Kirjoittaja Aihe: Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT  (Luettu 4634 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« : Heinäkuu 28, 2008, 16:29:49 ip »
Tänään huomasin että oikea kansi vuotaa öljyä ulos, tulee kengälle ja laukun etureunassakin vähän tahraa.

Vaikka tiivisteen vaihto sinänsä on tunnin homma niin aattelin että voisi samalla koneistuttaa kansiin teräs seetit lyijytöntä varten kun on jo menty 103 tkm kansia avaamatta ja samalla antaa koneistaa venttiilit.

Tietääkö joku pajaa joka niitä tekisi tai onko kokemuksia, Salossa pitäisi olla yksi paikka mutta en nyt muista nimeä.

Miten ne muuten on venttiilin ohjaimet, kannattako ne näissä vaihtaa samalla ?

Janne K

  • Viestejä: 154
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2008, 02:06:00 ap »
Noilla kilometreillä ehdottomasti venttiiliohjurit vaihtoon. Tai holkitukseen. JuhaV ainakin mainosti holkitusta parempana, koska siinä ei väkivaltaisesti revitä vanhoja ohjureita kokonaan pois. Mulla oli jo 55000 kohdalla ohjurit vaihtokunnossa ja JuhaV:n sportissa muistaakseni aikanaan jo 30000.

Itse en ole jaksanut lempparissa käyttää lisäainetta enää viime vuosina kuin ratapäivinä, jolloin pakoventtiilit saavat normaalia kovempaa kyytiä ja pientä hitsautumista seeteihin saattaisi tapahtua. Mitään ongelmia ei ole vielä ollut ja venttiilivälyksetkin ovat pysyneet säätövälin aika lailla samalla tavalla kuin silloin kun käytin lisäainetta.

Tämä on kai perinteinen uskonasia Guzzistien keskuudessa. Toiset laittaa lisäainetta (tai uudet seetit) ja toiset vetoavat siihen että Kaliforniassa on jo 80-luvulla ajettu lyijyttömällä bensalla vanhoilla seeteillä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 186
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2008, 03:47:19 ap »
Lokikirjan mukaan Mille GT:llä oli syksyllä 2000 ajettu 75000km ja avasin
kannet pienen öljyvuodon takia. Pakoventtiilit olivat täynnä mustaa pilkkua
ja tahnalla hiominen ei riittänyt. Venttiilit koneella hionut kaveri sanoi,
että juuri tuollaisiksi ne menevät kun ajaa lyijyttömällä. Tiedä häntä sitten.
Venttiilinohjaimet eivät olleet vaihtokunnossa.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2008, 05:52:12 ap »
Terve !

Mulla on Saksantuonti-MilleGT, johon on heti uutena v. -90 tehty toi bleifreiumbau. Siinä on vaihdettu myös venttiilit, hinta (osat + työ) ollut siihen aikaan 884 DM.

Ei mitään halpaa lystiä, onko omistajaa kuljetettu vai onko venttiilien vaihto pakko tehdä ?
Vielä yksi GT, kiitos.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2008, 12:09:06 ip »
Aikoinaan tuli ajettua Lempparilla lyijyttömällä pari kesää sellaisenaan. Vaikea sanoa oliko sillä mitään vaikutusta muuhun kuin, siihen, että moottori toimi selvästi paremmin! Sittemmin muun remontin yhteydessä seetit tuli vaihdettua. Vanhat olivat hieman ruvella mutta olisivat ne niillä kilometreillä muutenkin olleet.  Se sylinterikannen öljyvuoto ei todennäköisesti johdu kansipahvista. Venttiilikoneiston rungon alla olevat o-renkaat päästävät hiljalleen öljyä pinnapulttien reikiin. Moottorin lämmetessä osa sitten tihkuu kansipahvin ohi ulos. Vuoto on loppunut aina kun pinnapulttien reiät on valuttanut tyhjiksi ja vaihtanut uudet o-renkaat. Vanhoilla kansipahveilla kansia irrottamatta.
Sohc van Helmi.

  • Vieras
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2008, 14:53:11 ip »
Moro,

Tuo ohjureiden holkitustekniikka on selostettu täällä :
http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html

Noita K-line ohjureita asentelevat kansitöitä tekevät alan liikkeet täällä kotimaassakin. Oma mielipiteeni tosiaan on että tulee todennäköisesti parempi ja kestävämpi kuin Guzzin omilla ohjureilla. Helppo ja nopea tehdä eikä kovin kallis.
Tuossa on sekin etu että ohjurin reiän linjaus pysyy paremmin samana kuin koko ohjuri vaihtamalla -> vähemmän koneistustarvetta seeteille.

Tuo lyijyttömän bensan turmiollisuus seeteille taitaa olla pitkälti brittipyöräilijoiden piirissä syntynyttä. Lieneekö englanninmaalla olleet huonommat bensat ja seetimateriaalit 60- ja 70-luvuilta ?

Guzzissa (80-lukulaiset ja uudemmat) jos entiset seetit (ja venttiilit) saa koneistamalla kuntoon niin eikun koneistusta peliin ja kone takaisin nippuun. Suuttimet/sytyksen ajoitus sopiviksi ettei nakuttele käytössä ja eiköhän sillä seetien puolesta taas aja yli 50 tkm ilman ongelmia.

100 tkm ajolla kannattaa myös tutkia aika tarkkaan paljonko on venttiilin varsissa kulumaa.

Samalla kun koneistaja niitä seetejä koneistaa niin hän voi ajaa niihin vähän enemmän kulmia kuin niissä alunperin on jolloin virtauksesta saa vähän juoheampaa.

Tapoja on monia ja tämä edellä esitetty on vain eräs mahdollinen.

Terv. JuhaV

millegt

  • Viestejä: 598
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2008, 15:31:22 ip »
Kiitoksia tiedoista, miten niin kun valuttanut pinnanpulttien reiät tyhjäksi, kannen pultit pitää avata jotta pääsee o-renkaisiin käsiksi mutta jos tiiviste jää vanhaksi ei kantta voi kyllä ylös nostaa ?

Mahtaako venttiilien, ohjaimien ja mäntien renkaineen ohjemitat olla samat kun siinä Haynes kirjassa 70 luvun malleihin vai onko jollain millen ohjearvot jotta voi tarkastaa osia kunhan saa palat pöydälle ?

 

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2008, 13:25:25 ip »
millegt kirjoitti:
Lainaus
Kiitoksia tiedoista, miten niin kun valuttanut pinnanpulttien reiät tyhjäksi, kannen pultit pitää avata jotta pääsee o-renkaisiin käsiksi mutta jos tiiviste jää vanhaksi ei kantta voi kyllä ylös nostaa ?
Venttiilikoppa pois, kone sellaiseen asentoon että venttiileissä on välystä, keinuvivut irti, neljä mutteria auki venttiilikoneiston rungon kohdalta ja koneiston runko irti. Tönärit veks paikat muistaen ja vanhat o-renkaat pois. Vati alle ja mopoa kallistaen pinnapulttien reijät tyhjiksi. Varovainen paineilmalla puhaltaminen nopeuttaa. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä uusilla o-renkailla, mutterit momenttiin, myös ne mitä ei irrotettu, venttiilien säätö, öljymäärän tarkastus ja baanalle.
Sohc van Helmi.

millegt

  • Viestejä: 598
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2008, 01:05:32 ap »
Niin tota onko täällä jossain tai onko jollain linkkiä missä olisi venttiilien ja ohjureiden sallitut mitat ?

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Kansien muutos lyijyttömälle - Mille GT
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2008, 05:20:08 ap »
Motorrad 20/1990, Langstreckentest Mille GT:

Väittää alkuperäisiksi mitoiksi:

Venttiilit imu 7,987 - 7,972 mm    pako 7,980 - 7,965 mm

Ohjurit  imu/pako 8,000 - 8,022 mm

Välys venttiiinvarsi - ohjuri:

imu 0,013 - 0,050 mm  pako 0,020 - 0,057 mm, sallittu raja < 0,08 mm

 

Testipyörässä 40 tkm jälkeen:

venttiilit imu 7,97 mm  pako 7,96

ohjurit  oikea 8,03/8,03  vasen 8,03/8,15 mm

Vasemman pytyn pakoventtiilin ohjurin reikä kulunut.
Vielä yksi GT, kiitos.