Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474613 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #465 : Tammikuu 14, 2015, 10:42:08 ap »
Lainaus
mikään ei estä toista katsastajaa tekemästä koko katsastusta uudestaan
Itsellekin näin käynyt koska aloittanut katsastusmies oli poissa töistä niin hänen alaisensa jatkoi hommaa ja siitähän sekamelska syntyi.
Jos on yhden henkilön kanssa sopinut asioista ennakkoon ja "jutut pelisääntöineen" ovat selvillä molemmilla osapuolilla on homma ollut varsin kivutonta ja leima tulee isommitta ongelmitta ja 170 euroa menee. Tuli leimaa eli ei.

Lainaus
Katsastajat tosin saattaa aika helposti sanoa että mee sinne missä homma on aloitettukin..

Uudestaan katsastaminen toisella asemalla maksaisi taas rahaa. Eikä olisi etukäteen valmennettua katsastusmiestä paikalla. Eikä haluakaan puuttua toisen tekemisiin.

Katsastusmiesten ammattitaidossa ja haluttomuudessaan soveltaa ajoneuvomääräyksiä on, paria poikkeusta lukuun ottamatta, kovasti puutteita. Muutoskatsastusoikeus on kyllä hankittu mutta mitään tietoa, esimerkiksi triken suhteen, ei koulutuksessa ole annettu. Edes Katsastajan Käsikirjan tiedot eivät ole hallussa. Näihin joutuu sitten itse puuttumaan. Eikä neuvominen yleensä paranna tilannetta.

Tämä viimeisin tapahtunut Sääksjärvi Triken katsastus oli melkoinen fiasko: tilalla oli tuuraaja. Jouduin kädestä pitäen opettamaan nuorelle katsastajanulkille miten muutoskatsastus suoritetaan. Paperitöhinsä en päässyt riittävästi käsiksi katsastuksen jälkeen ja väärinhän se meni. Edelleenkin, kahden papereiden korjauksen jälkeen, on ajoneuvoluokka ja eräitä muita asioita merkitty väärin rekisteröintitodistukseen. Mutta antaa olla. Väärä merkintä oikeuttaa minut tekemään sellaisia muutoksia pyörään joita ei L5e-luokan ajoneuvoon voisi tehdä.

Tulkaahan seuraavan kerran katsomaan paikan päälle millaista farssia on muutoskatsastus luokasta L3e luokkaan L5e. Mutta älkää sitten naurako katsurin kuullen.....

TK

  • Viestejä: 294
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #466 : Tammikuu 14, 2015, 11:42:13 ap »

Katsastusmiesten ammattitaidossa ja haluttomuudessaan soveltaa ajoneuvomääräyksiä on, paria poikkeusta lukuun ottamatta, kovasti puutteita. Muutoskatsastusoikeus on kyllä hankittu mutta mitään tietoa, esimerkiksi triken suhteen, ei koulutuksessa ole annettu. Edes Katsastajan Käsikirjan tiedot eivät ole hallussa. Näihin joutuu sitten itse puuttumaan. Eikä neuvominen yleensä paranna tilannetta.


Katsastajien muutos/rekisteröintikatsastus koulutuksessa ei varmasti ole koskaan edes ohimennen puhuttu trike muutoksista, itseasiassa moottoripyörät yleensäkin on ohitettu aika totaalisesti ja tiedon hankkiminen jää lähes täysin katsastajan oman viitseliäisyyden ja kiinnostuksen varaan, hommaa ei helpota katsastajien käytössä oleva Trafin neuvontapalvelukaan josta ei juuri koskaan löydy ketään joka oikeasti tuntisi moottoripyörien muutosasioita.

Triken muutoskatsastus onkin yks asia johon on pitänyt perehtyä tarkemmin jo pitkään mutta en ole "kiireiltäni" ehtinyt. Pikkubroidilla odottaa kellarissa jo melkeen ajokuntoinen nelipyttyinen 1984-mallinen, volvon toispuoleisesti kavennetulla akselilla jäykkäperäiseksi trikeksi muutettu kawasaki, joka olisi tarkoitus muutoskatsastaa jossain vaiheessa.
Jäykkäperä ja muu runkomuutos on helppo homma, tarvitaan jarrutesti ja "tarvittaessa selvitys hitsaustöistä"
Yks asia joka on vähän mietityttänyt on kokonaispaino ja siitä riippuva kantavuus jota ei 84-malliselle tunnu mistään löytyvän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #467 : Tammikuu 14, 2015, 12:13:50 ip »
Kannattaa kysyä näistä trikemuutosjutuista tuolta Ural-roikan sivulta. Siellä tämä asia on aika hyvin hanskassa. Pojat ovat tehneet useampiakin konversioita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #468 : Tammikuu 14, 2015, 12:50:25 ip »
Tuohon painoasiaan voi pelata varman päälle: pyörän omapaino plus 150 kg. Tämän kai tiedätkin mutta näin laskien kun saa tuon minimi "kokonaismassan" niin pitäisi ainakin yksi paikka säästyä eli pyörää saa kuljettaja kuljettaa.

Jarrutesti jousitusmuutoksen vuoksi (jäykkäperä) jos menee hyvin (hinta 500+ euroa) niin ei tarvitse käsittelykoetta. (500+ euroa) Alkuperäisen nopeusmittarin anturi lienee alkuperäisen kokoisen etupyörän navassa niin ei tarvitse mittaritestausta? (500+ euroa) (Näistä maksuista menee Trafille "lisensoinnista" leijonanosa.)
Guzzissa kun on mittaus vaihdelaatikosta niin tein tarkan laskelman että perävälitys/rengaskoko-kokonaisvälitys on aivan sama kuin Guzzin alkuperäinen välitys. Katsatuksessa laskelmalla ei kuitenkaan ole mitään arvoa vaan on hankittava Virallisen Tutkimuslaitoksen mittaustulos asiasta. Ongelmana on vain se että Guzzin mittari jo alunperin näyttää toleranssin yli niin mittauslausunto ei auta mitään. Hallintoalamainen siis joutuu pakon edessä huijaamaan katsastajaa. Muita esimerkkejä on aika monta.

Pidän siis katsastusta (pois lukien virallisen lisensoidun tutkimuslaitoksen asiallisesti ja luotettavasti tekemät testit) enemmänkin surkuhupaisena ja enimmäkseen ammattitaidottomana yrityksenä osoittaa kansalaiselle hänen alamaisuutensa kyykyttämällä häntä ja vielä laskuttaa siitä melkoinen hinta toimenpiteestä ja paperista, joka jokaisella kerralla kun olen katsastamassa moottoripyörää tai trikeä ollut, on kirjoitettu väärin. Sitten joutuu vielä pyytämään korjauksia papereihin perästäpäin kun on ensin perehtynyt lakiin nettä voi perustella olevansa oikeassa.

Väärien, lain mukaan paikkansapitämättömien, vaatimusten esittäminen on katsureilla melko yleistä. Neuvominen näissä tilanteissa aiheuttaa niskan punoitusta ja jäykkää käytöstä ja perusteettomien lisävaatimusten esittämistä. Papereita pitää olla kuin Speden sketsissä: todistus joka asiaan.

Miksi sitten katsastelen omia ja toisten tekemiä trikejä ja muutettuja moottoripyöriä? Suurin osa siinä on varmaa pätemisentarvetta. Toisaalta pätevyyttä on jo kertynyt niin kaverit pyytävät apuun näissä asioissa.
Taas on yksi trike tuotannossa: Yamaha V-Max. Osien hankinta meneillään: Mitsubishin perä jo hankittuna.

Viimeksi oli tyrmistys kun katsastaja heitti nurkkaan sähköisesti toimittamani ja hänen itsensä tulostamat todistukset ja sanoi että näillä ei ole mitään virkaa. Tuli muuten mielenkiintoinen keskustelu jossa otin ylimmäksi auktoriteetiksi Otto Lahden Trafista. Soitto hänelle sai tuloksena nulkin hakemaan tulostepaperit kiltisti lattialta. Tosin, kostoksi, hän kirjoitutti minulla käsin todistuksen tekemistäni muutoksista pyörään. "Ettei jää itselle vastuuta." Millainenhan se hänen vastuunsa lienee?

Näitä juttuja riittää. Vain kerran on mennyt muutoskatsastus kokolailla niin kuin pitääkin. Mutta silti tuli virheellinen rekisteröintitodistus.

Mutta onko yleisenä ohjeistuksena että katsastajan asenne pitää olla hlvetin ylimielinen? Vai johtuuko se yksinomaan minusta? Ilmeisesti ei koska muillakin on vastaavia kokemuksia. Tsaarinaikaista meininkiä!

Auton vuosikatsastaminen sentään sujuu jo vittuilematta ja asiallisesti.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #469 : Tammikuu 15, 2015, 22:41:50 ip »
Tuohon painoasiaan voi pelata varman päälle: pyörän omapaino plus 150 kg. Tämän kai tiedätkin mutta näin laskien kun saa tuon minimi "kokonaismassan" niin pitäisi ainakin yksi paikka säästyä eli pyörää saa kuljettaja kuljettaa.

Jarrutesti jousitusmuutoksen vuoksi (jäykkäperä) jos menee hyvin (hinta 500+ euroa) niin ei tarvitse käsittelykoetta. (500+ euroa) Alkuperäisen nopeusmittarin anturi lienee alkuperäisen kokoisen etupyörän navassa niin ei tarvitse mittaritestausta? (500+ euroa) (Näistä maksuista menee Trafille "lisensoinnista" leijonanosa.)


Puhuin tosta kokonaispainon määrittelemisestä yhen trafilaisen kanssa epävirallisesti eikä hän tai vieressä istunut kollegakaan muistaneen asiaa mainitun missään trafin ohjeistuksessa. Vanhoissa jenkkiautoissa, ja muissa josta tietoja ei löydy, toi omamassa + henkilöiden painot = kokonaismassa on ihan trafin siunaama käytäntö mut eipä oo tullu koskaan kysyttyä voisiko matkatavaroitakin ottaa huomioon, kyllähän ainakin autoissa valmistajat on niillekin vähän kantavuutta yleensä laskeneet.
Valmistajalta saattaa löytyä ihan oikeakin kokonaismassa joka tietysti kelpaa trafillekin, mutta broidin tapauksessa japanilaisen valmistajan ilmoittama kokonaismassa ei todennäköisesti ainakaan auttaisi asiaa. Onneksi omapainoksi on aikoinaan merkitty 260kg jonka ihan punnitsematta väitän olevan ainakin kympin pari todellista suurempi.   
Nopeusmittari testiä ei tosiaan kawassa tarvita kun keula vanteineen pysyy vakiona.
Yks puute mikä tuli mieleen on seisontajarru joka muistaakseni trikessa tarvitaan, tosin semmosen rakentaminen 200-sarjan volvon jarruihin ei ole mikään ongelma.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #470 : Tammikuu 17, 2015, 10:01:38 ap »
Siinäpä varsinainen karamelli. Kerrassaan hieno.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #471 : Tammikuu 17, 2015, 12:22:05 ip »
Ajovalon lippa lyhyemmäksi. Todella hyvä väri tuohon pyörään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #472 : Tammikuu 18, 2015, 10:58:03 ap »
Hillittyä charmia riittävästi.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #473 : Tammikuu 18, 2015, 12:19:13 ip »
Lainaus
omamassa + henkilöiden painot = kokonaismassa on ihan trafin siunaama käytäntö mut eipä oo tullu koskaan kysyttyä voisiko matkatavaroitakin ottaa huomioon

Aiemmin saamani tiedon mukaan, ainakin moottoripyöräasioissa, tuo 75kg sisältää keskikokoisen ihmisen ja hänen matkatavaroidensa painon. Monesti on kyllä vitsailtu että mitenkä tuo paino lienee saatu kun pyörän ympärillä olevat ukot olivat kaikki 100+kg painoisia kunnes selvisi että keskimääräisen painon laskeminen ei perustu ajokortti-ikäisten tai yleensäkään aikuisten painoihin vaan kaikenikäisten painoon. Siis sylilapsetkin ovat laskussa mukana.

Seisontajarru tosiaankin tarvitaan. Sen voi asentaa sekä voimansiirtoon, kuten varsinaisenkin jarrun, ennen tasauspyörästöä että tietysti pyörännapoihin. Jälkimmäinen on painava ratkaisu koska jarruja on silloin tuplasti. Mutta jarrut pelaavat silloinkin kun toinen takapyörä on ilmassa tai liukkaalla pinnalla.

Katsastuksessa jarruja ei testata eikä katsastuskonttorilla ole välttämättä siihen välineistöäkään. Katsastusta ennen pyörä käytetään jarrutestissä jonka läpäistyt tulokset toimitetaan katsastusmiehelle. Katsuri ei voi kiistää testitulosta eikä enää puuttua asiaan.

Pyörän omamassa punnitaan muutoskatsastuksen yhteydessä ja sen jälkeen lasketaan tuo 75 + 75kg päälle ja katsotaan että pyörälle ilmoitettua kokonaismassaa ei ylitetä. Kokonaismassatieto siis tarvitaan muualta tai sitten se on pyörän omassa +150kg. Lain mukaan massa ei myöskään saa olla alle laskennallisen massan.

Tässä tapauksessa, jos muita tietoja ei ole (Trafilla kyllä pitäisi olla.) omamassa 260 + kyytiläiset varusteineen 150kg = kokonaismassa 410kg. Painolukema on kovin alhainen, mielestäni. Katsastuksessa tulee hylkäys jos paino on korkeampi tai reilusti alempi.

Itse tekemiäni, molemmissa takapyörissä jarrut, välttämätön tasauspyörästö, kardaani- tai ketjuveto sekä jousituksella varustettu taka-akseli, noin pääpiirteissään, on paino osunut aivan muutaman kilon toleranssilla juurikin alle ilmoitetun kokonaismassan. Toki se on vaatinut tyhjähkön polttoainetankin, poistetun toisen etujarrun, kaikki koristeet ja "tarpeettomat" lisävarusteet pois, pieni akku, kevyet peltivanteet, kapeat renkaat ja yleisesti kaikki osat mietittynä mahdollisimman kevyiksi.

Jäykkäperäisenä trikekawa saattaisi mahtua em ohjeilla kokonaismassan alle. Jousituksen laittamien nostaa painoa useita kiloja mutta tekee ajettavuudelle hyvää. Myös muita takatuentamalleja on olemassa, jäykällekin taka-akselille.

Muuta: etuhaarukan ohjauskulman muutos (ei välttämättä vaadi emäputkimuutosta) niin että jättö on pieni parantaa ajettavuutta merkittävästi. (ylä- ja alakolmion vaihto) Mutta sen voi tehdä jarrutestin ja muutoskatsastuksen jälkeen niin katsastaja ei osaa puuttua mahdolliseen keulamuutokseen joka vaikuttaa muutosprosenttiin. Kunhan pyörä vain on jarrutestissä vakaa ajettava. Testit tehdään 100km/h nopeudella. Todennäköisesti muutos sijoittuu jonnekin 10% tietämiin kun pyörä ei ole H-D. Itsellä nämä muutosprosentit ovat olleet 9 ja 15 välillä. Tosin otanta on toistaiseksi vain kolmesta trikestä. Kaikki kanta-ajoneuvot, joita olen ollut muokkaamassa, ovat olleet omamassaltaan keskimäärin 350kg painavia. Tarkalle on mennyt silti. Seuraava trike syntynee vanhasta Yamaha V-Maxista. Sekin on tonnistoltaan riittävän painava.

Jarrutestissä ollut rengaskoko, lähinnä renkaan ulkokehän mitta, ei saa muuttua enää sen jälkeen. Se merkitään rengaskokona jarrutestissä ylös ja muutoskatsastuksen kautta toimitetaan Trafille. Vaihtoehtoista rengaskokoa ei ole. Itse olen joutunut, painonsäästösyistä, käyttämään mopoauton vanteita ja renkaita joten koko on 15-80/145. Kapealla renkaalla on joka tapauksessa parempi ajettavuus. Näyttävä se ei ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #474 : Tammikuu 21, 2015, 08:52:17 ap »
Tuostapa tulikin mieleeni; Jyväskylään on syntymässä sivuvaunuja valmistava verstas. Kohta niitä siis saa kotimaiseltakin valmistajalta!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #475 : Tammikuu 21, 2015, 10:30:45 ap »
Siitä onkin aikaa kun sai kotimaisia sarjavalmistettuja sivuvaunuja viimeksi. Silloin Kuopiosta. Olivat kuulemma laadukkaita.
Nykyisin on hieman haasteellisempaa tehdä sivuvaunuja koska lainsäädäntö edellyttää niiltä tiettyjä hyväksyntöjä.
Se ei liene kuitenkaan mitenkään ylipääsemätöntä. Jos vielä katsastuskonttorit ottaisivat käytännöksi, jos pyörän omistaja niin haluaa, että vaihto sivuvaunun ja sooloversion välillä onnistuu siten että rekisteröintitodistuksessa lukee: "vaihtoehtoinen käyttö".

Kaikkiin pyöriin sivuvaunu ei käy. Ainakin käytännössä on torjuttu alumiinirunkoisiin pyöriin asentaminen, mutta teräsputkirunkoiseen on saanut laittaa. Se ei kuitenkaan liene suuri rasite käytännössä. Asetukset ei tietääkseni tästä sano mitään mutta käytäntö on ollut eri. Usein on myös vaadittu lausuntoa pyörän valmistajalta rungon soveltuvuudesta sivuvaunukäyttöön. Tässäkin lienee takana usein esille tullut mystinen raja; ensimmäinen elokuuta 2004 alkaen on vaadittu kanta-ajoneuvon osalta enemmän.

Menestystä sivuvaunutehtaalle! Laitahan lisätietoa kun sitä saat.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #476 : Tammikuu 21, 2015, 10:55:18 ap »
Jeps. Oli itsellekin ylläri, että joku rohkea uskaltaa moiseen ryhtyä!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #477 : Tammikuu 21, 2015, 12:01:13 ip »
Motomatti: "Siitä onkin aikaa kun sai kotimaisia sarjavalmistettuja sivuvaunuja viimeksi. Silloin Kuopiosta."

Historia ei ole loppunut: http://www.qdmobiles.fi/etusivu/

Terv. VS

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #478 : Tammikuu 21, 2015, 12:07:07 ip »
Tämä on juuri se Jyväskyläläinen aloitteleva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #479 : Tammikuu 21, 2015, 12:12:58 ip »
Sittenhän onkin perinteitä. http://www.qdmobiles.fi/etusivu/
Olin jo pitkään siinä uskossa että sivuvaunuhommat ovat loppuneet maastamme. (Ehkäpä välillä olikin hiljaisempaa....)