Kirjoittaja Aihe: Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi  (Luettu 4926 kertaa)

aripitka

  • Viestejä: 48
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« : Toukokuu 28, 2008, 12:48:17 ip »
Otti ja hyytyi moottoritien varrelle V11 töistä kotiin ajellessa.  Turusta Tampereelle lähtiessä otti ja katosi tehot. 

Satulan alle kurkatessa oli 30A sulake kärähtänyt ja sulanut osin muoviosakin. Ja ilmeisesti akku niin tyhjä ettei jaksa startata... Johonkin on siis virtaa hukkaantunut reippaasti. Vai saattaako akun menehtyminen johtaa kyseisiin oireisiin?

Itsellä on pelkona että sulakkeen kärähtäminen on oire että johonkin hukkuu virtaa reippaasti ja kun sitä tuosta kokeilen illemmalla auton apuvirralla startata, niin tekee saman tempauksen uudelleen uuden sulakkeen kanssa...

Taisi tulla taas Piikkiön väelle ihmeteltävää... :X

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2008, 01:48:45 ap »
Hyvä ettei käynyt niin kuin yhdelle Gold Wing kuskille pari viikkoa sitten Hymyilevän Motoristin ajossa Vääksyssä!

Kuski ajeli pyörän parkkiin ja etukatteiden välistä alkoi tupruamaan sankka savu! Kaverille tuli hätä käteen saada jauhesammutin paikalle. Onneksi paikalla oli ambulanssi, josta se löytyi. 

En ole ihan varma lähtikö pyörä ajamalla pois, mutta tuskin!

T: Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

aripitka

  • Viestejä: 48
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2008, 09:54:30 ap »
Kyllä. Teki saman tempun, tosin oli vain 15A sulakekin kyllä, kun ei hätäisesti muuta löytynyt...

Lähti nätisti autosta kun antoi apuja, kävi viitisen minuuttia ja sammahti. Virta loppui ja sulake oli palanut... Eli laturi temppuilee, akku rikki, jännitteentasaaja kikkailee, tms. sähköistä vikaa. Tuli selviteltävää.

Onneksi jälleen saa Piikkiöstä joustavaa palvelua ja pyörän sinne hoitoon. Eli jälleen sinne kiitokset palvelusta myös "virka-ajan" ulkopuolella.

mini

  • Viestejä: 32
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2008, 03:50:04 ap »
Niinpä kävi minullekin. Olen elämäni varrella liikkunut jos minkälaisilla kieseillä pitkälti toista miljoonaa kilometriä, enkä koskaan ole tielle jäänyt, mutta eilen niin kävi Grisolla. Tuli kiire postiin, vetäsin goretexit niskaan ja matkaan. Tulin kylälle, vilkku vasemalle, mutta Griso nykäisi kerran ja sammui liikennevaloihin. Vihreällä sain startilla sen verran vauhtia, että pääsin pois jaloista. Työnsin ajopelin nurtsille ja aloin tutkia, mitä oikein tapahtui. Katsoin tankkiin ja eihän siellä ollut mitään, eikä kuulunut ravistettaessa loiskeita! Postiin oli vielä melkoinen matka ja huoltoasemalle vielä enemmän. Onneksi sain kiinni naapurin, jolle olin viime kesänä mekaanikkona hänen ajessaan road racingiä. Hän toi pisaran menovettä ja ehdin vielä postiin ja pääsin takillekin.

Mutta miksi merkkivalo ei toiminut? Brevassa merkkivalo ilmoitteli innokkaasti, kun bensa alkoi loppua. Mutta Grison valo oli mykkä. Virrat päälle pantaessa se kyllä palaa, mutta ilmeisesti se ei saa tietoa, milloin sen tulisi oikeasti toimia.

Heinäkuussa ajoin Piikkiöön, jossa jo bensapumppu odottelikin asentamista. Oli edellisellä omistajalla jäänyt takuukorjaus tekemättä, joten se koitui sitten minun tehtäväksi. Onneksi oli vielä takuu, vaikka aika olikin ummessa. Nimittäin olisi palikka maksanut sellaiset 400 egeä. Nyt tuli vielä asennus kaupan päälle.

Ja valo toimii, kuten pitääkin!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2008, 03:30:00 ap kirjoittanut mini »

guzzismo

  • Viestejä: 41
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2008, 08:54:54 ap »
tuolla Ameriikan Guzzi-palstalla (v11lemans.com) ovat tulleet siihen tulokseen, että nuo lämmenneet sulakkeet johtuvat väljäksi käyneistä tai hapettuneista sulakerasioista. Sulakkeen pidike tai-mikä-se-nyt-on, on tehty jostain halvasta säilyketölkkipellistä, ja se vanhetessaan antaa periksi, jolloin sähkö joutuu hyppäämään löysälle sulakkeelle ja takaisin ja tästä suorituksesta aiheutuu lämpöä. Siellä on kuviakin tuollaisista myttyyn sulaneista 30A-sulakkeista ja rasioista. Ratkaisuna tarjoavat uuden (laadukkaamman) sulakerasian vaihtoa tai vanhojen puhdistus-, voitelu- ja tiukkaamistoimia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2008, 10:48:00 ap kirjoittanut guzzismo »

aripitka

  • Viestejä: 48
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2008, 02:55:27 ap »
Jännitteensäädin/tasasuuntausyksikkö vaihdettiin, siellä ainakin sen verran vikaa että sulakkeen palaessa ei syttynyt latausvalo tauluun.

Ja totta oli, 30A sulake oli aika rypyssä...

Tänään pitäis hakea pois Piikkiöstä vehje, siellä se taas ehjättiin. :)

aripitka

  • Viestejä: 48
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2008, 09:13:54 ap »
Juu, joo ja nyt toimii taas... Viikonloppuna pari tankillista putkeen, ja ei ongelmia.

Eli jännitteensäädin päätti asettua poikkiteloin.

lemppari

  • Viestejä: 406
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #7 : Heinäkuu 04, 2008, 06:28:23 ap »
Haa, mulla alkoi V 11:sta kiekkamittari ja mittariston varoitusvalot temppuilemaan kun ajettiin kotiin Superfastilta. Kotiin päästyä alkoi akkukin olla tyhjä eikä ajovalokaan enää palanut.

Sulakkeet ja niiden liitokset olivat kunnossa. Akun latauksen jälkeen mittari kiinni akkuun ja kokeilua jossa selvisi, että releitä liikauttamalla mittaristo väliin toimi, väliin ei. Volttimittari näytti välillä jopa 17,6 voltin lukemaa, välillä hiukan alle 12,5 V.

Rele kerrallaan kokeiltuna vika löytyi toisen releen kohdalla. Johdot olivat hyvin kiinni, rele toimi OK mutta releen maajohdon liitin oli löysä. Lievää väkivaltaa liittimen naarasosaan ( niinhän aina...) ja pyörä on pelittänyt lopun viikkoa hyvin ja latausvirtakin on taas säällisellä tasolla.

Reissussa meni muuten takapyörän laakeri sököksi. Viime syyskesällä meni etupyörän laakeri! Outo juttu kohtuupienillä kilsoilla ja oli vielä SKF:n laakeri, tosin made in France. Onks kellään ollu vastaavia ongelmia paksukaisen pyöränlaakerien kanssa?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

kvlm

  • Viestejä: 377
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #8 : Heinäkuu 04, 2008, 10:52:06 ap »
on ollut (takap.laakeri) , V11 palstalla selostusta asiasta; navan sisällä oleva holkki on liian lyhyt. Laita toinen laakeri paikalle ja pudota holkki sisään niin huomaat että holkki jää navan huulloksen (mihin laakerin ulkokehä nojaa) alapuolelle -pitäisi olla samalla tasolla. 

..ja etupyörässähän asia on päinvastoin(!) ainakin minulla oli näin.

-KG- 

lemppari

  • Viestejä: 406
Ketale minkä teki V11, otti ja hyytyi
« Vastaus #9 : Heinäkuu 05, 2008, 14:50:27 ip »
Joo, Mike HMB-Guzzista kertoi kanssa, että se etupyörän holkki on muutaman kympin liian pitkä! Tietysti jos ajattelee italian miehen tapaan, on keskiarvo ihan hyvä jos toinen holkki on pitkä ja toinen lyhyt......Va bene!

 

 
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..