Kirjoittaja Aihe: Öljyongelma  (Luettu 4507 kertaa)

Terho

  • Viestejä: 17
Öljyongelma
« : Toukokuu 20, 2008, 12:16:42 ip »
Moro kaikille Gruppolaisille !

Avasin Cali III venttiilikopat välyksien säätöä varten. Kopat oli harmahtavan vaahdon peitossa. Ihan kuin harmaata kevytlevitettä.

Pyörä on myös alkanut tiputtelemaan öljyä, harvakseltaan kylläkin. Onkohan vika öljyssä vai onko kyse vakavammasta? Liittyyköhän oireet toisiinsa?

Öljy on Mobil 1 15 / 50 täyssynteettinen, ajettu 600 km. 

Auttakaa, oma knowhow on ihan muilta elämänalueilta.

Terho:X

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Öljyongelma
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2008, 12:46:38 ip »
Olet ilmeisesti ajellut näillä kylmillä ja koleilla keleillä? Lima on kylmän ja kostean ilman, huohotuksen kanssa aiheuttamaa "kylmälimaa". Koostuu öljystä ja kosteasta huohotusilmasta siis. Ei ole varsinaisesti vaarallista, kunhan ei suuremmissa määrin moottoria täytä.
Pyyhit vain pois ja putsaat huohotusjärjestelmän. Kelien hieman lämmettyä, ongelman pitäisi kyllä poistua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Öljyongelma
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2008, 12:49:57 ip »
Ja tuohon öljyvuotohommaan; koeta tutkia, mistä vuoto tulee. Sitten vain poistat vian aiheuttajan.
Eikös isolohkon kansien huohotusletkut (vai olikos ne öljynpaluuputket?) haperru aika ajoin? Ne, mitkä ovat siellä kansien sisäpuolella, pyttyjen välissä. Toinen lie se huohotus/öljynpaluuputki, mikä sieltä kampikammiosta menee kytkinkopan kautta jne. Sieltä voisi öljyn enenevä vuoto tulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Öljyongelma
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2008, 12:52:49 ip »
Kyseessä on öljyn ja veden seos, jota kertyy moottorin kylmimpiin paikkoihin
varsinkin ajettaessa kylmällä ilmalla lyhyitä matkoja. Pidemmillä matkoilla
vesi kerkiää haihtumaan pois huohottimen kautta. Pakkesella ajettaessa tuo
vaahto voi jäätyä huohottimeen ja lisätä kampikammion painetta. Tällöin
öljy tulee ulos sieltä mistä pääsee.
Tässä öljyn tippumisessa ei kuitenkaan siitä liene kysymys.

Terho

  • Viestejä: 17
Öljyongelma
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2008, 13:32:11 ip »
Moro taas !

Nopeaa toimintaa ! Kiitos neuvoista. Tarkastan letkut. Ajot on tosiaan ollut lyhyehköjä työmatkapyrähdyksiä aamukoleilla keleillä.

Terho:D

GMies

  • Viestejä: 310
Öljyongelma
« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2008, 01:12:03 ap »
Vika on öljyssä. Vaihda pois synteettinen, joka "kuivattaa" tiivisteet, jotka sitten alkaa tihkua öljyä ulos. Tai käytä lisäainetta, joka turvottaa tiivisteet.
Toiset öljyt muodostavat kylmälimaa, toiset eivät.
Kaikenkaikkiaan Cali III'een ja vanhempiin  ei sovi synteettinen muutenkaan. Vaihda mineraaliöljy, esim. Valvoline VR1 on hyvä tai joku muu vastaava.

Kysymys, miksi yhä uudestaan ja uudestaan jaksetaan " tuhrata"  näiden synteettisten kanssa?
2002 Atlantic 500
2004 B750

millegt

  • Viestejä: 598
Öljyongelma
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2008, 02:01:17 ap »
Älä huoli, kun teen aina syksyllä huollon niin venttiilejä säätäessä on koppien alla paljon tota harmaata mössöä, kesällä kun väliin säätää venttiilit ei yhtään. Siksi teen syyshuollon vasta kun kausi on ohi niin saa tahnan pois kopista talveksi. Ne huohotusletkut jotka menee runkoputken sisään tulee sinne tankin alle, jos ne alkaa vuotaa öljy valuu joko pytyn päälle tai tulee esiin startin päälle, sieltä ne ei valu maahan asti. Jos alle valuu öljyä voisi olla oikeastaan vaihdelaatikosta. Mulla on pysynyt ja toiminut konessa ihan hyvin synteettiset mutta askissa ja perässä pysyy sisällä paremmin mineraalipohjanen öljy. Koneeseen synteettistä siksi että on niin monta ajoneuvoa niin käytän kaikissa samaa mossoa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Öljyongelma
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2008, 04:02:44 ap »
Ei mulla Cali kolmosessa ollut mitään ongelmia synteettisten öljyjen kanssa.
Jos tahtoo huonompia öljyjä käyttää, niin mikäs siinä...
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Öljyongelma
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2008, 16:29:45 ip »
Isot pojat kylillä puhuu että tuosta kylmäräästä pääsisi lähes kokonaan eroon kun avartaisi koneen huohotinsysteemiä. Pitääkö sitten paikkansa, en tiedä kun ei ole tullut kokeiltua. Kertokoot jos joku tietää.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125