos se ei vastaa, 118 auttaa.

  .

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2009, 19:13:29 ip »
...
Aika kovalta kamalta vaikutti mielestään mutta ei taida olla oikein varmaa tietoa miten kovia niiden sitten pitäisi olla.
Heh, nythän se keskustelu menee kiintoisaksi. Nyt ne spekuloi onko venttiilinostajien (tappets) kovuus RC40 riittämätön nokka-akselille (cam), jonka kovuus on RC61.
Onneksi en tiedä konetekniikasta mitään. Olisin kuvitellut, että tarpeeksi kova on tarpeeksi kova ja siihen ei vaikuta kuinka kovalla välineellä lyö.
No, kuten sanoin, ootellaan. Aikaa on huhtikuuhun ja vielä sen jälkeen. Takuu on vielä voimassa...

  .

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2009, 20:09:59 ip »
...
Aika kovalta kamalta vaikutti mielestään mutta ei taida olla oikein varmaa tietoa miten kovia niiden sitten pitäisi olla.
Heh, nythän se keskustelu menee kiintoisaksi. Nyt ne spekuloi onko venttiilinostajien (tappets) kovuus RC40 riittämätön nokka-akselille (cam), jonka kovuus on RC61.
Onneksi en tiedä konetekniikasta mitään. Olisin kuvitellut, että tarpeeksi kova on tarpeeksi kova ja siihen ei vaikuta kuinka kovalla välineellä lyö.
No, kuten sanoin, ootellaan. Aikaa on huhtikuuhun ja vielä sen jälkeen. Takuu on vielä voimassa...

  .


Vaikka koneita suunnittelen työkseni, en tiedä kaikkea. Mutta jos rakennetaan jotain liukuvia rakenteita, laakereita jne, pitää toisen materiaalin olla toista pehmeämpi. Ellei käytetä erikoispinnotteita. Jos tuo kovuus on H?RC40, niin kuulostaa jotenkin pieneltä. Täytyypä kurkkia taulukoita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2009, 08:31:09 ap »
En nyt mitenkään virallista lausuntoa anna, mutta kyllä tuo 40/60 -pari kuulostaa hurjalta. Jos siis liikutaan Rockwellin taulukolla, on 40 todella pehmeä pintakovuus. Rupattelin aiheesta esimieheni kanssa, hän on koostanut esimerkiksi Tekniikan taulukkokirjaa ja toiminut Jyväskylän Tekulla opettajana, ja päädyimme yhdessä tuumin siihen tulokseen, että notkealta kuulostaa. Neliventtiili Grisossahan muistaakseni on sama rakenne kuin Lariossa, eli tuplat venttiilit/tönäri+nokka. Tällöinhän tarvittaville kierrosluvuille vaadittava venttiilipaine on aikalaisen kova. Tämähän välittyy sitten vivulla nokalle jne. Siihen nähden HRC40 on pehmeä. Epäilen lähinnä mittaus- tai materiaalivirhettä. MOT
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2009, 17:17:56 ip »
Nostimessa voi olla jokin ohut pinnoite / pintakäsittely joka ei tule esiin mitattaessa kovuutta suurella kuormituksella. Suurella kuormituksella mitattaessa mittakärki lävistää ohuen pinnoitteen ja tulokseksi saadaan lähinnä alustamateriaalin kovuus. Ohuiden pinnoitteiden kovuudet pitäisi mitata pienillä kuormilla. Muutamaa viestiä aiemmin olleen linkin jutussa puhuttiin kovuusmittauksesta HV30 asteikolla eli Vickers kovuusmittauksesta 30 kg kuormalla. Ohuita pinnoitteita mitataan Vickers mittauksena yleensä alle 1 kg kuormilla.

40 HRC (Rockwell-C) kovuus vastaa likimain murtolujuutta 1260 N/mm2 / MPa. Tällaiseen lujuuteen päästään pienillä ainepaksuuksilla esim. 34CrNiMo6 ja 42CrMo4 teräksillä nuorrutetussa tilassa. Nuorrutusteräksiä nitrataan usein liukuominaisuuksien parantamiseksi, eli nostajassa voisi olla esim. nitraus pinnassa.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2009, 20:51:34 ip »
Moi. Jos venttiilinostimen kovuus on HRC 40 ja nokka-akselin HRC60 tulee varmasti ongelmia vaikka
nostin olisikin nitrattu. Mielestäni tilanne pitäisi olla niin päin, että nostin olisi kovempi kuin nokka.
Vaikkapa niin että nokka on HRC60 ja nostin jotain HRC75. Ja siihen vielä nitraus. HRC60 on työkaluterästä ja HRC40 vastannee "rosterin" kovuutta. Jos nostin on pehmeä, tai vaikka pinnan kovuus olisikin suuri mutta sisäosa pehmeää, on jonkinlainen väsymisilmiö varmastikin edessä aika nopeasti. Tiheä venttiilien säätötarve selittyisi ainakin tällä. Sitten kun nostimesta irtoaa pinta. Kolinaa + Bang! En ole jaksanut lukea kaikkia noita ulkomaan foorumeita aiheesta mutta kyseessä taitaa olla jonkinlainen virhe lämpökäsittelyssä tai valitussa materiaalissa. Joku valmistuserä varmaankin viallinen. Syy: Säästetty, jätetty "tarpeeton"työvaihe pois, uudet suunnittelijat opiskelevat alaa tms? Eikös siellä olla siirretty tuotantoa muulle paikkakunnalle? Ja väki vaihtunut samalla?  Emppirisen kokemuksen perusteella tehty sivistynyt arvaus: Alkupään laitteet toimii, seuraava erä on sekundaa, kampanjoidaan kuntoon kun saadaan syyllinen haukuttua/erotettua ja valmistettua riittävästi kelvollisia osia.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #14 : Tammikuu 22, 2009, 21:05:42 ip »
Tuo on suunta on oikea, mutta jos kumpikaan pinnoista olisi yli 65:n oltaisiin ongelmissa. Sellainen kovuus on kuin LASIA!! 75 olisi jo suoraan huikean kovaksi karkaistua, päästämätöntä SFS909:ä tms!!  :o Se todennäköisesti murtuisi nokan aiheuttamiin iskuihin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.