Kirjoittaja Aihe: T3 kytkinremontti  (Luettu 4083 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
T3 kytkinremontti
« : Lokakuu 27, 2008, 13:02:30 ip »
Tervehdys
Kannattako yrittää kytkinremonttia konetta irrottamatta, eli vain löysätä moottorin etukiinnikkeet ja nostaa runko ylös, ensin toki swingit ym hilkkeet pois. Miten onnistuu keskitys ja jousien asennus.Hyviä jippoja ?
 Pyörä on 82 mallin T3 ja olen räplännyt moottoripyöriä ym romppeita jo 40 vuotta, mutta Guzzii on mulle vielä vähän vieraampi, mutta sitäkin rakkaampi

Vai pitäiskö ottaa sovinnolla kone pois, ei vaan viittisi, jos onnistuu muutenkin. Kokemuisia ?

Kiitos ja terveisin Pampi, vaikka ei kovin siro kylläkään

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2008, 06:52:52 ap »
Ei välttämättä helpoin mutta ehkä nopein on olla ottamatta konetta pois paikaltaan jos vain tietää menetelmät. Vähempi tulee päänsärkyä ja rupia sormiin kun ottaa moottorin nätisti pöydälle.
Näin äkkiseltään kesken työpäivän on liian iso juttu selvittää miten homma tehdään horisontaalisesti. Vanhoissa arkistoissa on muistaakseni aiheesta keskustelua. Jos ne jostain löytää...

Palataan myöhemmin asiaan jos haluat edelleenkin tehdä homman mahdollisimman vähällä purkamisella.

mm

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2008, 08:37:47 ap »
Kiitos vastauksesta

Minäkin muistelin vanhoista arkistoista lukeneeni ja jos oikein muistan, niin sinä juuri neuvoit asiaa, en vain löydä niitä enää.
En tosiaan viitsisi irrottaa konetta ja sinnikkyyttä pitäis kyllä riittää hankalaampaakin hommaan, kun on ikänsä vääntänyt vanhempien koneitten kimpussa. Sen olen kyllä huomannut, että ekakertalaisen kannattaa kuunnella ja kysyä kokeneimpien neuvoja, säästyy monet kynnenvihat, elikkä otan neuvot kiitollisuudella vastaan.

Terv P

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2008, 10:15:48 ap »
Tuolta löytyy myös kanssa tietoa ko. toimenpiteestä, jos englanti taipuu:

http://www.guzzitech.dk/english/index.htm

Katso sieltä sivuvalikosta ensin "technical" ja sitten "the complex stuff", niin löytyy.
Itse kyllä kippaisin rungon ennemmin kuin irrottaisin koneen rungosta.

Kytkimen keskittämisestä ei ole kokemuksia, kun minä vaan laitoin kokonaisen Ramin kytkimen vanhan tilalle.

Vaikka en ole kuin yhden Guzzin purkanut, niin siinä mielessä kyllä kiitollinen rassattava, että osia on vähän ja ne ei yleensä ole mitään mikroskooppisen pieniä:)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2008, 16:08:41 ip »
Horisontaaliasennus.

Kytkinlevyjen keskittäminen tapahtuu parhaiten irtonaisella kytkimen spooriakselilla. Menee sekä spoorit että levyt linjaan samalla kertaa. Huomioitavaa on että jos on vanhan mallin kytkinlevyt eli matallilla spooreilla ja tilaa uuden mallin levyt, kuten suosittelisin, tulee tilata myös uusi spooriakseli. Se on se "holkki" joka on kiinni siellä vaihdelaatikon puolella. (Kytkinakselin stefa on hyvä vaihtaa samalla. Huomaa O-renkaiden oikeat paikat ja kykinakselin mutterin lukitus! Tähän tarvitaan oma työkalunsa.) Irtoakselilla käy uusien levyjen keskittäminen ennen sen asennusta paikoilleen vaihdelaatikon päähän.

Jos aikoo käyttää alkuperäisiä levyjä ja spooriakselia niin niissä ei ole syytä olla välyksiä niittauksissa, lovia spooreissa, niittauksien tai kulumaurien pohjiin pitää olla varaa eli pintaa jäljellä. Vauhtipyörän sisäpuolen spooreissa ei myöskään tule hyväksyä urautumista. Suurella vaivalla ne voi viilata pois. Muutoin joutuu vaihtamaan vauhtipyörän. Tämä spoorien kuluma on syynä vanhojen Guzzien "hyppykytkin"-ongelmiin.

Jouset pysyvät paikoillaan kun puristaa pihdeillä jousien toiset päät hieman kapeammalle säteelle jolloin ne tarttuvat syvennyksiensä pohjilla oleviin mataliin tappeihin. Huom! Jousia vasten oleva levy asettuu myös kaikkiin muihinkin spoorien asentoihin kuin siihen oikeaan jos ei ole tarkkana jousia vastaavien syvennysten kanssa.

Vaikein asia on saada kohdistettua kytkimen levyjen välissä oleva välilevy spooreille kun painovoima pyrkii pudottamaan sen alas. Välilevy taipuu herkästi jos se ei mene paikoilleen. Pitää käyttää pidempiä kytkinkehän ruuveja joissa on mutterit joilla kytkinasetelmaa voi "syöttää" varovasti paikoilleen.

Kokoonpanojärjestyksen kanssa kannattaa huomioida kytkimen työntötankoa vasten tuleva paininkappaleen asennus siten että se pysyy paikoillaan kokoonpanon aikanakin. Tipasta liimaa on apua.

Suosittelen silti ottamaan koneen pöydälle sopivien puupalikoiden varaan kokoonpanoa varten. Kytkinkotelon ei pidä olla öljyinen. Tyypillisesti kolme mahdollista vuotokohtaa: Kampiakseli stefa, kytkinakselin stefa ja kytkimen työntötagon kartiotiivisteet. Kannattanee vaihtaa vaikka oireet olisivat lieviä. Yleisin syy vuotoihin on ruoste tai kulumaura tiivistepinnassa.

mm

Hongston

  • Viestejä: 24
    • http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/page.php?cat=5
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2008, 10:44:38 ap »
Ei tuo ihan mahoton homma ole. Yhden T3:n kytkimen vaihtaneena voin sanoa että yllättävän helposti hoituu, kunhan tosiaan purkaa kunnolla eikä ala leikkimään, eli ota vaan moottori ja vaihdelaatikko pakkana pois ja rupea sitten vasta niitä toisistaan irrottamaan. Eihän nuo kovin monella pultilla ole kiinni rungossakaan. Kivempi sitten sovitella, putsailla ja kiroilla, kun kaikki osat on pöydällä silmien alla. Öljyjä ei tarvitse ainakaan moottorista pois ottaa jos ei välttämättä halua.

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: T3 kytkinremontti
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2008, 19:21:11 ip »
Kiitoksia vastauksista

Täytynee alkaa hommiin, eipä tosin ole kovin kiire, kun suveen on tovi aikaa mutta kuten kirjoitettu on aika rientää nopeasti. Joulua ja moottoripyöränäyttelyä kun pitää aikajanan pisteinä, niin kohta taas ajellaan.
Sen verran olen Guzzia penkonut, ja todennut sen tekniikaltaan sopivan "krouviksi"ja mutta varsin järkeväksi ainakin nämä vanhemmat, uudemmat ovat kyllä jo sivistyneempiä.
Muuhun repertoaariin meikäläisellä on kuulunut pari Nortonia, kolme Hondaa, Yamaha, MZ ja kolme bokseri-Bemaria, sitten taukoa miltei kymmenen vuotta, ja nyt on sitten Guzzin vuoro.
Olisi saanut olla jo aikaisemmin.

Terveisiä