>> Uskoaksen Bilteman jarrupalat ovat käyneet varsin tarkan viranomaiskontrollin läpi, näin minulle on ainakin uskoteltu. <<
Ihan tällä syomisellä en tähän usko. Markkinoilla on varsin vähän tuotteita, jotka ovat a) pakollisen ennakkotarkastuksen alaisia ja b) valmistajan / myyjän vapaaehtoisesti tarkastamia. Ja jarrupalojen testaus...Mitenkähän se on tehty? Tekniikan miehenä kiinnostaa testausproceduuri...
CE-merkki ei käytännössä tarkoita juurikaan mitään; Joka valmistaa, tuo tai asettaa myyntiin EY:n alueella tuotteen on varustettava tuote CE-merkinnällä. Samalla tämä taho on velvollinen tarvittaessa todistamaan, että kyseinen tuote tai materiaali täyttää EY:n direktiivin vaatimukset.
Tämä voidaan osoittaa ns. vaatimuksenmukaisuusvakuutuksella. Merkitöntä kapinetta ei saa EY:n alueella myydä!!!
CE-merkki ei siis sinänsä tarkoita mitään. Pahimmillaan "valmistaja" on espanjalainen silkkipaino, joka liimaa ostamiinsa Vinku-Intialaisiin tuotteisiin merkin vastaamatta mistään laadusta tai direktiivistä.
Käsitettä "CE-hyväksytty" ei ole virallisesti olemassakaan.
Jos CE-merkissä on numerosarja, niin sen perusteella voidaan jäljittää testauksen tehnyt testauslaitos. Tämän laitoksen tulee olla ns. Notified body, eli virallisesti hyväksytty testauslaitos. Jos numerosarjalla ei pääse kiinni tähän tietoon, kyseessä on väärennös ja huijaus.
Jos huijauksen on tehnyt vaikkapa Germaani, niin putkaa ja raippoja.
Jos taas espanjalainen / portugali / kroatialainen tai vaikkapa Bulgaari, niin kukapas siihen sitten puuttuisi...Viranomaisia kiinnosta...Töitäkin pitäisi tehdä...
***
Sattuipas muuten somasti tämä pistepuikkoesimerkki.
Ostin joskus "laadusta" tietämättä Bilteman pistepuikon. Kertaiskulla puikko oli tylsä ja väärä. Palautin - sain rahat - kaikki siinä ok. Vaan kysyin, että montako puikkoa saan tuhota Bilteman liiteristä ilman hankaluuksia. Tähän palautustiskin poika jupisi jotain....
Sen koommin Biltemasta ostanut kuin kuparitahnaa...