Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V10 Centauro  (Luettu 6447 kertaa)

  • Vieras
Moto Guzzi V10 Centauro
« : Kesäkuu 06, 2008, 12:16:35 ip »
Terve!

Esitän tässä muutaman kysymyksen liittyen pyörään Moto Guzzi Centauro. Pyörä miellyttää silmää ja  olen pyörään netin välityksellä tutustunut. Kysyisin pyörän omistajilta mielipiteitä ja kokemuksia Centaurosta. Lähinnä pyörän ajo-ominaisuusksista, ajettavuudesta yms. Tekniikasta olenkin jonkin verran ottanut selvää, mutta kertokaa toki minkälaista ongelmaa on esiintynyt, jos on esiintynyt....

Omistan tällä hetkellä Monsterin, minkä suurin ongelma minulle on matkustajan penkki, josta matkustaja valuu jokaisessa jarrutuksessa kuljettajan selkään. Centaurossa näyttää olevan aika saman tyylinen penkki, joten ilmeisesti sama vaiva esiintyy myös Centaurossa?

Kiitos jo etukäteen.

-P

Janne K

  • Viestejä: 154
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2008, 03:56:34 ap »
Tuohon valumisongelmaanhan on helppo ratkaisu: jätä se Monsteri matkustajan ajettavaksi ja hanki itsellesi Centauro! :D

Ekku

  • Viestejä: 894
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2008, 06:22:20 ap »
Jos meinaat jotakuta kuljettaa kyydissä, niin unohda se Centauro jo heti kättelyssä.

Siinä on kuitenkin sen verran kelvoton matkustajan paikka, että tuskinpa siinä kukaan viitsii pitkään istua.

Ajo-ominaisuudet on sinänsä ihan mainiot, mutta tuntuu vähän hämäävältä, kun pyörän ajoasento on kuin custom-pyörässä, mutta alutageometria sitävastoin on aika sportin puoleinen kuten moottorinkin käytös ainakin Guzzi-mittapuulla arvioituna.

Omalla ei ole tullut ajettua kuin alle 10 tuhatta, kun on ollut noita muita pyöriä, joten kestävyydestä en pysty sanomaan mitään omakohtaista.

Joutais oikeastaan myydä koko pyörä, kun ei näillä kaikilla romuilla kerkiä ajamaan edes joka kesä.

  • Vieras
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2008, 09:28:12 ap »
Esa,

Minä voisin ottaa sen Centauron tuossa heinäkuussa tänne v2Treelle viikoksi hoitoon ja laittaa My16M:n säätöihin. Sais samalla pikkuisen kyyditä noita muksuja, jotka aina valittaa että miksei sulla iskä ole pyörää johon vois tulla kyytiin. Voin sitten tänne kirjuuttaa arvioita siitä millaista on kyytiläisillä Centauron kyydissä.

- JuhaV

Ekku

  • Viestejä: 894
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2008, 10:56:13 ap »
Saat kyllä.

Täytyy vaan käydä hommaamassa se starttimoottori ja jarrupalat, niin silloin se on ajokunnossa.

Takajalkatapit pitää kanssa pultata takaisin paikalleen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2008, 13:04:41 ip »
Sainkos mää sitten ajaa sen sinne Tampereelle? :wink:
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2008, 15:25:05 ip »
Oikeastaan sopisi kyllä sekin.

Täytyy lähteä huomenna hankkimaan se startti ja jarrupalat vissin pitää tilata taas Stormilta.

Tällä kertaa kyllä ostan ne sintteripalat, kun ei ne orgaaniset sestäneet edes 3 päivän ajosessiota Botniaringillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2008, 23:47:23 ip »
Mulla on yli 100000 km:n kokemus Centaurolla ajosta.  Toimii edelleenkin. Mm alkuperäinen kardaani on käytössä.  Ainoa äkillistä korjaustarvetta aiheuttanut vaiva oli kampiakselin pään hammaspyörän kiila. Jossain 90000 km:n kohdalla siihen ilmestyi välystä. Paikallisesta koneliikkeestä löytyi korvaava kiila eikä maksanut mitään. Jakohihnat olen vaihtanut 40000 km:n välein. Muutoin noudatettu 10000 km:n huoltojaksotusta.

80000 km:n kohdalla asennettiin mekaaninen ahdin päivittämään tehopuolta. Lisäksi tuplasuutin läppärungot ja lisäruiskutusjärjestelmä kasvanutta tehoa varten. Em kiilajuttu johtunee juuri tästä ahtohomman tuomasta lisärasituksesta. Vika ei todennäköisesti uusiinnu.

Öljypohjan rakenteessta johtuen pitkät keulimiset voi unohtaa; öljypumppu lakkaa saamasta öljyä tällöin. Jos harrastaa repivää ajotapaa kannattaa laittaa öljypinta hieman ylärajan yli niin öljy "riittää" paremmin.

Vakion ajo-ominaisuudet suhteellisen normaalin kankeat. Keulakulmaa kannattaa säätää hieman jyrkemmäksi niin käsiteltävyys paranee. Eri vuosimalleissa erilaisia jousituskomponetteja. Omassani vm -96 on WP:n monipuolisesti säädettävä jousitus. Olen ollut tyytyväinen.

mm

 

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Moto Guzzi V10 Centauro
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2008, 07:24:32 ap »
Mun -97 Kentaurissa on 68000 mittarissa. Varsinaisia vikoja on ollut pari kappaletta: päämaadoituksen kaapelikengän kiinnityskohta runkoon oli jäänyt tehtaalla raaputtamatta, joten osa viroista meni etylyhtyyn menevän johtonipun kautta maihin. Aikaa (eka kesä) myöten eristeet sulivat. Oireita olivat (järjestyksessä): startti pyöri huonosti ajoittain, savumerkkejä tankin alta jostain, öljyvalo syttyi palamaan jatkuvasti. Johtosarja vaihdettiin ja kaikki tuntui olevan kunnossa.

Se toinen vika: Pientä harmia oli epätasaisessa käynnissa: nykimistä pintakaasulla 3500-4000rpm ja toisinaan täysillä kiihdytettäessä veto tuntui loppuvan hetkeksi . Luulin aluksi takarenkaan pidon katoavan vääntöhuipun kohdalla :wink:. Vaihdoin putkiston tehtaan hiilarivirisarjaan lastuineen. Nykiminen loppui lähes tyystin, mutta katkominen kiihdytyksissä jatkui ajoittaisena. Kunnes yhtäkkiä menovettä alkoi kulua 6l:an sijasta 10l satasella ja samalla nykiminen muuttui jatkuvaksi. Kone saattoi kesken kiihdytyksen tukehtua kokonaan. Power Commanderilla temppuileminen palautti kulutuksen lähes entiselleen. Viimein löysin netin kautta kohtuuhintaisen käytetyn E.C.U:n (850€ vs 110€). Nyt ei ole enää minkäänlaista nykimistä ja kulutus n. 5l satasella vaikka kelit on olleet aika viileitä. Voipi olla, että huono maadoitus oli rikkonut E.C.U:n jo alunperin.

Matkapyöränä Centauro ei ole paras mahdollinen ainakaan kaksi päällä. Sport-varustuksella syynä on ilmanvastus moottoritienopeuksissa ja armottoman kova ja ergonomisesti mahdoton satulan muotoilu. GT-varustuksella ilmanvastusongelmaa ei ole. Satula on paljon parempi (vähän korotusta takapenkkiläiselle), mutta niin kova, että kyytiläisen hanuri pukkaa puutuumaan. Toinen huonompi homma on, että tarakkaharakan jalat kiilautuvat alkuperäistä Hepcon laukkusarjaa käytettäessä niin, että liikuttaminen on mahdotonta. Kommentti Keski-Euroopan rundin jälkeen oli jotain, että "tuon rukin kyytiin en lähde enää reissuun". Yksi päällä taas hipoo tunnelmaltaan ja ajettavuudeltaan täydellisyyttä. Mikään ei häiritse. Siksi minulla on varapyörä (merkkiä, pthyi, en mainitse tällä foorumilla), joka sopii Corbinin satulalla varustettuna paremmin kaksipäällä reissaamiseen.
Forza Moto Guzzi!