omamassa + henkilöiden painot = kokonaismassa on ihan trafin siunaama käytäntö mut eipä oo tullu koskaan kysyttyä voisiko matkatavaroitakin ottaa huomioon
Aiemmin saamani tiedon mukaan, ainakin moottoripyöräasioissa, tuo 75kg sisältää keskikokoisen ihmisen ja hänen matkatavaroidensa painon. Monesti on kyllä vitsailtu että mitenkä tuo paino lienee saatu kun pyörän ympärillä olevat ukot olivat kaikki 100+kg painoisia kunnes selvisi että keskimääräisen painon laskeminen ei perustu ajokortti-ikäisten tai yleensäkään aikuisten painoihin vaan kaikenikäisten painoon. Siis sylilapsetkin ovat laskussa mukana.
Seisontajarru tosiaankin tarvitaan. Sen voi asentaa sekä voimansiirtoon, kuten varsinaisenkin jarrun, ennen tasauspyörästöä että tietysti pyörännapoihin. Jälkimmäinen on painava ratkaisu koska jarruja on silloin tuplasti. Mutta jarrut pelaavat silloinkin kun toinen takapyörä on ilmassa tai liukkaalla pinnalla.
Katsastuksessa jarruja ei testata eikä katsastuskonttorilla ole välttämättä siihen välineistöäkään. Katsastusta ennen pyörä käytetään jarrutestissä jonka läpäistyt tulokset toimitetaan katsastusmiehelle. Katsuri ei voi kiistää testitulosta eikä enää puuttua asiaan.
Pyörän omamassa punnitaan muutoskatsastuksen yhteydessä ja sen jälkeen lasketaan tuo 75 + 75kg päälle ja katsotaan että pyörälle ilmoitettua kokonaismassaa ei ylitetä. Kokonaismassatieto siis tarvitaan muualta tai sitten se on pyörän omassa +150kg. Lain mukaan massa ei myöskään saa olla alle laskennallisen massan.
Tässä tapauksessa, jos muita tietoja ei ole (Trafilla kyllä pitäisi olla.) omamassa 260 + kyytiläiset varusteineen 150kg = kokonaismassa 410kg. Painolukema on kovin alhainen, mielestäni. Katsastuksessa tulee hylkäys jos paino on korkeampi tai reilusti alempi.
Itse tekemiäni, molemmissa takapyörissä jarrut, välttämätön tasauspyörästö, kardaani- tai ketjuveto sekä jousituksella varustettu taka-akseli, noin pääpiirteissään, on paino osunut aivan muutaman kilon toleranssilla juurikin alle ilmoitetun kokonaismassan. Toki se on vaatinut tyhjähkön polttoainetankin, poistetun toisen etujarrun, kaikki koristeet ja "tarpeettomat" lisävarusteet pois, pieni akku, kevyet peltivanteet, kapeat renkaat ja yleisesti kaikki osat mietittynä mahdollisimman kevyiksi.
Jäykkäperäisenä trikekawa saattaisi mahtua em ohjeilla kokonaismassan alle. Jousituksen laittamien nostaa painoa useita kiloja mutta tekee ajettavuudelle hyvää. Myös muita takatuentamalleja on olemassa, jäykällekin taka-akselille.
Muuta: etuhaarukan ohjauskulman muutos (ei välttämättä vaadi emäputkimuutosta) niin että jättö on pieni parantaa ajettavuutta merkittävästi. (ylä- ja alakolmion vaihto) Mutta sen voi tehdä jarrutestin ja muutoskatsastuksen jälkeen niin katsastaja ei osaa puuttua mahdolliseen keulamuutokseen joka vaikuttaa muutosprosenttiin. Kunhan pyörä vain on jarrutestissä vakaa ajettava. Testit tehdään 100km/h nopeudella. Todennäköisesti muutos sijoittuu jonnekin 10% tietämiin kun pyörä ei ole H-D. Itsellä nämä muutosprosentit ovat olleet 9 ja 15 välillä. Tosin otanta on toistaiseksi vain kolmesta trikestä. Kaikki kanta-ajoneuvot, joita olen ollut muokkaamassa, ovat olleet omamassaltaan keskimäärin 350kg painavia. Tarkalle on mennyt silti. Seuraava trike syntynee vanhasta Yamaha V-Maxista. Sekin on tonnistoltaan riittävän painava.
Jarrutestissä ollut rengaskoko, lähinnä renkaan ulkokehän mitta, ei saa muuttua enää sen jälkeen. Se merkitään rengaskokona jarrutestissä ylös ja muutoskatsastuksen kautta toimitetaan Trafille. Vaihtoehtoista rengaskokoa ei ole. Itse olen joutunut, painonsäästösyistä, käyttämään mopoauton vanteita ja renkaita joten koko on 15-80/145. Kapealla renkaalla on joka tapauksessa parempi ajettavuus. Näyttävä se ei ole.