Homma etenee...
Sain Piikkiöstä uuden bensa-anturin. Ryhdyinpä välittömästi vaihtamaan sitä. Tankki irti ja tyhjensin sisällön pois (olipa hyvä ettei tankki ollut täysi).
Bensapumpun irroitus tankin sisältä olikin aika taiteilua. Eihän siitä ilman vaurioita selvitty, mikä ilmeni myöhemmin. Pumppu tulee ulos vain tietyssä asennossa, joten sitä ei saa vetää ulos väkisin!
Kun sain punpun ulos taisi selviä syy miksi valo reistaili. Bensavalon toiseen napaan tulee 12V ja lampun toinen johto ns. maajohto tulee tankin sisälle kiinni tähän anturiin. Kun bensan taso laskee, alkaa anturi päästämään virtaa läpi. Koska anturin runko on maadoitettu syntyy maayhteys ja valo syttyy.
Omassa Calissa oli bensansuodatin päässyt liikkumaan ja se maadoitti anturille tulevan johdon (eli lamppu syttyi). Näyttäisi siltä että anturi on ehjä, mutta laitan silti uuden anturin tilalle, koska siinä on johto paremmin suojattu. Samalla kiinnitän suodattimen paremmin paikoillee, ettei se pääse liikkumaan.
Vaurio syntyi, kun vääntelin pumppua ulos tankin pienestä aukosta. Bensaletku leikkautui kahdesta kohti puhki, kun se nirhautui reiän teräviä reunoja vasten. Tämä letku kulkee pumpusta suodattimelle, jonka kautta bensa tulee ulos tankista. jos letkussa on reikä se pudottaa paineen alas ja moottori ei käy. Täytyy huomenna käydä ostamassa uusi letku. Ko. letku on muutenkin hyvä vaihtaa koska se on kuulemma joissakin tapauksissa irronnut paikoiltaan (huonot klemmarit).
Laitan jonain päivänä kuvia palstalle, niin selvittää paremmin mitä tarkoitin.
T: Kimmo