Kirjoittaja Aihe: Lisää senttejä, kiiiitos!  (Luettu 2635 kertaa)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Lisää senttejä, kiiiitos!
« : Heinäkuu 07, 2008, 09:14:45 ap »
Tervehdys!
Käytiin emännän kanssa 5 pv Eesti-Latvia turneella. Itse reissusta myöhemmin, mutta lähtövalmistelut tapahtuivat tapansa mukaan viimetipassa.

Edellisenä päivänä hoksasin, että renkaat pitää vaihtaa. Samaan syssyyn vaihdoin kaikki jarrupalat.

Itse hommahan on ns. "kalervon pala" mutta mutkia meinasi tulla tähänkin operaatioon. Joskus on tälläkin palstalla ihmetelty kuinka renkaiden irroitus tapahtuu näppärästi. Varsinkin jos ottaa molemmat kiekot kerralla irti. Eli kuinka saa renkaat kätevästi alta pois pelkän keskituen varassa? Tilaa on vähän!

Vaihe 1.
Keskitallan alle tukeva lisäpala. Pihalaatta on sopiva lisäke, jolla saadaan lisää korkeutta. Takarenkaan alle on hyvä laittaa suunnilleen saman korkuinan patikka, jotta keskitallalle nosto onnisttuu. Ilman sitä ei saada aikaiseksi muuta kuin tyrä.

Vaihe 2.
Takarenkaan irroituksen jälkeen eturenkaan vuoro. Akseli auki ja etupää tunkin avulla ylös. Ei kannata nostaa liikoja, muutoin kippaa pyrstölleen. Tässä vaiheessa pyörä ei ole kovin tukeva, joten etuhaarukka on hyvä laskea alas esim. pöllin päälle.

Vaihe 3.
Orimattilan MP-Osat oli hommannut uudet Metzelerin ME880 odottamaan vaihtoa (olin soittanut edellisenä päivänä ja siellä luvattiin myös eturengas täksi päiväksi).
Tasapainoituksen yhteydessä eturenkaan laakerit todettiin rikkinäisiksi. Onneksi hyllystä löytyi uudet tilalle. Vaihtoi onnistui ammattimieheltä näppärästi. Jarrupaloja jouduin hakemaan Lahden Stormilta.

Vaihe 4.
Vanteet uusine renkaineen alle. Jarrupalojen vaihdot ongelmittaa. Jälleen oli EV valmiina uusiin seikkailuihin.

ps. Lopuksi palauta se pihakivi samaan paikkaan mistä kaivoit sen ylös, muutoin tuloo sanomista :P

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2008, 09:30:00 ap kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Lisää senttejä, kiiiitos!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2008, 09:27:49 ap »
Jälkisanat:

Orimattilan MP-Osat (Jäppinen) on tuntuu olevan ammttimies mp-renkaiden kanssa. Olen aina saanut häneltä hyvää palvelua.

California on kuin uuudestisyntynyt uusien renkaiden ja etulaakereiden vaihdon myötä. Loppui kaikenlainen muljuaminen teiden urissa :D
t: Kimmo

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2008, 04:52:00 ap kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel