Jos startatessa bendix "iskee päälle", niin virtapiiri on kunnossa.
Jos sitten ei pyöritä, niin tarkista:
- Akkukaapelien kiinnitys
- Akun kunto - asiasta löytyy lyhyt ohje Gruppon sivulta kohdasta tekniikkaa
- Akkujännite startatessa. Pitää olla > 10V...Katsos kun akun jännite voi näyttää hyvältä ilman kuormaa / koneen käydessä, mutta virranantokyky on vanhuuttaan jo niin huono, että starttivirta aiheuttaa jännitteen liiallisen laskun eikä starttimoottori jaksa pyöriä.
Jos tämä ei auta, niin irroita startti. Kaapelit irti ja pari pulttia - helppoa. Tarkista hiilet ja yleensäkin se, että roottori pyörii vapaasti ja vaivatta. Startti saattaa olla sisältä niin pölyinen, että se ei "mahdu" pyörimään. Huomaa sitten, että bendixin nivelessä on IRTOSOKKA, joka luiskahtaa helposti lattiakaivoon...:X
Jos toinen hiili kantaa, niin startatessa ei varmasti pyöri, mutta starttipiiri saa kontaktin runkoon toisen hiilen kautta, ja solenoidi vetää. Minulla oli taannoin se päätylevy, jossa hiilipidikkeet ovat, murtunut ja hiili ei koskettanut kollektoriin. Korjaus maksoi 30€ oikein alan liikkeessä.
Startin voi huoletta pestä purettuna vaikkapa tärpätillä, siinä ei varsinaisesti ole elektroniikkaa. Kunhan vain antaa sen kunnolla kuivua. Samalla voi uusia rattaiden vaseliinit ja laakerien öljyä lisätä.
Huomaa, että se bendixin veto-osa on kuin iso sylinteri sen solenoidin sisällä. Se voi myös jumittaa pölyn takia. Siihen voi lisätä muutaman tipan öljyä, jotta liukuu hyvin.
Ole sitten huolellinen akkukaapelien kanssa! Oikosulkuvirta riittää akun räjäyttämiseen. Irroita AINA ENSIN miinuskaapeli akusta, ennen startin kaapelien irroitusta.
Solenoidissa on - käsikirjan "sähkö"kuvasta poiketen - kaksi käämiä; Veto- ja pitovirtakäämit. Molemmat vetää, kun startataan, mutta vetokäämi "päästää", kun solenoidi vetää ( sulkee starttipiirin "isovirtakontaktin" ) ja pitokäämi pitää kun starttinappulaa painetaan.
Jos tarviit lisää "apua", niin 040-8440885 - ja Guzzimies on yhtä lähellä kuin lähin puhelin!