Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474530 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1125 : Tammikuu 07, 2019, 13:28:26 ip »
Pyörät ovat erilaisia hidasajon suhteen. Usein endurot ovat hyviä. Paras hidasajon pyörä on kohdallani ollut 850GT. Sillä pääsin nokittamaan poliisikuntaakin oikein kunnolla hidasajokokeessa kuten myös ajokortin pujotteluajossa. Myös monia muita.
California 1400 on keskitasoa huonompi hidasajoon. Tarvitsee varsin laajoja ohjaustangon liikkeitä lyhyellä reaktioajalla. Kun sen sisäistää niin hyvin hitaan ajon oppii kullakin pyörällä mutta jollain se käy helposti, toinen vaatii hikoilua. Vain harjoittelemalla asia hoituu.
Näppärimmät pitävät pyörää pystyssä paikallaankin.
Helpompi ajaa hidasajoa 1400 calilla kuin esim EV1100. Toisaalta kun nopeus on vaikka 30-40 km/h kaupungin rajoitetun säännön alla, ajo on välillä hankalaa moottorin "nykimisen" takia.

Sama huomio Eldorado vs. Vintage. Että ensin mainitulla helpompaa.
Elkulla tulee joskus liikennevaloihin pysähtyessä mieleen, että tarviiko koipea laittaa maahan ollenkaan. No tarvii sentään.
En tiedä vaikuttaako asiaan miten, tai ei mitenkään 1400 Calia pienempi etupyörä ja asteen verran loivempi keulakulma.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1126 : Tammikuu 07, 2019, 13:47:55 ip »
Lainaus
En tiedä vaikuttaako asiaan miten, tai ei mitenkään 1400 Calia pienempi etupyörä ja asteen verran loivempi keulakulma.
Kyllä ne vaikuttavat.
Ohjauskolmioiden offset eli kuinka kaukana keulaputket ovat ohjauskselista vaikuttaa eniten. Seuraavaksi eniten jättö. Jälkimmäiseen vaikuttaa myös keulakulma. Jätön suuruus määrittelee ohjauksen herkkyyden ja vakauden jotka voivat olla osin toisinsa poisulkevia. Teleskooppikeula on aina kompromissi. Siksi on monia muitakin keulatyyppejä.

Jopa takajouset ja -iskunvaimennus vaikuttaa ajettavuuteen kuten kuormituskin. Jos voitaisiin sunnitella moottoripyörä jossa kulmat pysyvät vakiona, kokonaismassa vakiona, massan sijainti vakiona eikä jarrut vaikuttaisi ohjaukseen eikä tarvittaisi jousitusta niin syntyisi oikein mukavasti käsiteltävä moottoripyörä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1127 : Tammikuu 07, 2019, 14:13:41 ip »
Jeps. Tuota vähän veikkailin loppupelissä itsekin, että eivät ne ehkä ihan turhan päiten tuota pientä kulmamuutosta ole tehneet siellä Mandellon verstaalla.
Sinällään ei ole käsitystä siitä onko tuo Eldorado mitenkään erilainen tuntumaltaan muihin malleihin nähden, kun en ole ajanut muilla 1400 vehkeillä kuin Customilla Piikkiössä silloin joskus ekana mallikesänä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1128 : Tammikuu 07, 2019, 22:00:13 ip »
Voidaanhan me sopia ristiinkokeilusta joskus. Tosin Customiin tuo minunkin matkapyörä perustuu. Sain varustella omaehtoisesti ja aloittaa minimivarustuksesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1129 : Tammikuu 07, 2019, 22:18:33 ip »
Lainaus
En tiedä vaikuttaako asiaan miten, tai ei mitenkään 1400 Calia pienempi etupyörä ja asteen verran loivempi keulakulma.
Kyllä ne vaikuttavat.
Ohjauskolmioiden offset eli kuinka kaukana keulaputket ovat ohjauskselista vaikuttaa eniten. Seuraavaksi eniten jättö. Jälkimmäiseen vaikuttaa myös keulakulma. Jätön suuruus määrittelee ohjauksen herkkyyden ja vakauden jotka voivat olla osin toisinsa poisulkevia. Teleskooppikeula on aina kompromissi. Siksi on monia muitakin keulatyyppejä.

Jopa takajouset ja -iskunvaimennus vaikuttaa ajettavuuteen kuten kuormituskin. Jos voitaisiin sunnitella moottoripyörä jossa kulmat pysyvät vakiona, kokonaismassa vakiona, massan sijainti vakiona eikä jarrut vaikuttaisi ohjaukseen eikä tarvittaisi jousitusta niin syntyisi oikein mukavasti käsiteltävä moottoripyörä.

Bimota Vyrus on tuolla ajatuksella tehty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1130 : Tammikuu 07, 2019, 22:50:35 ip »
Voidaanhan me sopia ristiinkokeilusta joskus. Tosin Customiin tuo minunkin matkapyörä perustuu. Sain varustella omaehtoisesti ja aloittaa minimivarustuksesta.

No mikä ettei, jos satutaan kohdakkoin vaikka tulevana suvena. Tehdään vertailua, että onko mitään eroa. Ei varmaan ainakaan suuria.

Sen verran katselin ohjekirjasta noiden 1400 vehkeitten eroja akseleissa ja kulmissa, että:
Centre to centre distance, California 1685 mm, Eldorado/Audace 1695 mm.
Headstock angle, California 32 astetta, Eldorado/Audace 33.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1131 : Tammikuu 07, 2019, 22:51:09 ip »
Voidaanhan me sopia ristiinkokeilusta joskus. Tosin Customiin tuo minunkin matkapyörä perustuu. Sain varustella omaehtoisesti ja aloittaa minimivarustuksesta.

No mikä ettei, jos satutaan kohdakkoin vaikka tulevana suvena. Tehdään vertailua, että onko mitään eroa. Ei varmaan ainakaan suuria.

Sen verran katselin ohjekirjasta noiden 1400 vehkeitten eroja akseleissa ja kulmissa, että:
Centre to centre distance, California 1685 mm, Eldorado/Audace 1695 mm.
Headstock angle, California 32 astetta, Eldorado/Audace 33.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1132 : Tammikuu 08, 2019, 09:08:50 ap »
<snip>
Bimota Vyrus on tuolla ajatuksella tehty.

Bimota ja Vyrus ovat eri firmoja.

Bimota Tesi perustui alunperin Massimo Tamburinin väitöskirjaan - tesi = thesis = teesi = väitöskirja.

Vyrus perustuu Tesiin, eli on sen jatkokehitystä, mutta eri firma.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1133 : Tammikuu 08, 2019, 09:32:33 ap »
Yamaha GTS
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1134 : Tammikuu 08, 2019, 10:09:29 ap »
<snip>
Bimota Vyrus on tuolla ajatuksella tehty.

Bimota ja Vyrus ovat eri firmoja.

Bimota Tesi perustui alunperin Massimo Tamburinin väitöskirjaan - tesi = thesis = teesi = väitöskirja.

Vyrus perustuu Tesiin, eli on sen jatkokehitystä, mutta eri firma.

Tiesin kyllä Tesin, mutta näin kävi kun ulkomuistista heitin.  :) Kiitos oikaisusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1135 : Tammikuu 08, 2019, 10:14:09 ap »
Tuo Yamaha oli osin ylimitoitettu ja toisaalta alimitoitettu. Taisi olla aika tappiollinen valmistajalle. Alusta itsessään oli ilmeisen toimiva. Nuo keulan kuluvat osat ovat (aina olleet) muuten arvokkaita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1136 : Tammikuu 08, 2019, 12:09:14 ip »
Yhden tuollaisen Yamahan olen nähnyt, maassamme. Oli muistaakseni, hinnaston mukaan kallis ja jäivät "hyllyyn" ylivuotisiksi joita sitten aikojen kuluessa myytiin huomattavasti halvemmalla. Niin kertoi sellaisen omistaja. Kuulemma hyvä ostos.

Suomalaiselle motoristille on vaikea myydä yleisestä linjasta poikkeavaa pyörää.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1137 : Tammikuu 08, 2019, 15:03:07 ip »
GTS Yamaha lähtee Saksasta parilla kolmella tonnilla - mikäli sellaista tarvitsee.

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1138 : Tammikuu 08, 2019, 15:16:04 ip »
Vastikään oli ihan Suomessa halvalla myynnissä yksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tryphon

  • Viestejä: 3
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1139 : Tammikuu 16, 2019, 13:40:19 ip »
<snip>
Bimota Vyrus on tuolla ajatuksella tehty.

Bimota ja Vyrus ovat eri firmoja.

Bimota Tesi perustui alunperin Massimo Tamburinin väitöskirjaan - tesi = thesis = teesi = väitöskirja.

Vyrus perustuu Tesiin, eli on sen jatkokehitystä, mutta eri firma.


Jos nyt vielä pikkuisen viilataan pilkkua, niin se väikkäri taisi kyllä olla Tamburinin seuraajan Federico Martinin, jonka lempilapsi Tesi oli. Tamburinilla ei ollut sen kanssa juuri mitään tekemistä, koko hanke nytkähti eteenpäin vasta kun mies 80-luvun puolimaissa siirtyi Cagivalle ja tilalle tuli Martini.